Testen

Koreaanse mode

“Leuke auto heb je daar! Wat voor iets is het?”, “Een Kia ProCee’d”, “Wablief?!”… Mijn buurman wist even niet waar hij het had. Voor hem, en vele anderen, is een Kia een eerder saai, klein en goedkoop autotootje of hoogstens een SUV waarmee over het algemeen een caravan wordt getrokken. Hoog tijd dat enkele clichés uit de wereld worden gebannen!
  • Piette François
  • 07 augustus 2008
  • Kia
Voor- en nadelen
  • 7 jaar garantie
  • Afwerking (buiten enkele plastic onderdelen)
  • Concurrentiële prijs
  • Knappe lijn
  • Nerveuze motor
  • Plaats aan boord
  • Standaarduitrusting
  • Esp enkel op sport-versie
  • Gevoelloze besturing
  • Partikelfilter als dure optie
  • Slechts 5 versnellingen
  • Stevig comfort
  • Wat plomp weggedrag

 

Presentatie

Een gedrongen uiterlijk, sterke schouders en een scherp profiel. Deze Kia laat zich graag zien! Hij ziet er wat agressief uit, zonder te overdrijven evenwel en het is net alsof hij naar complimentjes loopt te hengelen. Maar eigenlijk gaat het hier over de coupé-versie van de gewone berline en onder zijn leuke kleedje verbergt hij dan ook de mechaniek van de veel braver uitziende 5-deurs of de SportWagon.

Motoren

Drie motoren op het programma voor deze mooie Koreaan. De eerste meet 1,6 liter en wordt in 90- en 115 pk -versie gepresenteerd. Wie prestaties zoekt die overeen komen met de looks van de ProCee’d, moet  zich tot de 2-liter van 136 pk wenden. Ons testmodel had de 1,6 115 pk onder de kap en die zou wel eens het gros van de verkoop kunnen uitmaken. Met een koppel van 255 Nm bij 1900 toeren is de motor al behoorlijk nerveus. Bij dagelijks gebruik blijkt deze motor meer dan voldoende te zijn en tijdens het rijden heb je op geen enkel moment  het gevoel vermogen tekort te komen. De 2-liter lijkt dan ook wat overbodig te zijn. Kia klokt voor de sprint van 0 tot 100 een tijd van 11,5 seconden, terwijl de top bij 188 kmh ligt.

De enige klacht die we hebben betreft  de versnellingsbak. De bediening op zich stelt geen probleem en de versnellingen laten zich precies inleggen, maar je hebt maar 5 versnellingen ter beschikking. Voor een hedendaagse wagen van dit allure is dit toch wel ”has-been”.

Wegligging

Het  contact met de weg krijg je in een auto eerst en vooral via het stuur. En dat eerste contact is in dit geval toch een beetje een teleurstelling. Het ligt wel goed in de hand, maar de het geheel voelt erg kunstmatig aan, terwijl de precisie het moet afleggen tegenover hetgeen we van de C4, Golf en andere 308’s gewoon zijn. Bovendien is het stuur rond de rechtuitstand nogal wazig en geeft het te weinig feedback.

Ook het weggedrag zorgt voor geen bijzondere opwinding. In tegenstelling tot zijn uiterlijk van stevige jongen, is het weggedrag dat van een doordeweekse berline. Aan het stuur zal je dus geen bijzondere sensaties moeten verwachten. Hij rijdt wel zeker, maar een beetje plomp en vooral een iets stevigere demping zou de koetswerkbewegingen beter in de hand kunnen houden. De 17-duimsbanden, zoals die van ons testexemplaar zorgen voor een excellente grip, maar verminderen nogal het rijcomfort. 16-duimers lijken dan ook meer aangewezen.

Comfort

Op het gebied van comfort mag de ProCee’d zeker zijn nek uitsteken…op voorwaarde dat je de 17-duimers links laat liggen. Rolgeluiden zijn er nauwelijks (behalve bij de 17-duimsvelgen, tsja) en de motor is goed gedempt, terwijl zijn stem eerder sympathiek klinkt. In ieder geval bevalt dit ons heel wat beter als een TDI met pomp-injectoren. De rijpositie is goed en terwijl de zitruimte voorin maar zo en zo is, is ze achteraan werkelijk uitstekend.

De afwerkingskwaliteit verdient een pluim en de gebruikte materialen zijn van goede makelij. Alleen jammer dat op sommige onderdelen in hard plastic er wel heel veel vingerafdrukken achterblijven.

Prijzen en uitrusting

Om je eigenaar van een ProCee’d Diesel te mogen noemen, moet je minstens 16.890 € neerleggen. Dat is de prijs die Kia voor de LX met 90 pk verlangt. Aan de 115 pk-versie ben je 19.690 € kwijt. Hiervoor krijg je wel de EX-uitrusting en die is behoorlijk uitgebreid. Mistlichten, lichtsensor, achterspoiler, automatische airco en radio-CD met MP3 en USB-poort hoeven niets extra te kosten. En dan vergeten we nog de garantie van 7 jaar of 150.000 km. In optie stelt Kia een lederen interieur voor aan 1.299 €, terwijl metaalkleur 350 € kost en een elektrisch open dak met 650 € niet te duur is. Toch is het jammer dat het ESP enkel op de 21.690 € dure Sport-versie beschikbaar is.

Ter vergelijking geven we even mee dat de Opel Astra GTC 1.7 CDTi Sport bij 22.100 € start. Duidelijk dat de ProCee’d dus erg voordelig geprijsd staat.

Het verbruik scoort geen records en ligt met 6,8 l/100 km zowat in de middenmoot. Kia laat ons weten dat de CO2-uitstoot tot 125 gr per kilometer beperkt blijft. Spijtig dat een partikelfilter in optie 700 € moet kosten.

Conclusie

De Kia ProCee’d kan best met zijn Europese rivalen concurreren. Op sommige punten hinkt hij wat achterop, maar die achterstand is helemaal niet zo groot. Daartegenover staat dat Kia een garantie van 7 jaar biedt en zijn ProCee’d aan een erg scherpe prijs aanbiedt. En dat zijn toch ook meer dan stevige troeven.

Kia

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer, François Piette. Source ©: Kia.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km