Testen

Scherpe lijn... en verduiveld polyvalent !

Grote SUV’s hebben het de laatste tijd niet makkelijk en worden door milieudeskundigen graag met de vinger gewezen. Het heeft dan ook niet lang geduurd eer we aan hun zijde compactere modellen zagen verschijnen. Toch behouden deze nieuwe modellen dezelfde filosofie en rij je hoog en droog en kan er zelfs een uitstapje buiten de begane paden vanaf. We zagen eerder al de BMW X3, de Audi Q5 en andere Volvo XC60’s verschijnen en nu komt ook Mercedes zijn deel van de koek opeisen met de scherp gelijnde GLK!
  • Piette François
  • 23 januari 2009
  • Mercedes-Benz
Voor- en nadelen
  • Bouwkwaliteit
  • Comfort
  • Geluiddemping
  • Infotainmentsysteem
  • Krachtige motor
  • Rijcapaciteiten op en van de weg
  • Uitstekende automaat
  • Krappe bagageruimte
  • Lange optielijst
  • Opbergvakken
  • Ruimte achteraan
  • Stijl?

Presentatie

Onder de koets die ergens wat weg heeft van … een Bretoense kast vinden we het platform van de C-Klasse. Uiteraard wordt de GLK met vierwielaandrijving uitgerust en zit er tussen de motor en de aandrijving een automaat. Momenteel is de GLK enkel met 6-cilinders (3l diesel en 3,5 l benzine) beschikbaar, maar een 4-cilinder van 180 pk komt kortelings het gezelschap verblijden.

Motorisatie

Onze testwagen was met de enige beschikbare diesel uitgerust. De 3 liter diesel produceert een stoere 224 pk maar wordt in ons belgenlandje fiscaal extra afgestraft. Omdat er nog geen geknepen versie van 211 pk bestaat heeft Mercedes beslist om het hogere gedeelte inschrijvingstaks terug te betalen. Naar goede Mercedesgewoonte zit aan het uiteinde van de krukas een 7-traps automaat.

Op de weg is de beschikbare cavalerie prominent aanwezig. De 224 pk’s en 540 Nm koppel laten zich goed voelen. De motor werkt boterzacht maar aarzelt niet om de kleine grote krachtig naar voren te stuwen. Discreet mag je de motor zeker noemen en de gedempte brom van de V6-diesel klinkt zelfs aangenaam. De motor is niet alleen krachtig maar ook enorm koppelrijk. Cijfermatig is het al indrukwekkend maar het gevoel maakt alles nog veel duidelijker. De 7-bak lijkt ideaal gespreid te zijn en weet op alle niveaus te overtuigen. De overgangen verlopen zacht maar snel en naargelang de gebruikte modus reageert de bak erg levendig. Het heeft dan ook weinig zin om de manuele mode te gebruiken die totaal geen voordeel oplevert.

Wegligging

Voor deze GLK opteerde Mercedes voor een vierwielaandrijving die in zijn basisafstelling een 45:55 verdeling meekreeg maar naargelang de omstandigheden aangepast wordt. Om de wielen zo ideaal mogelijk op de weg te houden werd er een adaptieve ophanging gemonteerd. En dat gasfabriekje werkt verbazend efficiënt. De wegligging is erg gezond terwijl het rijcomfort steeds hoge toppen scheert. Maar ook off-road weet de GLK zijn mannetje te staan. Als je regelmatig van deze kwaliteiten wenst gebruik te maken is het aangeraden om het off-road pack bij te bestellen. Dit pack bevat niet enkel de obligatoire cosmetische aanpassingen maar je vindt er ook een hele waslijst elektronische rijhulpen. Het hill descentsysteem is alom gekend maar tijdens het rijden worden ook het gaspedaal, de bak en het ESP bijgestuurd. Zo uitgerust kan je dus zonder veel problemen beken doorwaden, sterke hellingen afdalen en andere delicate en adrenalineverhogende activiteiten uittesten. En terug op de gewone wegen valt het levendige en rolvrije weggedrag op. Jammer dus van het wat wazige stuur rond de rechtuitstand. Een foutje dat Mercedes geregeld met zich mee zeult, hoewel we moeten toegeven dat de GLK veel minder last heeft van dit vage gevoel.

