Testen

Test: Mercedes A 250 e Berline, het geld waard?

Een prestigieuze badge, een knappe lijn, de nieuwste technologie, een indrukwekkende elektrische autonomie... De A-Klasse plug-inhybride heeft tal van kwaliteiten. Maar is het genoeg om zijn prijs te rechtvaardigen?

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 28 juni 2023
  • Mercedes-Benz
3,6
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 2,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Bruikbare elektrische autonomie
  • Dynamisch weggedrag
  • Op zijn gemak in alle omstandigheden
  • De prijs!
  • Stevige ophanging als AMG Line
  • Trage reacties versnellingsbak

De A-Klasse moest onlangs onder het mes voor een kleine facelift na enkele jaren trouwe dienst. Kan je de veranderingen van deze facelift niet spotten? Ze zijn dan ook zeer subtiel en moeilijk te herkennen, dus laten we ze samen overlopen: de Duitse compacte berline kreeg nieuwe lichtblokken en zeer licht hertekende bumpers voor- en achteraan. Dat is alles, en hetzelfde geldt voor het interieur.

Veranderingen? Welke veranderingen?

Aan boord is er nog minder veranderd! Het centrale scherm, dat nu draadloos met Android Auto en Apple CarPlay verbindt, meet voortaan standaard 10,25 inch en kan enkel worden bediend via aanraking of via de stembediening. De bedieningselementen op de middenconsole zijn inderdaad verdwenen en vervangen door wat lijkt op een opbergvak, maar heel handig is die ruimte niet. Jammer. De glanzend zwarte plastics die zeer snel bekrast worden zijn nog steeds aanwezig, terwijl het stuur nu identiek is aan dat van de grotere C-Klasse. En dat is niet de enige parallel die we kunnen trekken tussen beide modellen.

Niet zo klein

Ondanks zijn positionering als instapmodel van het gamma, heeft de A-Klasse berline toch een wielbasis van 2,73 m. Met andere woorden: de binnenruimte is correct, zowel voor- als achterin. De batterij van de plug-inhybride varianten neemt wel enkele tientallen liters kofferruimte in beslag. Maar de 5-deurs heeft nog steeds 310 tot 1.125 liter ter beschikking, terwijl onze berline een laadruimte van 345 liter biedt met de achterbank rechtop. Opnieuw een correcte ruimte.



De A-Klasse is dan ook niet zo klein als je zou denken. Deze berline van de 4e generatie meet namelijk 4,56 m lang. Dat is groter dan een C-Klasse W203 en bijna even groot als een W204! En als je de CLA en CLA Shooting Brake meetelt, die tenslotte niet veel meer zijn dan A-Klasses met een aflopende daklijn, heeft dit moderne instapmodel ook meer varianten dan de oude C-Klasses! Om maar te zeggen dat de A-Klasse van vandaag het equivalent is van een C-Klasse van vroeger.

Motorisatie op hoogspanning

Onder de motorkap van deze plug-inhybride varianten van het kleinste model van Mercedes zit een compacte viercilinder benzinemotor, gekoppeld aan een flinke batterij van 15,6 kWh. Sinds de facelift voedt die batterij een krachtigere elektromotor die voortaan op z’n eentje al 109 pk ontwikkelt. Die motor is ook zuiniger en maakt het mogelijk om 70 tot 80 km volledig elektrisch te rijden in de praktijk, zolang je erop let om het gaspedaal niet al te diep in te drukken. Doe je dat wel, dan gaat de benzinemotor meespelen voor een totaal van 218 pk en 450 Nm in de A 250 e! Een vermogen waarmee hij in 7,5 seconden de 100 km/u bereikt en een topsnelheid haalt van 230 km/u. Is de batterij plat, dan kan hij weer worden volgeladen in amper 25 minuten tijd dankzij een maximaal laadvermogen van 22 kW aan een snellader.

Dynamisch en efficiënt

Onderweg is deze A 250 e allesbehalve een slak, maar ook niet direct een kleine raket. Hij herneemt vlot en zijn aandrijflijn is aangenaam onder alle omstandigheden. Toch gooit zijn versnellingsbak een beetje roet in het eten, met soms trage reacties. Het chassis is echter mooi in balans en de voortrein laat zich vrij scherp besturen. Het is opnieuw geen topsportieveling, maar je kan er wel de bochten vlotjes mee afhaspelen, hoe scherp ze ook zijn. Niet veel op aan te merken, dus.

Op zijn gemak in alle omstandigheden

De A-Klasse is een aangename metgezel, ondanks een ietwat stevige ophanging als AMG Line en zijn grote velgen van 19 inch. Wind- en rolgeluiden worden echter vrij goed buiten het interieur gehouden. Je zit dus goed in deze A-Klasse, die zowel op zijn gemak lijkt op de snelweg als op bochtige binnenwegen. En maar best, want goedkoop is hij niet...

Een A-Klasse voor die prijs?!

Hoewel de vijfdeurs A-Klasse plug-inhybride een vanafprijs heeft van 49.610 euro, begint deze berline pas bij 50.820 euro. Maar natuurlijk is ons testmodel geen basisversie. Verre van, zelfs, want hij kreeg bijna 15.000 euro aan opties voor een totale prijs van maar liefst 65.557,80 euro! En dat voor een A-Klasse, die de goedkoopste Mercedes zou moeten zijn... 

Ons verdict

Ongeacht zijn motorisatie is de A-Klasse een zeer goede auto, maar de plug-inhybride doet het nog iets beter. Je offert maar een klein beetje kofferruimte op voor een zeer bruikbare elektrische autonomie. Ook onderweg toont hij zich steeds aangenaam, ondanks de ietwat stevige ophanging van de AMG-uitvoering. Een uitstekende compacte berline, dus, deze Mercedes A 250 e. Maar voor 50.000 euro is hij (veel) duurder dan sommige modellen van een segment hoger! Aan jou om te beslissen of hij dat geld waard is...

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Mercedes? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Mercedes-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.
Foto's ©: Sébastien Vanhouche & Mercedes.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km