Testen

Test: Jeep Grand Cherokee 4xe, de Amerikaanse Range

De 5e generatie Jeep Grand Cherokee is voortaan enkel nog als plug-inhybride te krijgen en is daarmee luxueuzer en ecologischer dan ooit. Is dat genoeg om Europese klanten te overtuigen?

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 14 december 2023
  • Jeep
3,6
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 2,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,5
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Terreincapaciteiten
  • Premium materialen, afwerking en look
  • Elektrisch rijbereik
  • Niet erg dynamisch

De Jeep Grand Cherokee is in zekere zin de indirecte afstammeling van de legendarische Wagoneer uit 1963. Een model dat we als eerste SUV ooit zouden kunnen beschouwen dankzij zijn slimme mix van comfort en terreinvaardigheid. En een model dat onlangs zijn grote comeback heeft gemaakt in het Amerikaanse Jeep-gamma, maar dat helaas niet beschikbaar is in Europa. Als je dus wil genieten van Amerikaanse luxe en terreinvaardigheid, moet je terugvallen op de 5e generatie Grand Cherokee. Die probeert niet alleen comfortabeler te zijn dan ooit, maar ook ecologischer, want bij ons wordt hij enkel verkocht als plug-inhybride 4xe.

Jeep Grand Cherokee met robuuste look en luxueus interieur

Hoewel hij een dosis elektriciteit heeft gekregen om de Atlantische Oceaan over te steken, is de Jeep Grand Cherokee zijn Amerikaanse roots niet vergeten. Hij ziet er blokvormiger en massiever uit dan ooit, met zijn lengte van 4,91 m, zijn breedte van 2,15 m en zijn hoogte van 1,8 m. Het is echt een imposante verschijning op de weg. Aan boord is het model echter niet te herkennen! Vrijwel elk oppervlak is bekleed met mooie materialen, afgezien van een paar glanzende plastics op de middenconsole. Ook het afwerkingsniveau is voorbeeldig. Deze Grand Cherokee kan bovendien wedijveren met zijn premium concurrenten op vlak van uitrusting: een gigantisch panoramisch open dak, personaliseerbare sfeerverlichting, verwarmde en geventileerde zetels (ook achteraan!) met massagefunctie vooraan, een uitstekende rijhulp tot op niveau 2... En dan hebben we het nog niet over zijn displays gehad!



Veel ruimte en veel schermen

Het dashboard telt niet één, niet twee, maar wel drie schermen van 10 inch, die nog eens worden bijgestaan door een head-up display! Naast een personaliseerbare digitale tellerpartij is er nog een centraal aanraakscherm dat vrij snel reageert en waarvan het infotainmentsysteem ook best gemakkelijk is in gebruik, onder meer dankzij de steeds aanwezige sneltoetsen onderaan het scherm. Het verbindt ook draadloos met Android Auto en Apple CarPlay. Maar het gemakkelijkste blijft wel de fysieke bedieningen voor de klimaatcontrole! Zetelverwarming, voorruitverwarming, ventilatie, temperatuur, ... Alles zit nog steeds binnen handbereik. Een optioneel derde scherm voor de passagier geeft die de mogelijkheid om heel wat functies te bedienen zoals de muziek of de naviatie, zonder daarbij aan de weergave van het centrale display te moeten komen. Handig, net als de digitale middenspiegel.



Dankzij zijn wielbasis van 2,96 m zit je net zo goed op de achterbank als vooraan in deze Grand Cherokee. En met een volume van 1.048 liter van de vloer tot aan het dak, tot wel 2.005 liter met alle zetels neergeklapt, is het ook niet behelpen qua kofferruimte.



Plug-inhybride 4xe

Onder de motorkap van de Grand Cherokee is geen dikke V6 of V8 meer te vinden, toch niet buiten de Verenigde Staten. In Europa is deze grote Jeep enkel nog beschikbaar met een kleine plug-inhybride 2 liter-viercilinder, gekoppeld aan een 8-trapsautomaat. Het geheel ontwikkelt toch een totaal van 280 kW (380 pk) en 637 Nm, waarmee het bakbeest in 6,3 seconden naar 100 km/u sprint, een topsnelheid haalt van 210 km/u en tot 2.332 kg kan trekken. Om maar te zeggen dat deze mastodont geen kracht mist. Zijn batterij van 17 kWh geeft hem officieel tot 40 km volledig elektrisch rijbereik. Dankzij de boordlader van 7,4 kW duurt het net geen 3 uur om hem vol te laden.

