Testen

Aangenaam gezelschap

De Santa Fe gaat al een tijdje mee op onze wegen, maar deze 'opa' probeert bij te blijven en werd al enkele keren vernieuwd. Nadat hij vorig jaar een kleine facelift en enkele technische verbeteringen onderging, biedt Hyundai de Santa Fe nu aan met een 2.0 diesel met 150 pk. We gingen na of die versie de moeite loont.
  • Piette François
  • 24 januari 2011
  • Hyundai
Voor- en nadelen
  • Aangename manuele versnellingsbak
  • Garantie
  • Priis
  • Ruime koffer (vijf plaatsen)
  • Ruimte binnenin
  • Soepele en stille motor
  • Zekere wegligging
  • Gedateerde details
  • Geen automaat met 2.0 crdi
  • Harde kunststoffen
  • Lederen bekleding voor verbetering vatbaar
  • Rijpositie
  • Verbruik gelijk aan 2.2 crdi

Make-upsessie

De Santa Fe kreeg weliswaar een facelift, maar die is wel heel discreet. Je moet al een kenner zijn om de verschillen op te merken: de voor- en achterbumpers, de koplampen, de achterlichten, de velgen, de   uitlaateindstukken en de zijdelingse beschermstrips. 

In het interieur bevindt de grootste nieuwigheid zich precies voor de neus van de bestuurder, namelijk de vernieuwde boordplank (althans op de topversie). We herhalen nog even dat de Santa Fe een SUV is met vijf tot zeven zitplaatsen.

Goed in zijn vel

Onder de sterke 2.2 diesel met 197 pk die we eerder al getest hebben, nestelt zich de 2.0 CRDi. Hoewel die minder krachtig is, ontbreekt het hem niet aan troeven. Op papier lijkt hij heel goed in zijn vel te zitten: 150 pk en 324 Nm bij 2.000 tr/min vallen perfect binnen het gemiddelde. Hyundai hoeft zich al lang niet meer te schamen voor de prestaties van zijn motoren. Wat de prestaties betreft, heeft deze auto alles om jouw rijbewijs vleugels te geven: 187 km/u en 0 tot 100 km/u in 11,7 seconden.

Twee- of vierwielaandrijving

Hyundai biedt de keuze tussen een aandrijving op de voorwielen of alle wielen, maar de manuele zesversnellingsbak is te nemen of te laten. Zijn grote broer, de 2.2, is wel verkrijgbaar met een automaat met zes versnellingen. Dat is trouwens een uitstekende bak.

Beetje verouderd

Plaatsnemen aan boord van de Santa Fe is als terugkeren in de tijd. En dat begint nog voor je bent ingestapt: de sleutel die gescheiden is van de afstandsbediening is niet meer van deze tijd. In het interieur is het algemene ontwerp verouderd. Het klokje lijkt zo uit de Pony van de jaren tachtig te stammen! De boordplank is voornamelijk opgebouwd uit harde materialen, de Santa Fe mist duidelijk verfijning.

De rijpositie lijdt onder een te hoog zitkussen, wat personen met een kleine of gemiddelde grootte niet zal hinderen maar grote jongens zoals ondergetekende daarentegen...  Bovendien zijn de lederen zetels behoorlijk hard en ontbreekt elke zijdelingse steun. Jammer, maar laat je hierdoor niet afschrikken. Hoewel de Santa Fe niet de meest glamoureuze SUV is, toont hij toch genereus voor de passagiers. Niet alleen wat de basisuitrusting betreft, maar ook qua ruimte. Of je voorin of achterin zit, plaats is er in overvloed.

Stevige kleine

Hoewel de Santa Fe zeven personen kan vervoeren, is hij niet overdreven groot: hij meet 4,66 m in de lengte, 1,89 m in de breedte en 1,73 m in de hoogte. Met een leeggewicht van 1,8 ton valt te vrezen voor een te kleine longinhoud van de tweeliter. Niets van dat! De motor maakt indruk door zijn soepelheid bij lage toeren en aarzelt niet om door te duwen tot 4.000 tr/min. Het heeft niet veel zin om zo hoog in de toeren te klimmen, het is veel leuker om de vlotte zesbak te bedienen. Hyundai belooft een verbruik van 6,4 l/100 km en een CO2-uitstoot van 169 g/km. Niet slecht, maar zijn grote broer met 197 pk doet nog één tiende per 100 km beter.

De rekening  

Bij een gelijke uitrusting verschilt de prijs van de 2.0 CRDi maar 1.000 euro met die van de 2.2 CRDi. En zoals gezegd is het verbruik nagenoeg identiek. Het verschil zit dan ook in de belastingen en de verzekeringen. De kleinste heeft als voordeel dat hij aangeboden wordt in de basisvariant Comfort. Die beschikt maar over vijf plaatsen, maar biedt wel mistlampen, automatische koplampen, een radio met mp3-functie, airco en elektrische bediening voor de vier ruiten en de zijspiegels. De basisprijs bedraagt 30.999 euro.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Hyundai.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km