Testen

comfort in overvloed

Een natuurlijke kracht, dat kan je wel zeggen. De motor van de CL 600 laat nooit zijn grenzen zien. En nochtans doet hij dit allemaal in stilte. Met 5.5 liter, 517 pk en een koppel van 830 Nm maakt deze Mercedes deel uit van de uitzonderlijke auto's. Met zijn 2.2 ton trekt deze auto van 0 tot 100 km/u op in 4.6 seconden, dat is sneller dan heel wat sportwagens. Nochtans is de CL daar niet voor gemaakt, verre van zelf.
  • Piette François
  • 18 oktober 2006
  • Mercedes-Benz
Voor- en nadelen
  • Afwerking
  • Performante motor
  • Royaal comfort
  • Technologisch uitstalraam
  • Enkel benzinemotoren
  • Gewicht
  • Omvang
  • Prijs
  • Stevige prijs
  • Weinig sensaties
Uitbundige uitrusting Bij het instappen voelen we ons direct thuis. Nappa leder, notelaar, dakhemel in alcantara, alle nobele materialen gaan hier feilloos met elkaar om en zorgen voor een heerlijk resultaat. Het dashboard, overgenomen van de S Klasse, neemt een ontelbaar aantal bedieningen voor zijn rekening. Met behulp van het kleine wieltje, chroom, op de centrale console kan de bestuurder de radio bedienen, climatisatie, GPS, en ook de masserende, verwarmde en geventileerde zetels en ook andere functies zoals de binnenverlichting bijvoorbeeld. Overvloed staat troef bij deze Mercedes, en zo goed als iedereen zal de handleiding grondig moeten doornemen, en die is bijna zo dik als een Van Daele. Een opmerkelijk gegeven is dat de ruimte binnenin van deze coupé, die niet minder dan 5.10 meter lang is, eerder beperkt is. Wie groter is dan 1m80 zal achterin een trip naar het zuiden van Frankrijk niet op prijs stellen want veel plaats voor de benen is er niet. De koffer daarentegen is goed voor een inhoud van 490 liter, plaats genoeg om de Louis Vuitton koffers er netjes in op te bergen. Kilometervreter Na de zetel te hebben ingesteld (niet minder dan 15 aanpasbare parameters !) kan uiteindelijk de zware motor gestart worden met een grote “Start-Stop” knop. De V12 slaat meteen aan en laat een dof geronk horen. Zoek niet naar een versnellingspook, die zit volgens de Amerikaanse gewoonte aan het stuur. Door het enorme koppel heeft Mercedes beslist om deze auto uit te rusten met de 7G-Tronic automaat. Dankzij zijn turbos gaat het optrekken snel. Ook al heeft men niet het gevoel dat het vooruit gaat, dankzij het comfort van hoog niveau, volstaat het om de kilometerteller in het oog te houden om het potentieel van deze coupé te schatten. Door de soepele afstelling van de vering heeft deze Mercedes geen sportieve ambities. Dat is zelf zo als de “sport” modus wordt gekozen. De 600 is een uitzonderlijk kilometervreter, geen supercar. Levendiger Tegenover het vermogen van de V12 komt de V8 van de CL 500 slapjes over. Ook al is die 500 iets luidruchtiger (wat relatief is, het blijft een Mercedes), hij is ook levendiger. Dankzij de zevenvoudige automaat heeft de bestuurder deze auto beter in de hand en zorgt voor een beter gevoel. Hij weegt ook 200 kilo minder, dat is ook niet te verwaarlozen. Na verloop van tijd wordt het verschil nog duidelijker door onder meer de compactere vering van de 500. Soberder dan de V12 van de 600 is de 500 ook nog goedkoper dan zijn grotere broer, 116 402 € tegenover 159 599€ !

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Mercedes.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km