Comfort

Het profiel van de GLK mag dan al erg hoekig zijn, binnenin wordt je favoriete muziek toch niet verstoord door opstekend windgeruis. De V6 komt af en toe de kop opsteken maar zijn stem wordt nooit hinderlijk. Oneffenheden worden mooi weggefilterd door de ophanging en lange ritten worden met gemak verwerkt. De stoelen geven goede zijdelingse steun terwijl elke bestuurder een goede rijpositie kan vinden. Net als bij het uiterlijk vind je ook binnenin de hoekige stijl terug en het lijkt wel er op dat alles met een liniaal getekend werd. Ronde lijnen zijn deze GLK dan ook vreemd. De grote desillusie is evenwel de beenruimte achterin. Achterpassagiers krijgen echt weinig ruimte en ook de bagageruimte en bergruimtes zijn niet bepaald royaal te noemen.

Prijzen en uitrusting

En naar goede Mercedes gewoonte is ook deze GLK geen koopje. Onze 320 CDI kostte 46.827 € maar dat is toch net iets goedkoper als de X3 die 47.550 € moet kosten. Daarenboven krijg je bij Mercedes voor die prijs een uitstekende automaat die je bij de Beier duur moet (bij)betalen. Uiteraard kan je de prijs van de GLK naar astronomische hoogten laten stijgen. Op onze testwagen zaten al voor 18.000 € opties. Toch is de serie-uitrusting al behoorlijk. Airco met 2 zones, multifunctioneel stuurwiel met drie spaken, een snelheidsregelaar, parametrische stuurbekrachtiging en lichtmetaalvelgen van 19 duim horen heden ten dage ook in serie op een Mercedes.

Mocht je het niet kunnen laten dan mag je het interieur van je GLK met leder overspannen, maar dat kost je dan wel 2040 €. Verwarmde zetels komen op 382 €, VV2 alarm maakt voor 302 € lawaai, mits 123 € extra werken je ruitenwissers automatisch dankzij de regendetector terwijl parkeerhulp (voor en achter) 852 € moet kosten en de Harman Kardon audio bij 864 € start….

Aan de pomp vroeg de GLK een redelijke 10,7 liter per 100. Gezien de prestaties en het gebruik is dit erg correct. De uitstoot bedraagt volgens Mercedes 220 gr/km.

Conclusie

Onder deze toch indrukwekkende koets verbergt de GLK uitstekende wegcapaciteiten en een niet te verwaarlozen off-road mogelijkheden. De V6 zal hoogst waarschijnlijk geen grote verkoopcijfers halen en het is dan ook wachten op de 2.2 4-cilinder. Toch kan de V6 bekoren en past hij erg goed bij deze auto. De GLK is dan ook een auto die met kennis van zaken werd ontworpen en als één van de meest homogene en meest polyvalente SUV’s van het segment naar voren mag geschoven worden.

Scherpe lijn... en verduiveld polyvalent !

Grote SUV’s hebben het de laatste tijd niet makkelijk en worden door milieudeskundigen graag met de vinger gewezen. Het heeft dan ook niet lang geduurd eer we aan hun zijde compactere modellen zagen verschijnen. Toch behouden deze nieuwe modellen dezelfde filosofie en rij je hoog en droog en kan er zelfs een uitstapje buiten de begane paden vanaf. We zagen eerder al de BMW X3, de Audi Q5 en andere Volvo XC60’s verschijnen en nu komt ook Mercedes zijn deel van de koek opeisen met de scherp gelijnde GLK!

Presentatie

Onder de koets die ergens wat weg heeft van … een Bretoense kast vinden we het platform van de C-Klasse. Uiteraard wordt de GLK met vierwielaandrijving uitgerust en zit er tussen de motor en de aandrijving een automaat. Momenteel is de GLK enkel met 6-cilinders (3l diesel en 3,5 l benzine) beschikbaar, maar een 4-cilinder van 180 pk komt kortelings het gezelschap verblijden.

