Testen

De passie in dienst van de reden

De ingenieurs van Mazda zijn volledig in de ban van de “Zoom-Zoom” spirit. Het is hun leidraad, een concept dat het prestatievermogen van de wagen verhoogt met het grootste respect voor de natuur. Concreet wil dit zeggen dat de nieuwe Mazda 6, ondanks de grotere afmetingen lichter geworden is dan de vorige. Dit belooft dus veel goeds, als je weet dat de actuele tendens nogal naar verburgerlijking en naar het overgewicht neigt...
  • Piette François
  • 27 november 2007
  • Mazda
Voor- en nadelen
  • Ergonomie
  • Gekende betrouwbaarheid
  • Goed gedempte ophanging
  • Ingehouden massa
  • Uitrusting
  • Volume van de koffer
  • Wegligging
  • Automatische bak enkel beschikbaar op de 2 l benzine
  • Geen fiscal gunstige dieselversie
  • Verouderde 2.5 l motor

Voorstelling

Indien het segment van de conventionele berlines aan het terugvallen is, blijft Mazda vertrouwen hebben in de toekomst van zijn nieuwe 6. De voorgaande versie, van 2002, werd doorheen de wereld in 470.000 exemplaren verkocht! Een mooi cijfer, dat Mazda hoopt te verbeteren met de planning van 90.000 exemplaren voor het jaar 2008. In België, hoopt de constructeur dat hij 1.200 Mazda6 zal verkopen in de loop van volgend jaar, of 17% van het totale aantal verkopen van het merk. Men moet toegeven dat Mazda deze laatste jaren moeilijke tijden kende, maar het ziet er naar uit dat het roer omgegooid is met een uitstekende maand september, de beste ooit verwezenlijkt, met een verhoging van de verkopen met 20 % tegenover de maand oktober 2006, voor België en Luxemburg. Mazda België mikt zelfs op 10.000 exemplaren voor 2009 of 2% marktaandeel! Een ambitieuze, maar haalbare doelstelling.

Concreet, de nieuwe 6, dat is eerst en vooral 35 kilogram minder dan de vorige versie, hetzij een totale massa van ongeveer 1.350 kg, ondanks een verlenging van 65 mm. Deze verhoogde afmetingen laten een betere leefbaarheid toe binnenin en een kofferruimte van maar liefst 519 liters! En zodat deze inspanning niet tevergeefs blijft, heeft Mazda ook het profiel verzorgd van zijn nieuwe 6, met een uitstekende Cx van 0,27 ! De motors werden eveneens herzien met als bedoeling om tot een betere verhouding prestatie/verbruik te komen.

Over mechanica gesproken : men begint de gamma met een 1.8 van 120 pk aan 5.500 rpm en 165 Nm aan 4.300 rpm. Volgt een 2 liter van 147 pk aan 6.500 rpm en 184 Nm aan 4.000 rpm en een 2.5 liter van 170 pk en 226 Nm aan 4.000 rpm. Een 2 liter diesel, oorspronkelijk van Mazda, zal eveneens op de kaart staan, met een vermogen van 140 pk. Men betreurt op dit gebied het tekort aan een fiscale versie met 136 pk die door de constructeur niet voorzien werd.

Op de weg

Wat is concreet het resultaat? Jammer genoeg was de diesel versie nog niet beschikbaar bij deze eerste aanpak, uw dienaar heeft dus de 2.5 en 1.8 benzine getest. De 2 liter versie was eveneens aanwezig, maar enkel met de manuele doos, een afwijking die bij ons niet geïmporteerd zal worden, de Belgische markt koppelt sowieso deze motor aan een automatische doos. Eens de deur geopend wordt, ontdekken wij een serieuze en goed afgewerkte binnenkant. Hier is geen plaats voor fantasie, al ziet de nachtverlichting er een beetje speels uit met zijn blauwachtige maar rustgevende schijn. De afwerking is onberispelijk, met perfect uitgelijnde materialen. Men kan enkel en alleen de aanwezigheid van sommige harde plastieken verwijten boven op het dashboard. De bedieningen werden in elk geval ideaal gerangschikt en vallen dus perfect in de hand. Men onderlijnt op dit niveau de gemakkelijke hanteerbaarheid van de verschillende uitrustingen zoals de airconditioning, de radio en het hifi systeem. En het geheel wordt via instinctmatige bedieningen aan het stuur gemanipuleerd. Indien de 1.8 l al aangenaam is, moet men zeker nooit aarzelen in het terugschakelen om er meer dynamisme uit te halen. Wat zonder probleem gebeurt daar de besturing van de doos (met 5 versnellingen) heel vlot gaat. De 2.5, die gekoppeld werd aan een even aangename 6-doos, heeft meer koppel maar vertoont zich niet speciaal enthousiast bij het opstijgen van de wijzer. Van een motor met een dergelijke cilinderinhoud hadden wij toch een beetje meer levensvreugde verwacht! Hier had men één of twee cilinders bijgevoegd...
Soepel en beschikbaar, deze mechanica vertonen zich bovendien uiterst geruisloos bij elke snelheid. En nog beter is het raamwerk : de vering is ideaal evenwichtig, wat een dynamisch en veilig rijcomfort toelaat op kronkelige wegen.

En wat met het comfort ? De ophanging werd ontwikkeld om een uitstekend compromis comfort/wegligging te bieden. Voorzeker is het resultaat nogal hard, maar behoudt een voortreffelijk rijcomfort zonder – te vlug – de rug kapot te maken. Men zei het al, de ergonomie is schitterend en de geluiddemping geslaagd. De lange trajecten gebeuren vlot, vooral met een dergelijke ruime binnenkant en een koffer met een volume van 519 liters, die voor het vertrek het volproppen toelaat !

Besluit

Dat Mazda grote ambities heeft voor deze 6, ziet er volledig gerechtvaardigd uit : de wagen is mooi, goed afgewerkt en verschaft een onbetwistbaar rijplezier. We verlangen dus naar de testrit van de diesel variante, die bij ons de grootste verkopen zal verwezenlijken... Verkopen die nog ijverig konden zijn indien een fiscale versie voorgesteld werd ! En dit zal de fleetmarkt verkoelen... in tegenstelling tot ons enthousiasme !

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer, François Piette. Source ©: Mazda.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km