Testen

Geslaagde downsizing

De Qashqai is voor Nissan een echt succesverhaal, er werden al meer dan een miljoen exemplaren van verkocht sinds 2007. In de lente van 2010 werd hij hertekend en nu erft hij een nieuwe dieselmotor van de Renault Mégane.
  • Wouters Bruno
  • 07 november 2011
  • Nissan
Voor- en nadelen
  • Uitstekende zuinige en doeltreffende motor
  • Zuinige en krachtige motor
  • Fantasieloze afwerking
  • Geen automaat

Het nieuwe blok dCi 130 verscheen afgelopen lente onder de motorkap van de Renault Mégane en Scénic. De motor met codenaam R9M werd ontworpen in het kader van de alliantie tussen Renault en Nissan en moest dus vroeg of laat opduiken in het gamma van de Japanse constructeur. Die eer is voor de Qashqai, die bijna 15 procent van het Belgische C-segment inneemt met 30.000 verkopen sinds 2007.

Geïnteresseerden kunnen binnen de Qashqai-familie kiezen tussen twee koetswerklengtes, twee of vier aangedreven wielen, een manuele zesbak of een automaat en benzine- (1.6 en 2.0) en dieselmotoren (1.5, 2.0 en nu ook 1.6). Het nieuwe blok presteert sterk (130 pk, 320 Nm koppel) dreigt de 2.0 met 150 pk en hetzelfde koppel van 320 Nm (maar 250 tr/min hoger) in de schaduw te zetten. De tweeliter stoot zo’n 35 g CO2/km extra uit en is fiscaal minder aantrekkelijk. Nissan begaat zeker geen vergissing door de 2.0 diesel alleen nog met vierwielaandrijving en automaat aan te bieden.

Start-stop in tweede instantie

Ten gevolge van de natuurramp in Japan hebben bepaalde toeleveranciers van Nissan, zoals die van de start-stopsystemen, de beloofde leveringstijden niet kunnen waarmaken. Daarom zijn de eerste exemplaren van de Qashqai dCi 130 nog niet uitgerust met dit systeem, dat de CO2-uitstoot terugdringt van 129 tot 119 g/km. Pas vanaf de lente is de start-stopfunctie beschikbaar.

Verschillende technieken werden ontwikkeld om die resultaten te bereiken. Een vierkante motor (zuigerslag vergelijkbaar met boring) laat toe om in de cilinderkop kleppen met een grotere diameter te plaatsen voor een betere vulling van de cilinder. Wrijvingsverliezen worden zoveel mogelijk beperkt, een ingewikkeld systeem regelt de motortemperatuur, uitlaatgassen circuleren opnieuw in een koude lus, de oliepomp heeft een variabele cilinderinhoud, een variabele werveling in de verbrandingskamer verbetert de luchtvulling en remenergie wordt gerecupereerd. En zoals gezegd is er een start-stopfunctie.

Niets werd aan het toeval overgelaten en het resultaat is er dan ook naar: een Qashqai dCi 130 verbruikt 24 procent minder dan de 2.0 en stoot 23 procent CO2 uit. De gebruikskosten blijven hetzelfde als bij de 1.5 dCi met 110 pk. Sterke argumenten dus voor de bestseller van Nissan.

Geslaagde transplantatie

Minder sterk is dat de motor voorlopig niet aan een automatische transmissie gekoppeld kan worden, die nochtans goed past bij de geest van dit type auto. Achter het stuur van de Qashqai en Qashqai+2 konden we de kwaliteiten van de motor ontdekken. Het R9M-blok overtuigde al onder de motorkap van de Mégane en nu ook in de Qashqai, waar hij zelfs nog meer op zijn gemak lijkt dan in de Renault, vooral in de lage toeren. Hij accelereert en herneemt altijd krachtig, waardoor de Qashqai heel aangenaam rijdt. De Japanse cross-over beschikt trouwens over een evenwichtig onderstel, een goed huwelijk tussen comfort en weggedrag.

Helikopterzicht

Nissan biedt een interessante uitrusting aan op de Qasqhai. Onze testwagens waren voorzien van een klimaatregeling met twee zones, een panoramadak met elektrische zonnescherm, een gps met aanraakscherm, een USB-poort, een handenvrij telefoonsysteem (Bluetooth), cruise control, knoppen aan het stuur, enzovoort.

De auto’s beschikten ook, en dat is een première in dit segment, over het AVM-systeem (Around View Monitor), waarmee je 360 graden rond de auto kunt kijken. Nissan was trouwens het eerste merk ter wereld met dit systeem, dankzij de Japanse Elgrand uit 2007. In 2008 verscheen het in Europa op de FX en EX van Infiniti, het premiummerk van Nissan, en inmiddels is het principe ook bekend bij andere merken. Vier camera’s (in de grille, de kofferklep en de twee zijspiegels) projecteren op het scherm van het navigatiesysteem een helikopterzicht van de volledige omgeving van de auto.

Blinde test

Het systeem wordt automatisch geactiveerd zodra je de achteruitversnelling inschakelt (en de achteruitrijcamera) of als je, al rijdend tot 10 km/u, op cameraknop op het dashboard duwt. Om de doeltreffendheid te bewijzen, hadden de mensen van Nissan een kleine gymkhanaproef voorzien met verduisterde ruiten en tot slot achteruit parkeren in een krappe ruimte. En het werkt. Deze optie zal volgende lente beschikbaar zijn voor ongeveer 400 euro. Die prijs ligt nog niet vast, maar het is zo laag dat het zonde zou zijn deze optie achterwege te laten.

De sympathieke en aangename Qasqhai wordt nog aantrekkelijker met zijn nieuwe motor, de sterkste diesel op de markt met deze cilinderinhoud. Zelfs de meest veeleisende klanten zullen blij zijn met de uitrusting, die vaak voorbehouden blijft aan hogere segmenten.

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Nissan.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km