Testen

Geslaagde facelift

De facelift van de Santa Fe valt niet meteen op. Maar als je onder de motorkap kijkt of het stuur vastgrijpt, dan zul je snel van mening veranderen. De Santa Fe zet zijn carrière voort zonder veel ophef te maken, maar met een ‘rustige vastheid’ en een onklopbare verhouding prijs/prestaties/uitrusting.
  • Piette François
  • 19 januari 2010
  • Hyundai
Voor- en nadelen
  • Krachtige motor
  • Ruimte binnenin
  • Schitterende versnellingsbak
  • 2-liter
  • Geen manuele bak voor 2
  • Slechts kleine estetische aanpassingen

Details

Vooraan werd de Santa Fe licht hertekend met een nieuw radiatorrooster, andere lichten, een nieuwe bumper en herziene mistlichten. Achteraan herken je de gefacelifte versie aan de nieuwe lichten en bumper. Op detailniveau ontdekken we nog de nieuwe velgen, de uitlaat die er sportiever uitziet en de zijdelingse beschermingsstrips. Kortom, kleine veranderingen.
In het interieur valt vooral het nieuwe instrumentenbord op. Zeker de Executive topversie is opvallend goed uitgerust. Alle versies hebben standaard airco, maar op de Executive worden daar nog een achteruitrijcamera met projectie in de binnenspiegel en een startsysteem zonder sleutel aan toegevoegd.

Onder de kap

Onder de motorkap verschijnt een nieuwe dieselkrachtbron. Die zagen we al eerder in de Kia Sorento en bewijst de competentie van de Koreaanse ingenieurs. Het lijkt onwaarschijnlijk, maar wat rendement, vermogen en koppel betreft kan de 2,2-liter dieselmotor wedijveren met BMW en Mercedes. Uit 2,2-liter inhoud toveren de Koreanen 197 pk en 436 Nm tussen 1.800 en 2.500 toeren per minuut. De motor wordt steeds gekoppeld aan een automatische versnellingsbak met zes verhoudingen en vierwielaandrijving. Toch blijft de CO2-uitstoot vrij laag: 176 g/km.
Vind je deze motor te duur qua belastingen of verzekeringen, weet dan dat Hyundai als alternatief een 2-liter aanbiedt met 150 pk. Die krijgt een manuele zesbak en is verkrijgbaar met zowel vier- als voorwielaandrijving.

Eco

In het instrumentenbord zet een Eco-coach je aan tot ecologisch rijden. Zodra je zacht genoeg met het rechterpedaal omspringt, licht een felgroen Eco-logo op. Bij een forse rijstijl kleurt het logo rood. Op de versie met manuele versnellingsbak krijg je ook nog een schakelindicator. De kleine spoiler staat er niet voor de show, maar vermindert de luchtweerstand. Ook de banden met lagere rolweerstand dragen hun steentje bij tot een lager verbruik.

Achter het stuur

In het interieur blijft bijna alles bij het oude. Je zit vrij hoog en hebt een goed overzicht over de weg. De ergonomie is verzorgd, maar de lederen stoelen bieden te weinig zijdelingse steun en zijn bovendien erg glad. Bij een vlotte rijstijl moet je met de knieën zoeken naar steun.
In de Santa Fe heb je ruimte zat en achteraan nemen vijf volwassenen gemakkelijk plaats. De derde zitrij volstaat voor een volwassene of twee kinderen. De stoeltjes van die derde rij klappen in een handomdraai neer in de vloer van de bagageruimte. Gemakkelijk, praktisch en snel. Enig minpuntje is het harde plastic van de boordplank (liever een mousse, heren ingenieurs) en de onhandig geplaatste knop om het brandstofluik te openen ter hoogte van de linkerknie.

Op weg

De 2,2-liter verricht zijn werk erg stil, al voel je hem in vrijloop licht trillen in de zetel. We duwen op de parkeerrem (een pedaal) en zijn vertrokken. Deze discrete motor kan alle rijstijlen aan. Met een ei onder het gaspedaal verlopen de schakelovergangen boterzacht en blijft de motor fluisterstil. Bij een stevige trap op het gaspedaal schakelt de bak zacht en erg snel terug en krijg je een stevige duw in de rug. Wat een motor en vooral wat een versnellingsbak! Zijn spreiding benadert de perfectie.
Het comfort in de Santa Fe blijft onder alle omstandigheden van een hoog niveau en het rijgedrag is gemakkelijk en homogeen. Het is alleen even wennen aan de grote afmetingen.

Prijs

We vermelden kort de benzineversie die 26.999 euro kost, om tot de diesels te komen. Met de 2-liter dieselmotor van 150 pk onder de kap kost de Santa Fe 30.999 euro. Wie de Lounge-afwerking wil, moet daar nog 1.200 euro bijtellen. Voor de 2,2-liter in de Lounge-versie moet je minstens 35.799 euro neertellen, terwijl de Executive 41.149 euro kost. ESP en een partikelfilter zijn uiteraard standaard.

 

 

 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Hyundai.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km