Testen

van het veld naar de stad

Vergeet wilde expedities in de brousse. In zijn City Runner-uitvoering neemt de CR-V afscheid van zijn vierwielaandrijving en stelt hij zich tevreden met een tweeliter benzinemotor. Maar is dat echt een drama?

  • Piette François
  • 28 augustus 2013
  • Honda
Voor- en nadelen
  • Aanpasbaarheid
  • Comfort van de ophanging
  • Royale binnenruimte
  • Ruime koffer
  • Uitstekende manuele bak
  • Gebrek aan koppel bij lage toeren
  • Geen automaat
  • Uitrustingspolitiek
  • Voorbijgestreefd multimediasysteem

Discreet, zoals altijd

Honda is één van de constructeurs die heel snel op het SUV-fenomeen is gesprongen. De CR-V staat al sinds 1996 in de catalogus. Kortom, Honda heeft kennis van zaken. Toch maakt de CR-V geen deel uit van de opzichtige SUV’s vol koetswerkextensies en led-versieringen. Neen, hij is altijd discreet gebleven, in die mate zelfs dat alleen kenners deze vierde generatie zullen herkennen. De afmetingen zijn ongeveer gelijk aan het vorige model: 4,57 meter lang en 1,82 meter breed.

Ruim

Laten we de deur openen. Geen blingbling of opzichtige materialen, de CR-V is even discreet vanbinnen als vanbuiten. De presentatie lijkt wat saai en sommige kunststoffen staan niet op het niveau van de Duitse kwaliteitsstandaarden, maar het geheel oogt robuust en verzorgd. We houden vooral van de CR-V om zijn schitterende ruimte voor en achter en om zijn immense en praktische kofferruimte. Even trekken aan de hendels aan de zijkant en hop, de achterbank ligt neer.

Mechaniek

We blijven het herhalen, maar als je vooral in de stad rijdt, is een benzinemotor een betere keuze dan een diesel. De variant die we hier testen, werd City Runner gedoopt en beschikt over een benzinemechaniek, een motor die nog niet de allerlaatste technologie gebruikt en geen turbo heeft. Deze tweeliter benzine stuurt 155 pk alleen naar de voorwielen via een uitstekende handgeschakelde zesversnellingsbak. Spijtig genoeg biedt Honda geen automaat aan.

Echt voor de stad?

We zouden niet durven te stellen dat de CR-V de uitgelezen keuze is als je een stadswagen zoekt. Zijn afmetingen zijn een beperking in krappe straatjes en zijn tweelitermotor drinkt vrolijk benzine in zulke omstandigheden. Toch is hij niet onverdienstelijk, want zijn draaicirkel zal menigeen verbazen en met de romige mechaniek herneemt hij zacht vanaf de laagste toeren.

Voor het platteland dan?

We ontvluchten de stadsjungle en trekken naar meer uitnodigend terrein. De CR-V getuigt van een groot comfort aangezien hij op een soepele ophanging rust. Scherpe aanvallen in bochten zijn niet echt zijn ding: het koetswerk gaat dan te sterk deinen. Laat dat dus maar over aan de toekomstige NSX. Deze CR-V houdt er meer van om zijn inzittenden zachtjes te verwennen. De mechaniek draait heel rustig, maar helaas wordt het zwakke koppel slechts hoog in de toeren bereikt (192 Nm bij 4.300 tr/min). 

Terwijl de motor fluweelzacht draait bij lage toeren, moet je hoog in de toeren klimmen om eervolle prestaties neer te zetten. Boven 4.000 tr/min lijkt de motor te ontwaken en duwt hij onophoudelijk door tot aan de rode zone. Zo’n karakter zien we niet vaak meer, met al die turbomotoren met veel koppel onderin.

Zeer scherpe prijs

Zonder de achterwielaandrijving bespaar je 2.500 euro op de factuur. De City Runner-variant komt dan uit op 22.999 euro. Voor deze prijs omvat de uitrusting verwarmde zijspiegels, cruise control, lichtmetalen velgen van 17 duim, banden met spanningscontrole, drie jaar garantie (100.000 km), ... De optielijst blijft leeg. Wie meer wil, moet dus klimmen in het gamma. Het multimediasysteem met geïntegreerde gps is verouderd en blinkt niet bepaald uit in ergonomie. Dat mag snel vernieuwd worden.

Het verbruik varieert tussen 7,5 en 9,5 l/100 km, afhankelijk van uw enthousiasme en de rijomstandigheden. Honda kondigt een CO2-uitstoot van 168 g/km aan.

Conclusie

Honda noemt hem City Runner, maar dat willen we toch nuanceren. Hij valt zeker niet tegen in de stad, maar zijn waarde schuilt toch vooral in de lagere factuur zonder de rijeigenschappen grondig te verstoren. Het hoge verbruik ontmoedigt veelrijders, maar voor hen heeft Honda nog een leuke verrassing: een CR-V 1.6 diesel, ook met voorwielaandrijving.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette. Source ©: Honda.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km