Motorisatie

Onze testwagen was met de enige beschikbare diesel uitgerust. De 3 liter diesel produceert een stoere 224 pk maar wordt in ons belgenlandje fiscaal extra afgestraft. Omdat er nog geen geknepen versie van 211 pk bestaat heeft Mercedes beslist om het hogere gedeelte inschrijvingstaks terug te betalen. Naar goede Mercedesgewoonte zit aan het uiteinde van de krukas een 7-traps automaat.

Op de weg is de beschikbare cavalerie prominent aanwezig. De 224 pk’s en 540 Nm koppel laten zich goed voelen. De motor werkt boterzacht maar aarzelt niet om de kleine grote krachtig naar voren te stuwen. Discreet mag je de motor zeker noemen en de gedempte brom van de V6-diesel klinkt zelfs aangenaam. De motor is niet alleen krachtig maar ook enorm koppelrijk. Cijfermatig is het al indrukwekkend maar het gevoel maakt alles nog veel duidelijker. De 7-bak lijkt ideaal gespreid te zijn en weet op alle niveaus te overtuigen. De overgangen verlopen zacht maar snel en naargelang de gebruikte modus reageert de bak erg levendig. Het heeft dan ook weinig zin om de manuele mode te gebruiken die totaal geen voordeel oplevert.

Wegligging

Voor deze GLK opteerde Mercedes voor een vierwielaandrijving die in zijn basisafstelling een 45:55 verdeling meekreeg maar naargelang de omstandigheden aangepast wordt. Om de wielen zo ideaal mogelijk op de weg te houden werd er een adaptieve ophanging gemonteerd. En dat gasfabriekje werkt verbazend efficiënt. De wegligging is erg gezond terwijl het rijcomfort steeds hoge toppen scheert. Maar ook off-road weet de GLK zijn mannetje te staan. Als je regelmatig van deze kwaliteiten wenst gebruik te maken is het aangeraden om het off-road pack bij te bestellen. Dit pack bevat niet enkel de obligatoire cosmetische aanpassingen maar je vindt er ook een hele waslijst elektronische rijhulpen. Het hill descentsysteem is alom gekend maar tijdens het rijden worden ook het gaspedaal, de bak en het ESP bijgestuurd. Zo uitgerust kan je dus zonder veel problemen beken doorwaden, sterke hellingen afdalen en andere delicate en adrenalineverhogende activiteiten uittesten. En terug op de gewone wegen valt het levendige en rolvrije weggedrag op. Jammer dus van het wat wazige stuur rond de rechtuitstand. Een foutje dat Mercedes geregeld met zich mee zeult, hoewel we moeten toegeven dat de GLK veel minder last heeft van dit vage gevoel.

Comfort

Het profiel van de GLK mag dan al erg hoekig zijn, binnenin wordt je favoriete muziek toch niet verstoord door opstekend windgeruis. De V6 komt af en toe de kop opsteken maar zijn stem wordt nooit hinderlijk. Oneffenheden worden mooi weggefilterd door de ophanging en lange ritten worden met gemak verwerkt. De stoelen geven goede zijdelingse steun terwijl elke bestuurder een goede rijpositie kan vinden. Net als bij het uiterlijk vind je ook binnenin de hoekige stijl terug en het lijkt wel er op dat alles met een liniaal getekend werd. Ronde lijnen zijn deze GLK dan ook vreemd. De grote desillusie is evenwel de beenruimte achterin. Achterpassagiers krijgen echt weinig ruimte en ook de bagageruimte en bergruimtes zijn niet bepaald royaal te noemen.

Prijzen en uitrusting

En naar goede Mercedes gewoonte is ook deze GLK geen koopje. Onze 320 CDI kostte 46.827 € maar dat is toch net iets goedkoper als de X3 die 47.550 € moet kosten. Daarenboven krijg je bij Mercedes voor die prijs een uitstekende automaat die je bij de Beier duur moet (bij)betalen. Uiteraard kan je de prijs van de

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette. Source ©: Mercedes.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km