Testen

Versnelling hoger

Bij elk nieuw model legt Hyundai zijn ambities wat hoger. Na de lancering van de i40 Wagon in het D-segment vorig jaar gaat Hyundai een stap verder en breidt het aanbod uit met de i40 sedan.
  • Wouters Bruno
  • 20 februari 2012
  • Hyundai
Voor- en nadelen
  • 5 jaar garantie zonder kilometerbeperking
  • Afwerking
  • Comfort
  • Ruimte binnenin
  • Uitrusting
  • Verbruik
  • Ademnood bij lage toeren
  • Matige automaat

Het D-segment is in België goed voor ongeveer 73.000 wagens per jaar (13 % marktaandeel), waarvan dik 60 procent breaks en 20 procent berlines. Nog wat meer cijfers? De populairste motor is een diesel van ongeveer 2,0 liter (95 %) en de premiumklasse is goed voor ongeveer 28.000 auto’s. De i40 kruist op zijn weg niet alleen de Ford Mondeo, Volkswagen Passat, Opel Insignia en Peugeot 508 maar ook de Mercedes C-Klasse, Audi A4 en BMW 3-Serie. Om optimaal te beantwoorden aan de wensen van de Europese markt waarvoor de hij bestemd is, werd de i40 ontworpen in het onderzoeks- en ontwikkelingscentrum van het merk in het Duitse Rüsselsheim.

4 deuren, 4 motoren

De sedan heeft een strak ontwerp met een steile daklijn die een beetje doet denken aan een coupé, maar zonder erg voor de ruimte achterin. De stijl streelt het oog en de trots van de eigenaar, dankzij details zoals twee uitlaatpijpen (behalve op de 1.6 benzine) en led-lampen voor en achter. Vier motoren en drie afwerkingsniveaus worden gecombineerd voor een gediversifieerd aanbod, dat begint met de Lounge-versie met 1.6 GDi of 1.7 CRDi 115. Dan volgt de Style-afwerking die alle motoren krijgt (1.6 GDi, 2.0 GDi, 1.7 CRDi 115 en 1.7 CRDi 136). Het gamma wordt afgerond met de Executive met 2.0 GDi of 1.7 CRDi, de twee enige motoren die ook met automaat leverbaar zijn.

De i40 Lounge krijgt mistlampen, een radio-cdspeler met zes luidsprekers, airconditioning, een elektrische parkeerrem en zeven airbags. Het Style-niveau geniet van 17-duimsvelgen, elektronische klimaatregeling met twee zones, een snelheidsregelaar en –begrenzer en parkeersensoren.

Vrijgevige standaarduitrusting

De meest rijkelijk uitgeruste versie is echter de Executive, voorzien van een gps met aanraakscherm, adaptieve xenonkoplampen, lederen zetels met verwarming vooraan én achteraan en elektrische bediening vooraan, een verwarmd stuurwiel, een achteruitrijcamera, handenvrije toegang en 18-duimsvelgen.

Elk niveau kan aangevuld worden met verschillende pakketten, zoals het Techno Pack op de Executive dat bestaat uit een rijstrookassistent die het stuur automatisch corrigeert, bandendrukcontrole, een automatisch parkeersysteem en zijdelingse airbags achterin.

Aan het andere uiteinde van het gamma kan de i40 Lounge beschikken over het Business Pack (met 16-duimsvelgen, snelheidsregelaar, parkeersensoren, automatische klimaatregeling met twee zones en regensensor) of het Business Pack Navi (met als extra’s navigatie, een achteruitrijcamera, handenvrije toegang en het audiosysteem met externe versterker en subwoofer).

Je ziet het, de uitrusting van Koreaans auto’s onderstreept nogmaals de Duitse gierigheid, zeker omdat je ook nog vijf jaar garantie zonder kilometerbeperking en pechbijstand in heel Europa krijgt. Hyundai komt dus met stevige argumenten voor de fleetmarkt, nog steviger nu de aankoopprijs een grotere rol speelt bij het voordeel van alle aard. Met gunstige gebruikskosten positioneert de i40 zich uitstekend op de belangrijke fleetmarkt, die oploopt tot 65 procent van de verkoop in dit segment.

Rustig, maar doeltreffend

We kregen de kans om een paar honderden kilometers te proeven van de i40, eerst van een sedan 1.7 CRDi 136 pk met automaat en daarna van een Wagon 1.7 CRDi 115 pk met manuele versnellingsbak. Wat meteen opvalt met vier passagiers aan boord is de ruimte. Plaats voor de benen en het hoofd, de passagiers zijn in de i40 aan het feest. Het interieur straalt kwaliteit uit en de afwerking is vrij van kritiek. De inzittenden worden verder in de watten gelegd door een op comfort afgestelde ophanging. De zacht afgestelde besturing mist wat precisie rond het middelpunt, waardoor rijgevoel verloren gaat.

De automaat, a priori al meer geschikt voor ontspannen gebruik, kan ons maar matig overtuigen. Hij reageert niet zo snel, verstikt de motor en maakt hem luidruchtiger dan met de mechanische versnellingsbak. Die laat zich bedienen met een precieze en korte pook, maar de overbrengingsverhouding is zoals gewoonlijk veel te lang. Het verbruik blijft heel redelijk en schommelt rond 6 l/100 km op een traject van voornamelijk snelwegen met 120 tot 140 km/u op de teller.

De i40 is goed afgewerkt en rijkelijk uitgerust en toont zich heel uitnodigend en gemakkelijk in gebruik. Het onderstel en de prestaties nodigen niet uit tot een speels weggedrag, maar zonder te verbluffen kan hij de meeste bestuurders zeker tevreden stellen. Een extra is de rust van zijn betrouwbaarheid.

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Hyundai.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km