Testen

Mercedes B250 4MATIC: suprematie?

De Mercedes B-Klasse begint aan een nieuw hoofdstuk en hoe kunnen we dat beter testen dan voor de top te gaan: de B250 4MATIC! Die heeft vierwielaandrijving, een automatische zevenversnellingsbak en een slordige 211 pk! Lost het model de verwachtingen in die je koestert als je bijna 40.000 euro moet neertellen?

  • Piette François
  • 13 februari 2015
  • Mercedes-Benz
Voor- en nadelen
  • Comfort
  • Multimediasysteem
  • Rijtechnische uitrusting is top
  • Veiligheid 4matic
  • Reacties automatische versnellingsbak
  • Te discrete motor
  • Verbruik
  • Verhouding prijs/uitrusting

Ik weet best dat de nieuwe B Klasse een facelift heeft gekregen, maar het blijft moeilijk om sporen van die operatie te vinden. Wanneer we echt goed zoeken, zien we dat de vorm van de bumpers is gewijzigd en dat er nieuwe lichtunits zijn gebruikt. Geen ingrijpende wijzigingen dus, en soms hoeft dat ook niet. Het lijnenspel van de B Klasse is nog steeds up-to-date en wie ‘m in een felle kleur kiest, laat z’n sportieve trekken extra goed uitkomen.

Sportiever

Wie voor de AMG Line afwerking kiest, die verwacht een extra sportief interieur. Om dat te bewerkstelligen gebruikt Mercedes een beproefd recept: veel zwart, vooral tegen het dak, aangevuld met enkele raak geplaatste rode inserts. Het is cliché, maar het werk. Zeker wanneer je bij de sfeerverlichting ook rood kiest uit een van de 12 beschikbare kleuren. Verder werden ook de wijzerplaten geupdatet en is er een nieuw scherm voor het multimediasysteem. Een kleine nieuwigheid is dat het nu om een touch screen gaat.

Een discrete motor

Twee fikse uitlaten, een veelbelovende B250-badge en je ziet de verwachtingen in de ogen van de omstanders stijgen. Hier moet wel een verschroeiende brul in zitten. Het spijt ons om jullie teleur te stellen, maar de viercilinder turbo benzinemotor haalt uit z’n inhoud van twee liter wel 211 pk en 350 Nm, toch maakt hij de ambities niet waar. Hij klinkt eerder alledaags en mist de juiste oorstrelende noten.

Wat prestaties betreft heeft ons exemplaar moeite om een blos op onze wangen te toveren. Hij is heerlijk flexibel en levert aan middenhoge toerentallen zijn volle potentieel. Wat de versnellingsbak betreft, is er bij deze 4MATIC geen keuze: je krijgt een automatische zevenversnellingsbak met dubbele koppeling. En die is niet meteen een voorbeeld van finesse want we vonden de reacties eerder bruusk en soms aarzelend.

Ultra efficiënt

Door zijn vierwielaandrijving is de tractie (uiteraard) uitzonderlijk. De 211 paarden vinden altijd de juiste weg naar het asfalt zonder dat de wielen gaan doorslippen. Hij kleeft aan de weg als bodypaint op het lichaam van Cath Luyten. Onder alle omstandigheden houdt de B Klasse het hoofd koel en levert hij een sereen rijgedrag af. We benaderen hem dan ook niet langer als een sportieve atleet, maar bekijken hem eerder als een fervent beoefenaar van het Grand Tourisme.

Op vlak van comfort speelt de B Klasse zijn troeven ten volle uit en legt alle passagiers in de watten. De digital natives zullen graag zien dat via het uitzonderlijke multimediasysteem er internetverbinding aan boord is, net als tal van applicaties. Ook wat de uitrusting betreft, en dan meer bepaald die instaan voor de veiligheid, boekt deze Mercedes vooruitgang. Er is een automatisch remsysteem, een systeem dat vermoeidheid opspoort, je kan vertrekken met je handen vrij en je kan je smartphone eenvoudig aan je wagen koppelen.

Prijzen

Hier gaat het even mis. De B250 4MATIC heeft een prijskaartje van 38.599 euro. Dat is al niet mis, maar wie z’n Mercedes wil aankleden met de juiste opties, die moet daarvoor fors in de geldbuidel tasten. Het testmodel waar wij mee reden had een totale prijs van 54.728 euro ! Overdreven.

Wat verbruik betreft, moeten we vermelden dat onze testwagen nauwelijks was ingereden. Vandaar ook het hoge gemiddelde verbruik van 9,2 l/100 km en dat bij een vlotte rijstijl.

Conclusie

Door zijn prijssetting komt deze B Klasse meespelen op het terrein dat al erg fel bevochten wordt, mede door ene BMW 2 Serie Active Tourer ! De B180 CDI versie richt zich in België op het grootste publiek, maar deze B250 4MATIC is gedoemd om een figurantenrol te spelen in de verkooptabellen. Zijn sterke eigenschappen mogen dan wel onbetwistbaar zijn, van een vandaaldrager in z’n segment verwachten wij wat meer karakter. 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km