Testen

Kompaan

Sedert enkel jaren reserveert de Tucson de beste plaatsen in de hitparade van de SUV-verkoop voor zich. Gedurende drie jaar was hij zelfs de best verkochte SUV in België, ook al had de meest populaire versie alleen maar tweewielaandrijving. Hoewel de Tucson zowel in 2- als in 4-wielaandrijving beschikbaar is, verkiezen 75 % van de klanten de voorwielaandrijver. Nu hij vijf jaar geworden is zakken de verkoopscijfers een beetje, zonder daarbij catastrofaal naar beneden te tuimelen. Momenteel staat hij nog steeds op een eerbare derde plaats! Tijd voor een klein ruggensteuntje dus, in de vorm van een facelift.
  • Piette François
  • 16 september 2008
  • Hyundai
Voor- en nadelen
  • Discrete en bereidwillige motor
  • Plaats aan boord
  • Scherpe prijs
  • Soepele motor
  • Uitrusting
  • Zekere wegligging
  • Zowel 2- als 4-wielaandrijving
  • Afwerking
  • Gericht op weggebruik
  • Kleine kofferruimte
  • Materialen
  • Verbruik
  • Voorbijgestreefde ddetails (sleutel

Kleine estetische aanpassingen

Aan de verkoopscijfers te merken ziet het er naar uit de Tucson best gesmaakt wordt!  Zijn sluikogen, robuust uiterlijk, geaccentueerde wielkasten en zijn funcky SUV-uiterlijk maken hem  er charmant uitzien. “Never change a winning team” zegt het spreekwoord en bij de recente relifting bleven de cosmetische aanpassingen dan ook beperkt. Getinte lichtunits, een chroom verbinding op de kalender en de achterklep, nieuwe velgen en dan hebben we het meeste wel gehad.

Binnenin

Ook binnenin werden de aanpassingen erg bescheiden gehouden. Zo kregen de stoelen nieuwe stofjes en verbeterde de kwaliteit van de druktoetsen. De watertemperatuurmeter werd overboord gegooid en vervangen door een verklikkerlichtje. De radio-CD werd wat moderner en krijgt nu ook een uitwendige aansluiting. Al bij al weinig veranderingen dus…

Has-been details

In de Tucson instappen gaat zonder enige moeite. Dat is nu eenmaal het voordeel van een hogere wagen. Je zit hoog in de Tucson en hebt een goed overzicht, terwijl de rijpositie op zich vrij goed is. Toch missen we een diepteregeling van het stuur. Een ander minpunt is de kwaliteit van sommige kunststofdelen, waarbij we een te groot verschil merken met andere huidige ontwikkelingen. Dit is eerder een pas achteruit dan vooruit. Een aantal details beklemtonen bovendien nog maar eens de leeftijd van de auto. Zomaar door elkaar noteren we het kleine klokje dat zo uit de jaren ‘80 lijkt weggelopen te zijn, de sleutel met afzonderlijke afstandsbediening, geen multifunctioneel stuur, het ouderwetse instrumentenbord enz… Wat uiteraard niet verouderd is het ruime interieur. zowel vooraan als achteraan is de Tucson erg ruim en nergens kom je beenruimte tekort. De kofferruimte is daarentegen niet van de grootste.

Onder de kap

De benzineversies veranderen niet en zo blijft de 2 liter nog steeds 141 pk sterk, terwijl de 2.7 V6 175 pk naar de wielen stuurt. De 2 liter diesel werd echter aangepast en levert nu 150 pk en een koppel van 305 Nm tussen 1800 en 2500 toeren, maar uiteraard blijft ook de fiscaal gunstigere 136 pk in de catalogus. Deze motor wordt aan een manuele 6-bak of een automaat gekoppeld, maar de laatste kan enkel op een tweewielaangedreven model gemonteerd worden.

Op de weg

Met een motor vol met kwaliteiten is Tucson een goede kompaan op de weg. Hij herneemt vanuit de laagste toeren en laat een schakellui rijgedrag toe. Hij komt krachtig voor de dag en de 150 paarden zijn wel degelijk aanwezig. De 6-bak is aangenaam in gebruik en de gangen laten zich makkelijk inleggen, terwijl de spreiding correct is. Uiteraard moet je bij een SUV geen levendig weggedrag verwachten, maar de Tucson rijdt in alle omstandigheden veilig en gezond. Onze testwagen was van vierwielaandrijving voorzien en stelde ons op geen enkel moment voor problemen. De soepele ophanging bevordert uiteraard het rijcomfort maar straft daarom het rijgedrag niet af en de Tucson laat zich ten alle tijde makkelijk rijden.

Prijzen en uitrusting

Enkel de prijzen van de Comfort en de Lounge uitrusting gaan met 500 € naar omhoog. Daarvoor krijg je dan wel ESP in serie. De prijzen starten aan 21.799 € voor de Comfort voorwielaandrijver van 136 pk en stijgen tot 29.999 € voor de Executive 150 pk met vierwielaandrijving.

Met gemiddeld 8,2 liter per honderd kilometer lijkt ons het verbruik toch wat te hoog te zijn.

Conclusie

Geen grote veranderingen dus en de Tucson blijft de trouwe kompaan op de weg de we al kenden. Zijn prestaties verbeteren dankzij de nieuwe motor die soepel, discreet en krachtig zijn werk doet. Toch is het jammer dat sommige details de Tucson er gedateerd laten uitzien. Maar daar tegenover stelt die dan weer dat je aan een erg bescheiden tarief van zijn diensten kan gebruik maken.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette. Source ©: Hyundai.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km