Testen

Mazda MX-5 RF vs Subaru BRZ: winterplezier

Om ook tijdens de koude maanden rijplezier te kunnen beleven, kan de MX-5 het dak boven zich toetrekken in de RF-versie. Daardoor transformeert de roadster in een pleziercoupé. Legt hij daarbij de Subaru BRZ het vuur aan de schenen?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 03 november 2017
  • Mazda
Mazda
  • Afstelling van de bediening
  • Efficiëntie weggedrag
  • Lichte en enthousiaste auto
  • Plezier targadak
  • ¾de zichtbaarheid achteraan
  • Rijgeluid
  • Stuur mist wat naturel
  • 2.0 minder enthousiast dan 1.5
Subaru BRZ
  • Afstelling van de bediening
  • Krachtige en sportieve motor
  • Snedig chassis
  • Interieurruimte/koffer gezien afmetingen
  • Afwerkingsdetails
  • Bescheiden hernemingen
  • Verouderd infotainmentsysteem
  • Beperkte uitrustingsmogelijkheden

Als RF, wat staat voor “Retractable Fastback” voegt de sympathieke MX-5 nog een troef aan zijn aanbod en een wegklapbaar stalen dak aan zijn koetswerk toe. Vergeleken met de klassieke roadster ruilt hij de manueel bedienbare stoffen kap in voor een elektrische stalen versie. Tegelijk is hij dus een soort “targa”: met het dak open blijven de B- en C-stijl staan. Ooit dachten we dat Toyota en Subaru een roadster zouden aanbieden van hun GT86/BRZ, maar die kwam er niet. De recente facelift zorgde wel voor een moderner gezicht.

Afwerking en uitrusting: punt voor Mazda

De BRZ profiteerde eveneens van zijn facelift om zijn dashboard (iets) te moderniseren. Je merkt wel meteen dat deze auto vooral dient om zijn chauffeur in de bochten te doen grijnzen dan om als mobiel bureau te dienen voor een vertegenwoordiger. Het multimediasysteem blijft ondanks zijn update verouderd en het “StarLink”-systeem voor je smartphone wat complex om onder de knie te krijgen. Aan boord van de Subaru zien we eveneens heel wat harde plastics en middelmatige afwerkingsdetails. Qua extra uitrusting blijft de BRZ beperkt. Het punt gaat dus naar de Mazda. Toch heeft hij ook heel wat harde plastics, enkele lacunes (het stuur is bijvoorbeeld niet verstelbaar in de diepte) en een wisselende afwerking (vooral van het dak). Maar de uitrusting kan hier worden aangevuld met een dodehoekwaarschuwing, rijstrookassistentie, enzovoort.

Comfort: gelijkspel

Je ziet het meteen: de Mazda MX-5 RF noch de Subaru BRZ staan bekend om hun interieurruimte. De kleine Mazda moet daarin onderdoen voor de iets ruimere Subaru (die zelfs voor een korte afstand twee kleine kinderen kan meenemen op de achterbank). De Mazda laat ook heel wat windgeluiden horen als het dak open is, vooral rond de stijlen vanaf 90 km/u. Toch haalt hij zijn schade in door een aangenamer wegcontact dan het stugge van de BRZ. De RF krijgt trouwens een iets soepelere schokdemping dan de klassieke roadster.

Motor: punt voor Subaru

Om het op te nemen tegen de achterwielaangedreven BRZ met 2.0 boxermotor kozen we bij de Mazda ook voor de 2.0. Met 160 pk zorgt die voor degelijke prestaties in de kleine Japanner, maar hij moet toch onderdoen voor de charismatische boxermotor van de Subaru. De BRZ-facelift wijzigde eveneens wat aan de cilinderkop, inlaat en uitlaat, waardoor het vermogen steeg van 200 naar 205 pk. Het karakter wijzigt daardoor niet fundamenteel, maar deze motor uitwringen richting rode zone blijft een plezier. Hij reageert overigens relatief soepel, ondanks een koppel van 211 Nm (205 Nm voor de facelift) dat pas hoog wordt vrijgegeven. De Mazda kan diens tempo niet helemaal volgen, waardoor je eigenlijk beter kiest voor de atmosferische 1.5 van 131 pk. Die is levendiger en expressiever dan de 2.0, en past veel beter bij de bruisende MX-5.

Weggedrag: punt voor Subaru

De subtiele wijzigingen aan het chassis van de Subaru (onder meer een dikkere antirolstang achteraan) zorgen niet voor fundamentele veranderingen in het weggedrag van de BRZ. Zijn levendigheid wordt wel subtiel beklemtoond. Dynamisch gaat de koets van de BRZ niet rollen, reageren de voorwielen snedig op de perfecte input van het naturel aanvoelende stuur, en filtert de schokdemping alles zonder problemen. De Mazda MX-5 laat hier ook geen steken vallen. Toch voelt het stuur iets minder natuurlijk aan. De soepelere demping van de RF en het meergewicht van zijn dakconstructie (45 kilogram) maken de MX-5 iets minder snedig dan de Subaru. Maar het rijplezier blijft onmiskenbaar aanwezig.

Prijs: punt voor Mazda

Subaru vraagt voor zijn BRZ € 33.795 en € 35.295 voor de versie met zestrapsautomaat. De optielijst is beperkt: een navigatiesysteem voor € 1.099, metaallak voor € 500 en een lederen interieur voor € 1.590 vatten het zowat samen. De RF-versie van de MX-5 kost € 2.500 meer dan de roadster. In de praktijk kost de 2.0 in RF-versie € 30.190 met manuele bak en € 31.690 met automaat. Dan rij je weg met de uitrustingsversie Skycruise, die royaal is aangekleed. Naast een aantrekkelijkere prijs is de Mazda ook interessanter op vlak van belastingen, zowel in Vlaanderen (voordeliger CO2-cijfer) als in Wallonië (lager vermogen). Een MX-5 roadster met geweldige 1.5 van 131 pk kost weliswaar amper € 22.590…

Besluit: winst voor Mazda

Kijken we alleen naar de onderdelen “motor” en “weggedrag”, dan haalt de Subaru BRZ de overwinning binnen. Deze klassieke, efficiënte en radicale sportwagen biedt tonnen rijplezier. Ondanks een kleiner interieur voor twee personen is de Mazda echter veelzijdiger. Vooral als “Retractable Fastback”, die minder radicaal is dan de roadster. Dankzij zijn originele targadak kan je profiteren van de open lucht en van volledige bescherming. De ideale metgezel voor koude dagen…

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km