Testen

Geluk zit in een klein hoekje !

Gewicht! Dat is de nieuwe vijand bij Mazda. De Japanse ingenieurs lijken wel besmet met een (gewichts)besparingsvirus. Hierdoor willen ze factoren als verbruik, prestaties en wegligging gevoelig verbeteren. Ook de kleine 2 werd aan een vermageringskuur onderworpen en ziet tegenover het vorige model, zijn gewicht met zo maar eventjes 100 kg verminderen.
  • Piette François
  • 13 februari 2008
  • Mazda
Voor- en nadelen
  • Comfort
  • Dynamisme
  • Levendigheid
  • Lichtheid
  • Rijplezier
  • Soberheid
  • Sympathieke stijl
  • Geen laterale bescherming
  • Motor 75 pk soms wat te slap

 

Stijl

Zeg maar adieu aan de kubusvormige en wat zielloze vormen van de voorganger. De nieuweling mag je esthetisch best geslaagd noemen. Hij ziet er erg dynamisch uit en het silhouet wordt enerzijds door scherpe, haast nerveuze trekken bepaald terwijl van de andere kant de ronde maar harmonieuze lijnen hem een atletische uitstraling geven. Zelfs stilstaand wekt hij een indruk van beweging op.



Motor

Er is keuze uit drie benzine-motoren. De 1300 bestaat in twee versies, die respectievelijk 75 en 86 pk ’s ontwikkelen en de 1.5 stuurt een goede 105 pk naar de voorwielen. Telkens zorgt een 5-bak voor de overbrenging. Een diesel is voor de eerste helft van 2008 voorzien en de voorkeur ging uit naar de gekende 1.4 HDI van 69 pk.

Onze testwagen was met de basismotor uitgerust. Uit 1,3l inhoud produceert hij bij 6000 toeren 75 pk, terwijl hij bij 3.500 omw 121 Nm levert. Waarden die toch goede prestaties beloven. Terwijl hij zich in de stad perfect in zijn vel voelt, heeft de motor het heelwat moeilijker op de autosnelweg. Nochtans zorgt hij met zijn enthousiaste werking en zijn vlotte hernemingen vanuit de laagste toeren, voor redelijk wat rijplezier. Het is dus onnodig om de toerenteller naar de rode zone te dwingen, want de motor levert zijn kracht voornamelijk in het midden-toerentalgebied. Zelfs in de basisversie blijf je in de Mazda 2 niet van dynamisme verstoken. Leve de lichtheid….

En een ander leuk gevolg van dit “regime” is dat het verbruik erg redelijk blijft. Met een gemiddelde van 6,5 liter per honderd wordt duidelijk dat de inspanningen van de constructeur geloond hebben.


Wegligging

Tijdens de avant-première in oktober reden wij met de 1.5, die naar onze smaak te soepel opgehangen was en behoorlijk wat moeite had om de bewegingen van de koets op te vangen. De 1.3 die we hier testen is blijkbaar dat euvel ergens kwijtgeraakt en toont zich integendeel zelfs erg levendig! Natuurlijk wordt bij een dergelijk klein vermogen de motriciteit niet op de proef gesteld, maar we moeten toch toegeven dat het evenwichtige chassis best als voorbeeld mag dienen. De jacht op de overtollige kilo’s heeft eigenlijk weinig of geen negatieve gevolgen. En dat voel je het best aan het stuur. De auto reageert prompt op de stuurbewegingen van de chauffeur. De voortrein ligt als op rails en de goed ontdubbelde stuurinrichting laat toe om de Mazda 2 precies in een bocht te plaatsen. We tillen er niet echt zwaar aan, maar toch komt het stuur wat licht over. De remmen daarentegen, krijgen wat ons betreft vijf sterren! Ze zijn krachtig, uithoudend en progressief en we konden ze geen enkele keer op een foutje betrappen.

Comfort

Van een autootje dat minder dan 3,9 meter meet, kan je aan de binnenzijde moeilijk records verwachten. Toch scoort de Mazda 2 op dit vlak behoorlijk goed en zullen zijn inzittenden nooit het idee hebben om “beknepen” te zitten. Uiteraard is de ruimte achteraan het meest beperk, maar de plaats die je toebedeelt krijgt is correct, zonder meer.

Maar tenslotte is de belangrijkste plaats in een auto toch die aan het stuur. En we zijn dan ook blij dat in de 2 de zitpositie uitstekend is en dat alle commando’s ideaal in de hand vallen! De afwerkingskwaliteit is de faam van het merk waard en alles steekt stevig en verzorgd in elkaar. Wel kunnen we het niet laten om het veelvuldig gebruikte harde plastic te bekritiseren. Toch is de presentatie eerder aangenaam en door de ronde meters zelfs sportief.



Prijzen
Prijsmatig start de Mazda 2 aan 11.900 voor de Challenge-versie met de 1.3 benzinemotor en 75 pk. Je kan deze motor met drie versies combineren, de Challenge, de Active en de Extran, die exclusief voor de basis-motor bedoeld is. Het eerste uitrustingsniveau omvat al ABS-EBD-BAS, een radio-MP3 combinatie, bedieningen aan het stuur en elektrisch bediende spiegels en ramen vooraan. De Active voegt daar nog een laterale en zijdelingse airbags bij plus 2 bijkomende luidsprekers en een manuele airco. De Extran kost, net als de Active, 13.290 € en bied je 15-duims lichtmetalen velgen, manuele airco, de opvallende « Spirited Green »-metaalkleur, een audio met MP-3 en 4 luidsprekers, een in 60/40 opgedeelde achterbank enz, enz. …Bovendien krijg je daar nog eens 24 flesjes energiedrank, een soepele sportzak en nog wat gadgets van …Extran bovenop. Voor de liefhebber zou ik maar zeggen. Maar al bij al toch een erg complete uitrusting, waardoor de optielijst erg klein blijft. Enkel metaalkleur (325 €), een manuele airco voor de Challenge of een Sport Pack kunnen de rekening wat aandikken.

Conclusie

De nieuwe 2 mag dan wel klein zijn, het is een erg geslaagde auto. De jacht op de kilo’s heeft het comfort niet beïnvloedt en het eindproduct is verbazend homogeen. Ondanks de beperkte pretenties van de kleine basismechaniek, bezit deze 2 al erg fijne dynamische kwaliteiten en levert hij behoorlijk wat rijplezier! En daar bovenop wordt het geheel nog eens genappeerd met het nodige comfort en een beperkt verbruik. 

 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Mazda.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km