Testen

The Grand Slem

Cross-country is een sport. En het is nog sportiever te skiën en daarna een 400m af te leggen. De Range Rover Sport doet ook zijn Olympische Spelen daar hij de mogelijkheid bezit om de enduro activiteiten te combineren met de meer explosieve kant van de sprint. Maar dan niet in Diesel… deze laat de 100m aan anderen over.
  • Piette François
  • 07 februari 2006
  • Land Rover
Voor- en nadelen
  • All-road
  • Leuk weggedrag
  • Luxe
  • Stilte
  • Dieselprestaties
  • Gewicht
  • Verbruik
Land Rover is niet de eerste die een sportieve 4x4 voorstelt. Maar de naam Range Rover is en blijft onbetwistbaar de referentie in de wereld van de luxe all-road. Men heeft er niets op te zeggen en zeker niet door het feit dat hij zich kleineert om beter op snelwegen te rijden. Helaas, onze testwagen reed in diesel. En het is werkelijk geen doperingskuur voor de Range Rover. Met de diesel, moet men toegeven dat het woord sportief iets overschat is. Want dit komt meer overeen met passieve dan actieve sport. Niet sprint-minded Tussen de benzine V8 die het 100 tempo verwezenlijkt in minder dan 9 seconden en onze puffende diesel V6 D, zijn er twee verschillende planeten. De turbo gecompresseerde diesel beschikt over een Compacted Graphite Iron (CGI) motorblok om hem kleiner maar sterker te maken. Nochtans, heeft de Range Rover Sport 2.7 TDV6 van 190 pk (140 kW) veel moeite om de chronometers te doen ontploffen. Hij heeft namelijk 12,69 s nodig om van 0 tot 100 km/u te rijden. Niet echt denderend maar zijn koppel van 440 Nm aan 1900 rpm maken van hem een zeer goede hardloper. Marathonloper Eens op gang gebracht, is deze running back nogal koppig. Gespierd en zwaar, hij kan lopen zonder verstrooid te worden. Eens aan boord, denkt men nergens meer aan dankzij het gevoel van fysieke kracht verbonden aan een héél stille motorblok. Geen klappen, geen trillingen, wat een genoegen! De automatische ZF 6-versnellingsbak werkt met zachtheid, maar soms te traag. En daarvoor bestaat de mode ‘Sport’ en deze valt wel aan. Ofwel kan men kiezen voor de manuele selectie om het voordeel te behouden. Daling De automaat geeft permanente motorkracht aan de vier wielen. In Sport-stand is het mogelijk om een versnelling over te slaan en samen met het intensief remmen verkrijgt men een betere reactie eens men uit de bocht zit. Het versnellen gebeurt met zachtheid en de bestuurder blijft de controle behouden van het voertuig in alle weg & weersomstandigheden. En de slaloms met vlotheid. Alpinisme De Range Rover Sport bezit een transfertbak. Het koppelen gaat elektrisch en kan al rijdend gebeuren. Het centraal differentieel is 100% actief en verdeelt evenwichtig de kracht tussen de voor- en achterwielassen. Toch stemt hij automatisch de koppel af in functie van de toestand en kan dus ook vergrendeld worden. Er is ook een knop Terrain Response™ waar men tussen vijf gebruikstoestanden kan kiezen in functie van de te berijden wegen. Vanaf dan is het héél moeilijk om de Range Rover in gebreke te stellen, zelfs niet in Val d’Isère op het 4x4-salon. Trampoline Op alle modellen zijn er standaard en in de hoogte regelbare pneumatische veringen voorzien. De ophanging met dubbele driehoek werd ontworpen om een sportievere houding te geven, vooral in de bochten. Deze wagen houdt stand op de weg en is werkelijk moeilijk te backhanden. Team spirit Wat betreft het remmen, deze is taai en de pedaal een beetje soepel. De vier geventileerde schijven doen goed hun werk. Bovendien, heeft men zelfs recht op het team spirit, met een ABS en een ESP die tussenkomen als het echt nodig is. Hierbij nog een servostuur, die verschillend reageert in functie van de snelheid, en met de nauwkeurigheid van een berline. Kortom, met uitzondering van de zetelhoogte, moeilijk te zeggen dat men zich in een 4x4 bevindt. Buiten spel De Range Rover sport is een grote en hoge wagen. Niet gemakkelijk te parkeren, zeker niet zonder parking distance control, zoals dit bij de onze het geval was. Bovendien, indien u zich in een ondergrondse parking begeeft, vergeet niet de vering zoveel mogelijk te verlagen, anders zal uw autootje zijn dak lelijk schenden. Sprinkhaan Daarentegen is Britse luxe toch héél aangenaam en deze auto werd vervaardigd uit edele materialen. De Range Rover Sport is een comfortabele wagen en geeft een echt rijplezier. De afwerking werd verzorgd en de zithouding in comfortabele zetels geven een werkelijk goed gevoel. Zonder de opbergruimtes te vergeten alsook de grote koffer. Dorst Het is wel bekend dat sporten doet zweten, en dus moet men drinken. De Range Rover Sport heeft het goed begrepen met een gemengd verbruik van 10,2 liters diesel. Ga de benzineversie niet bekijken, u zou geen reserve genoeg hebben om de rit te beëindigen. Het is gegarandeerd de grote dorst en zeker indien u de wagen naar zijn topprestaties pusht (193 km/u in diesel). Gouden medaille De Range Rover Sport werd verkozen als de 4x4 van het jaar in België. Maar met zicht op het volledige gamma, met natuurlijk, de atmosferisch V8 benzine versies. Men moet toegeven dat deze wagen een goede schikking gevonden heeft door de gebreken te vermijden van all-roads op de gewone weg. Maar toch blijft hij een bekwame 4x4 die zich uit moeilijke momenten kan redden. Volgens het gebruik kan men de hoogte van de wagen regelen = een echte tienkamper dus, die op zijn gemak is op alle terreinen : van aardewegen tot grasperken en uiteindelijk ook op betonnen banen. © Olivier Duquesne & Lionel Hermans

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Source ©: Land Rover.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km