Testen

Met de stroom mee !

Lexus kondigt fier aan dat er al 200.000 exemplaren van de Lexus hybride verkocht werden. In België neemt de RX haast de helft van de verkoop voor zijn rekening, waarbij 95% voor de hybride kiest. Veel cijfers, maar het toont duidelijk aan dat hybrides de wind in de zeilen hebben. Als grote pionier zag Lexus zich verplicht om zijn SUV te laten evolueren en hem zo aan de top houden.
  • Piette François
  • 15 mei 2009
  • Lexus
Voor- en nadelen
  • Ecologisch imago
  • Hightech uitrusting
  • Perfecte afwerking
  • Prestaties
  • Verbazingwekkend verbruik
  • Verbluffend comfort
  • Gewicht
  • Koppelreacties in het stuur
  • Motor niet conform euro 5
  • Plomp weggedrag (serie-ophanging)

Verjongd en krachtiger

Tegenover zijn voorganger krijgt de nieuwe RX krachtigere en dynamische lijnen mee. Lexus wil met zijn RX een statement neer zetten, zonder al te veel “blingbling” te moeten gebruiken of hem monsterachtig groot te maken. Hij ziet er dus goed uit en de afmetingen werden in toom gehouden. Van achteraan gezien is bevalt de RX nog meer, waarbij de gebalde kracht die hem erg homogeen laat uitzien.

KLASSE !

In het interieur hebben de Japanners voor een luxueuze en hightech-ambiance geopteerd. De gekozen materialen en de assemblage kan je dan ook geen verwijten toewerpen. Wat afwerking betreft hoef je Lexus al lang geen lessen meer leren en ook dit maal zitten ze op topniveau. Bovendien is de presentatie erg verzorgd en modern ! Lexus innoveert bovendien met een nieuwe multimedia-interface. De bediening gebeurt niet meer via een touch-screen, maar het geheel wordt via een joystick bevolen, die erg mooi in de palm van je hand valt. Het nieuwe systeem is praktisch, intuïtief en veel sneller dan sommige systemen uit Beieren. Uiteraard zijn leefruimte en zitpositie uitstekend, terwijl de koffer met 496 liter ruim genoeg is.

Techniek

Hier wordt het even gecompliceerd. Misschien kunnen enkele aspirines helpen. De nieuwe RX heeft 10% meer vermogen als zijn voorganger, de RX 400, terwijl het verbruik met 23% daalde. Lexus vergrootte de motor van 3,3 liter tot 3,5 liter. Dankzij die grotere cilinderinhoud en enkele aanpassingen produceert de motor nu 249 pk en een koppel van 317 Nm. Bij de inlaatfase wordt het Atkinson-cyclus toegepast waarbij de inlaatklep later sluit. Hierdoor wordt er bij de compressieslag minder tegendruk opgebouwd en verlies je dus minder energie tijdens de inlaat- en uitlaatfase. De hercirculatie en afkoeling van uitlaat gassen in de inlaat zorgt tevens voor een beter koeling van de motor en minder verliezen in de inlaatfase. Tenslotte zorgt het EHR ervoor dat de uitlaatgassen tijdens de startfase de motor sneller op temperatuur laten komen. In wintercondities is de motor zo 15 minuten sneller op temperatuur, wat een 23% hoger thermisch rendement oplevert. Tenslotte werd met een nieuwe waterpomp, een oliekoeler en een nieuw vliegwiel ook het hybride gedeelte van de aandrijving geoptimaliseerd.

De cijfers

Het vermogen van de elektrische motoren mag dan nog identiek blijven, de koppelwaarden zijn over een veel groter toerentalbereik beschikbaar en verbeteren zo de prestaties. De voorste eenheid ontwikkelt nog steeds 167 pk bij 335 Nm, terwijl de achterste motor 68 pk en 129 Nm levert. In totaal levert de aandrijfeenheid (benzine en elektrisch) dus 299 pk. De topsnelheid bedraagt 200 km/u en de sprint van 0 tot 100 duurt slechts 7,8 seconden. Maar… de RX 450h verbruikt gemiddeld slechts 6,3 liter benzine, terwijl de uitstoot tot 148 gr/km beperkt blijft. Voor een SUV zijn dat verbazende resultaten. Toch moeten we er aan toevoegen dat de motor niet aan de EuroV normen beantwoord.

Drie rijmodes

De Eco-mode wil het verbruik verlagen door zo zacht mogelijk op het gaspedaal te reageren en bovendien ook de airco te controleren. In de EV-modus werk je enkel op de elektrische motoren, waarbij de autonomie uiteraard sterk afhangt van de lading van de batterijen. Bij de start en lage snelheden wordt deze modus automatisch ingeschakeld. Je verplaatst je dan in stilte en zonder enige uitstoot. Tenslotte is er nog de Snow-stand waar de stabiliteit van de auto in de sneeuw verbeterd wordt, door de gaspedaalreactie te sturen naargelang de toestand van de weg. Bij gripverlies aan de voorwielen, wordt de elektrische motor achteraan ingeschakeld om het verlies te compenseren.

Op Hongaarse wegen…

Tijdens de première in Budapest verraste de RX Hybride bij de eerste contactname. Een druk op de startknop wordt met … niets beantwoord. Buiten enkele wijzers dan toch. Geen vibraties, geen zacht gezoem, niets. Een voorzichtige druk op het gaspedaal laat de grote SUV in absolute stilte vertrekken. Het valt op hoe makkelijk de RX rijdt en als je het gaspedaal nog wat dieper indrukt, komt de V6 tot leven. Identiek als je zo lang op de batterijen rijdt tot de spanning te ver daalt. Met een fluweel zachte stem komt de motor tot leven en stuwt de SUV in alle zachtheid vooruit. Maar het meest verrassend is nog het verbruik. Tijdens onze rit door de stad en gewone wegen verbruikt deze SUV slechts 8 liter per honderd kilometer. En daar moesten we helemaal geen moeite voor doen. Als je de RX wat bruter behandelt voelt hij zich veel minder in zijn sas. In het stuur voel je geregeld koppelreacties en in fors genomen bochten wil de koets nogal slagzij maken, terwijl de 2,7 ton heel wat inertie genereren. Koetswerkbewegingen worden niet meer zo netjes als voorheen opgevangen en door de CVT verhoogt de V6 zijn toon. Dus hou je het beter beschaafd en rij je de RX beter zoals hij het best rijdt: rustig, kalm en uiterst comfortabel. Of je zou voor de actieve stabilisatoren moeten geopteerd hebben, die de langsneiging behoorlijk beperken. Bovendien biedt Lexus nog een pneumatische ophanging aan, maar deze kan niet gecombineerd worden met de actieve stabi’s. Nog een laatste opmerking: tijdens een Economy Run over gewone wegen en stad viel ons verbruik tot 5,4 l/100km terug ! Wie doet beter ?

Prijzen

De RX wordt niet alleen als hybride geleverd, maar er bestaat ook een 350 versie. Diens V6 van 3,5 l levert 277 pk, terwijl het verbruik en de uitstoot respectievelijk met 4l/100km en 102 gr/km verhogen. Deze versie moet 54.350 € kosten, maar zou slechts 5% van de verkoop vormen. De hybride gaat voor minimaal 61.180 € over de toonbank. Vier packs tussen 5.200 en 15.270 € komen de uitrusting verrijken. En misschien is ook de fleetmarkt in dit model geïnteresseerd, nu de fiscale aftrek van dit model op 75% gebracht werd.
 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Lexus.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km