In de praktijk mag je echter eerder rekenen op een dertigtal kilometer volledig elektrisch rijden. En dat is tegenwoordig niet zo veel meer. Bovendien is zijn ‘volledig elektrische’ rijmodus dat niet helemaal. Hoewel de Grand Cherokee 99% van de tijd enkel op zijn batterij rijdt, schiet de benzinemotor steeds ter hulp wanneer je het gaspedaal wat harder indrukt. Of dat een voor- of een nadeel is, mag je zelf uitmaken, maar het is het vermelden waard. Wat dan weer goed nieuws is, is dat het elektrische gedeelte met een platte batterij nog steeds regelmatig de verbrandingsmotor bijstaat om het verbruik te drukken. Met een lege batterij haalden we een gemiddelde van 10,5 l/100 km, terwijl een kwart van de afgelegde afstand toch nog elektrisch verliep. Geen geweldige score, maar voor een SUV van bijna 5 m lang en 2,5 ton zwaar is het nog steeds respectabel. We konden ook het uitstekende regeneratieve remmen waarderen, dat je met een knop boven het centrale scherm kan inschakelen. Daarmee kan je bijna volledig met één pedaal rijden, behalve om volledig tot stilstand te komen.

Comfortabel, zelfs buiten de gebaande paden

Het moge duidelijk zijn dat de Jeep Grand Cherokee 4xe niet de meest dynamische SUV op de markt is. Hij legt de nadruk eerder op rust en comfort. De geluidsisolatie is vrij goed voor elkaar en ook de oneffenheden van het asfalt worden goed weggeveegd. Toegegeven, zo zacht als een Range Rover is hij niet, maar hij is waarschijnlijk even op zijn gemak buiten de gebaande paden, en dat voor een veel lagere prijs!

We konden het dan ook niet laten om even op het onverharde te rijden, en het lijdt geen enkele twijfel dat de Grand Cherokee zich daar volledig thuis voelt. Dankzij zijn luchtvering heeft hij een bodemvrijheid tot 28,7 cm, waarmee hij een doorwaaddiepte haalt tot 61 cm. Hij kan ook zijn stabilisatorstang loskoppelen en is achteraan uitgerust met een elektronisch sperdifferentieel (eLSD). Met de juiste banden is er waarschijnlijk niet veel dat hem tegenhoudt. De Amerikaanse Trailhawk-versie van de Grand Cherokee 4xe heeft zelfs de hele Rubicon Trail elektrisch kunnen afleggen. Geen slechte prestatie.

Prijs Jeep Grand Cherokee 4xe

De Jeep Grand Cherokee 4xe is beschikbaar vanaf 93.000 euro in België als instapversie Overland. Hoewel, instapversie, ook die heeft al een ultracomplete standaarduitrusting. De Summit Reserve heb je vanaf 101.500 euro en voegt enkel wat gadgets toe, zoals het passagiersscherm of nightvision. Als kers op de taart is de belastingdruk ook beperkt dankzij zijn kleine motor en zijn CO2-uitstoot van 60 g/km.

Ons verdict

De 5e generatie Jeep Cherokee doet zijn voorouders uit het land van Uncle Sam eer aan. De Amerikaanse SUV is luxueuzer dan ooit, maar is zijn roots als terreinbeul niet vergeten. Iets dat ons doet denken aan een andere legendarische SUV uit het Verenigd Koninkrijk... Maar hoewel zelfs de uitgeklede versies van de Range Rover en Range Rover Sport boven de 100.000 euro beginnen, is de Jeep Grand Cherokee 4xe al (zeer) goed uitgerust voor een bedrag van minder dan 6 cijfers. Bovendien maakt zijn plug-inhybride aandrijflijn, ondanks zijn beperkte elektrische autonomie en gebrek aan fiscaal voordeel voor professionals, hem tot een niet onaantrekkelijk alternatief voor de Europese premium-SUV’s.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Jeep? Kies uit meer dan 45.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Jeep-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km