Testen

Mag ik wat dichterbij, AMG?

In het ML-gamma kan je uiteraard niet om de V6 en V8 diesels heen. Maar voor zij die liever niet over zware fuel willen praten, zijn er uiteraard de broers in benzineversie. En omdat er nu ook in het SUV-wereldje van “Sport”-versies wordt gedroomd, kiezen we dus maar al te graag voor de achtcilinder. Een V8 AMG is niet voor alle beurzen bedoeld, dus wilden wij wel eens weten of de “kleine” V8 ook dat typische rijplezier kan bieden.
  • Piette François
  • 26 februari 2008
  • Mercedes-Benz
Voor- en nadelen
  • Afwerking
  • Geslaagde automaat
  • Indrukwekkende motor
  • Leuk weggedrag
  • Plaats aan boord
  • Superieur comfort
  • Alle terrein-capaciteit op de optielijst
  • Basisprijs
  • Dure opties
  • Verbruik

 

 Presentatie

Ondanks de zoveelste aanpassing blijft de ML makkelijk herkenbaar. Zijn lijnen zijn nog steeds vrij klassiek en tegelijkertijd toch elegant. De koets is niet zo opzichtig als sommige van zijn concurrenten, die zo hopen op te vallen, maar hij maakt wel indruk. Met zijn stoere uiterlijk hoef je je trouwens niet noodzakelijk het AMG-pakket aan te schaffen dat de ML er weliswaar dynamischer laat uitzien, maar zich wel erg duur laat betalen. Wil je daarentegen geregeld een off-road, dan kan je je ML met een Pack uitrusten waardoor je zonder problemen bos-, zand- en veldwegen de baas kan.

Motorisatie

De « kleine » V8 is eigenlijk een oude bekende. Hij vervangt de ronde 5 liter die tot op heden onder de kap van de ML huisde. Een inhoud van 5,5 liter is natuurlijk geen klein bier en hij levert dan ook vlotjes 388 pk bij 6000 omw en tussen 2800 toeren en 4800 omwentelingen een koppel van 530 Nm. Niet echt spectaculair en je kan dus al raden dat hier vooral naar rondheid en comfort gestreefd wordt. Toch zijn de prestaties niet van de minste. In 5,8 sec sprint de ML van 0 tot 100, terwijl de top elektronisch op 250 begrensd wordt. Een automatische bak met 7 verhoudingen zorgt ervoor dat het vermogen via het bekende 4MATIC naar de vier wielen gestuurd wordt.

Eens op weg vergeet je al snel dat de V8 een niet erg aerodynamische gevormde massa van 2,2 ton voortstuwt. De minste druk op de gaspedaal wordt dadelijk met een flinke duw in de rug vertaald, terwijl de motor een heerlijk gebrul laat oplaaien. De 7-bak kan in drie modes geselecteerd worden. Maar of je nu in comfort, sport of sequentieel werkt, steeds is deze automaat een toonbeeld van zachtheid. Ze gaat dan ook perfect samen met wat we graag “de zachte kracht” van de motor noemen.

Wat het verbruik betreft hadden we wel kunnen voorspellen dat een V8 van 5,5 liter niet het ideale wapen is om aan een Economy Run deel te nemen. Een gemiddelde van 15 liter per honderd geeft ons maar al te makkelijk gelijk. Toch is deze waarde nog enigszins redelijk, zeker gezien het gewicht, de motor en de aerodynamica. In de stad kan deze waarde tot 19 liter oplopen en zelfs meer als de rechtervoet wat zenuwachtig doet. Bij gestabiliseerde snelheid zakt het verbruik echter tot 11 à 12 liter. Dat verbruik ziet zich nog vertaald in een uitstoot van 304 gr CO2 per kilometer.


Wegligging

Ons testmodel was voorzien van de AMG-kit, maar ook van het alle-terreinpack. Waar de eerste de ML een verleidelijke look bezorgt, geeft de tweede hem een agressiever uiterlijk dat je uitnodigt om de begane paden te verlaten. Maar dan wordt je wel erg gehandicapt door de banden die bij de AMG-kit horen. Toch hoef je met de ML niet dadelijk te panikeren wanneer de weg wat modderig wordt. Alleen spijtig dat je daarvoor langs de prijzige optieafdeling moet passeren.

Terug op het asfalt toont de ML zich veilig en efficiënt. Zijn vier aangedreven wielen zorgen voor bijkomende veiligheid terwijl de grote Mercedes op bochtige wegen behoorlijk dynamisch is en het grote gewicht slechts een vage herinnering is. Knap, want het is en blijft toch een wagen met een op zijn minst gezegd imposant hoge daklijn.


Comfort

Het merk met de ster staat bekend om het uitstekende en behaaglijke comfort dat ze haar inzittenden biedt. En dat begint al met de sfeer aan boord. Hoewel we de typisch Duitse stijl terugvinden, is het interieur toch aangenaam. Het is ondertussen gedaan met de strakke en onpersoonlijke afwerking, zonder daarbij in Aziatische of Amerikaanse toestanden te verzeilen. De keuze van materialen, de afwerking of nog de montagekwaliteit staat naar aloude Mercedestraditie op een erg hoog niveau. Alle passagiers vinden in de ML dan ook een perfecte zit.

We zeiden al dat de V8 een betoverende klank laat horen…en dat is zowat het enige dat je hoort. Behalve als je echt wil opvallen en buitenmaatse wielen laat monteren. Het ophangingscomfort behoort overigens ook op de top van het segment. Om maar te zeggen dat tijdens lange ritten de ML een uitstekende gezel is.

Prijzen en uitrusting

Goed nieuws, want de uitrusting is vrij compleet. Minder goed nieuws is dat je voor (leuke) opties diep in de buidel moet tasten. Standaard is de MIL van een automatische 7-bak voorzien, terwijl ook lichtmetaal van 19 duim, een hele resem airbags en een stereo met auxilary en 8 luidsprekers serie zijn. Elektrisch bediende en verwarmde spiegels, snelheidsbeperker tijdens afdalingen, automatische lichten met sproeiers, automatische airco en het Comand-systeem met DVD-navigatie komen de lijst vervolledigen. In optie is gewoonweg alles mogelijk. Handenvrije bediening, CD-lader met MP-3, multicontourzetels, standverwarming of nog een Harman Kardon-audio met twaalf luidsprekers laten de basisprijs met niet minder dan 78.287 € stijgen.
Oeps!?

Conclusie

Ergens is een grote SUV met en dikke V8-benzine niet meer van deze tijd. Je mag dus best opwerpen dat het verbruik en de uitstoot “te” zijn. We zullen dan ook maar weinig van deze ML’s op onze wegen kruisen. En toch is deze 500 weer een voorbeeld van de kennis en het technologische meesterschap van Mercedes. Terwijl de prestaties op een erg hoog niveau liggen, slaagt de motor erin om properder te zijn en minder te verbruiken als zijn voorganger.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette. Source ©: Mercedes.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km