Testen

Topsporter zonder veel chichi

De formule om een sportieve compact te bouwen is eigenlijk erg simpel. Je neemt een hatchback, steekt er een krachtige motor in zonder daarbij een verfijnde afstelling van het chassis te vergeten! Gooi er nog sportzetels, alu-pedalen, enkele stickers en een dikke uitlaat op en je bekomt een duivels machientje dat je voor een bescheiden prijs behoorlijk wat kicks bezorgt.
  • Piette François
  • 09 januari 2008
  • Mazda
Voor- en nadelen
  • Complete uitrusting
  • Krachtige motor
  • Priis
  • Sper in serie
  • Stevige bediening
  • Wegligging
  • Imago
  • Onbekend
  • Te weinig souplesse onder 2.500 tr/min
  • Vooras soms overbelast
  • Wederverkoopswaarde
Motor
 
In het vooronder van de MPS vinden we de mechaniek terug die eerder al het mooie weer maakte bij de Mazda 6 MPS en de CX7. Met zijn cilinderinhoud van 2,3 liter, levert hij 260 pk’s bij 5500 toeren en een koppel van 380 Nm aan 3000 omwentelingen. Met dergelijke waardes onder de kap worden de prestaties van de Mazda 3 op zijn zachtst gezegd erg interessant. Dit gaat verbazend goed vooruit. Erg goed zelfs! Hij is zo krachtig dat je zelfs met de sper, nog voorzichtig moet zijn op een ondergrond met minder goede grip…En denk er overigens steeds aan om het stuur goed vast te houden!
Wanneer je het uitzonderlijke potentieel van deze motor wil gebruiken, kan je er maar beter voor zorgen dat de naald van de toerentellen boven de 2500 blijft. Onder dit toerental is er immers niet zoveel thuis en voelt de motor wat amorf aan. Maar eens daarboven, wow zeg! Terwijl alles verbazend goed vooruit gaat, wordt het geheel spijtig genoeg niet door een goede fanfare begeleid. De sound doet meer aan geknor als aan gegrom denken. Enkel het gefluit van de turbo zorgt voor wat kleur in deze eerder banale partituur.
 
De manuele 6-bak is een klein juweeltje. De bediening is strak, de slagen precies en de vergrendeling stevig. Dit is werkelijk één van de beste bakken van zijn klasse. Ook de versnellingen zijn uitstekend op elkaar afgesteld en laten je toe om de motor steeds aan het ideale regime te laten draaien.  
 
Wegligging
 
Veel vermogen op de voorwielen kwijtraken is geen sinecure. Daarom zien we dan ook dat de meeste voorwielaandrijvers, die na een serieuze vitaminekuur meer dan 250pk kunnen voorleggen, op 4-wielaandrijving overschakelen. Beeld je maar eens in welke krachten die arme voorwielen moeten verwerken. Naast 260 pk en 380Nm koppel moeten ze immers ook nog de wisselende krachten tijdens het sturen opvangen! En nochtans is het resultaat helemaal niet slecht, verbazingwekkend genoeg zelfs helemaal niet slecht. Daarvoor mogen we het sperdifferentieel erg dankbaar zijn, dat voortdurend zijn beste beentje voorzet om zoveel mogelijk motriciteit te behouden. Toch is het nog altijd beter om de rechtervoet wat in te tomen, al was het maar om zo het controlelichtje niet de hele tijd te laten knipperen.
Dankzij de directe stuurinrichting en de verfijnde ophanging, worden bochten vrank en vrolijk, maar vooral erg precies aangesneden. Wars van allerlei parasitaire bewegingen, blijft de koets onverstoorbaar als een blok op de weg liggen en voelt de MPS zich als een vis in het water op kronkelige wegen. Enkel bij het uitkomen van een haarspeld is het niet echt aangeraden om als een gek op je rechterpedaal te gaan staan. Ook de remmen zijn vrij van enige kritiek. Ze volbrengen perfect hun taak en lijken ons erg uithoudend te zijn.
 
Als je nog meer fun wil, dan richt je je best tot de Mazda 6 MPS, die over dezelfde motor beschikt. Zijn vier aangedreven wielen bezorgen hem een eerder achterwielaangedreven karakter met daarbij een zeer efficiënte werking in alle omstandigheden. Spijtig genoeg wordt hij niet meer aangeboden en is het wachten op zijn vervanger…of kan je misschien eens in de stocks kijken.
 
Comfort
 
Met een dergelijk sportief temperament lijkt het nogal evident dat er gevolgen zijn op het gebied van rijcomfort. En toch weet Mazda ons ook hier weer te verrassen. Uiteraard is de ophanging eerder droog, maar het wordt absoluut niet karikaturaal, zoals bij sommige rivalen. De zetels bieden meer dan voldoende steun en zijn daarenboven nog eens erg comfortabel.
 
De MPS is echter eerst en vooral een Mazda 3 en biedt dus een ruim interieur met een hele boel opbergruimtes. De kofferruimte daarentegen, is met  een volume van 290 tot 619 liter eerder beperkt. Mazda staat er verder nog voor bekend dat de afwerking tot in de puntjes verzorgd is en dat is ook hier het geval. Toch vinden we het spijtig dat er bij de aankleding wat weinig fantasie gebruikt werd. Enkel de blauwe nachtverlichting zorgt voor wat extra sfeer.
 
Prijzen en uitrusting
 
Het is vooral in dit hoofdstuk dat de Mazda zijn concurrenten onderuit haalt. Voor 27.999 € haal je een auto met 260 pk in huis, die van 0 tot 100 slechts 6,5 sec nodig heeft en een top van 250 per uur haalt. Enkel de Audi S3 (265 pk) heeft een vergelijkbaar vermogen. De S3 heeft heelwat meer prestige maar laat zich met 36.960 €  ook heel wat duurder betalen. En denk maar niet dat Mazda op de uitrusting beknibbeld heeft. Integendeel zelfs, de MPS is veel beter uitgerust als zijn Teutoonse rivaal. Radio-CD, snelheidsregelaar of nog stoelen met half leder zijn bij Mazda serie terwijl die bij Audi bijbetaald moeten worden.
Toch is er een domein waar de Japanner niet schittert: het imago. Hierdoor zal bijvoorbeeld ook de wederverkoopwaarde van de 3 als sneeuw voor de zon slinken, terwijl die van de Audi torenhoog blijft.
Het milieu belast je met gemiddeld 231 grammen CO2 per kilometer, wat zich in een verbruik van rond de 13 liter vertaald ziet. Of nog heelwat meer als je je rechtervoet maar moeilijk kan bedwingen en geregeld de 260 aan het werk zet!
  
Conclusie
 
Het is nu wel duidelijk dat de Japanners ons steeds zullen blijven verbazen. Deze Mazda 3 MPS doet het net zo goed en in een aantal domeinen zelfs beter, als de Europese concurrentie. Kers op de taart is wel dat dat alles zich voor een zeer attractief prijskaartje laat aanschaffen. Onbekend maakt onbemind, maar de Mazda 3, MPS of niet, is zeker de omweg waard voor wie een leuke en levendige compact zoekt.
 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Mazda.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km