Testen

Koreaanse grootheid

De Hyundai ‘Grandeur’ werd begin dit jaar herdoopt naar de naam Azera. De nieuwe grote Koreaanse berline speelt verscheidene troefkaarten : de know-how, een goede V6 en een esthetische discretie. Meer, deze voorwielaandrijving is beter op zijn gemak in rechte banen dan in bochten.
  • Piette François
  • 17 februari 2006
  • Hyundai
Voor- en nadelen
  • Comfort
  • Priis
  • Standaarduitrusting
  • Stilte
  • Vermogen
  • Automaat
  • Dynamisch gedrag
  • Enkele afwerkingskeuzes
Waarom zich het hoofd breken ? De Azera zal u het leven vergemakkelijken. Voor grosso modo 40.000 euro's heeft u recht op een grote wagen, met een klassieke design, volledig uitgerust en voortgedreven door een benzine V6 van 235 pk. Voor het ogenblik toch, want binnenkort komt de diesel-versie uit. Volledig uitgerust Bij overvloed in uitrustingen, vindt met er in bulk, xenonlichten, een elektrische zonneklep achteraan, een ontvriessysteem voor de ruitenwissers vooraan, een regendetector, een cruise-control, een open dak, een parking distance control en een multimedia systeem met gps en tastscherm. En de opties ? Geen, hetzij één en ander metaalkleur. Raar beest De Azera heeft gestalte, zo zeer dat hij, rechts van ons aan de verkeerslichten, de nieuwsgierigheid oproept van een gast in zijn Duitse berline. Zijn verbazing blijft bij wanneer onze berline zich agressief vertoont met zijn V6. Toch veroorzaakt een wilde start het slippen van de wagen door de voorgedreven wielen, voordat een elektronische reactie komt. De benzine motorblok van 3342 cm³ compleet in aluminium, beschikt over 235 pk (173 kW) aan 6000 rpm en ontwikkelt een koppel van 304 Nm aan 3500 rpm. Wat het gemengd verbruik betreft, de constructeur geeft 10,2 liters aan per 100 km. Onopvallend Toch verkiest de Azera een nobel dan een onbezonnen rijgedrag. De fout ligt aan de automatische vijf-versnellingsbak die iets te lui is. Want hier speelt men de kaart van de stilte en van het kalme rijgedrag. Men kan toch ook kiezen voor het manuele rijgedrag, door zelf de versnellingen te wijzigen dankzij de sequentiële doos. Het is namelijk een uiterst belangrijk punt indien met de V6 wenst te horen. Ofwel duwt men de pedaal harder in, ofwel stelt men manueel de versnellingsovergang in om beter in de toeren te kunnen klimmen. Plomp Nochtans, de Azera is niet op zijn gemak wanneer men hem duwt. Goed ondersteund bij het rijden op lange trajecten alsook goede acceleraties, toch stellen er zich problemen bij kleine baantjes in een ondersteund ritme. Men voelt onaangename bakbewegingen. Nochtans hebben de ingenieurs speciaal gewerkt op de weglegging van de wagen. Hij werd zo voorzien van veringen met dubbele driehoek vooraan en zelfstandig achteraan, samen met een ESP, die standaard voorzien werd. Het servostuur met tandheugel vertoont zich te slap bij sportief rijgedrag en is er dus niet op voorzien. Het ABS werd verwant aan een EBD, die elektrisch de remkracht verdeelt. De remschijven zijn geventileerd vooraan en vol achteraan. Kan heel vlug gaan Gelukkig genoeg, op lange trajecten, geniet men van het eervolle prestatievermogen : van 0 tot 100 km/u geslaagd in 7,8 s en een maximale snelheid van 237 km/h. Men heeft het goed begrepen, deze wagen verkiest snelwegen dankzij de overtuigende V6. Een domein waar zijn comfort en zijn stilte er een werkelijke gezellige wagen van maken. Destemeer dat de ruimte en de bewoonbaarheid er optimaal zijn. De afwerking werd verzorgd, maar blijkbaar hebben de Europese en de Koreaanse niet altijd dezelfde smaken. Grote Al had Huyndai vroeger iets egoïstisch zijn wagen Grandeur genoemd, toch blijft de Azera echt een grote wagen. Hij meet 4895mm lang, met een wielbasis van 2780 mm. De koffer is evenmin belachelijk met 523 beschikbare liters. Bovenop, de achterklep is neerklapbaar… standaard natuurlijk. Voor lang De Azera zal elke klant bevredigen en zeker de liefhebbers van een grote comfortabele berline die grote banen wensen af te leggen in een ‘cool’ ritme. De standaard uitrusting is onbetwistbaar voor het kwaliteitsniveau van dit model. Hyundai België stelt eveneens een waarborg voor van 3 jaar, zonder kilometer beperking. En wanneer men de goede reputatie van Hyundai kent wat betreft de betrouwbaarheid, zal de koper van de Azera zeker kunnen rekenen op de levenslengte van zijn wagen. © Olivier Duquesne

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Source ©: Hyundai.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km