Testen

Van theorie naar praktijk

De revolutionaire Opel Ampera bezit op papier alles om te bekoren. Dit is eindelijk een elektrische auto waarvan de autonomie niet afhangt van de lading van de batterij. De elektrische auto’s, hoe verleidelijk ook, lijden onder een fataal gebrek: een beperkte autonomie (vaak nauwelijks meer dan 150 km) in combinatie met een wanhopig lange laadtijd (meerdere uren) wat hun gebruik en hun verspreiding op grote schaal grotendeels beperkt.

  • Wouters Bruno
  • 15 maart 2012
  • Opel
Voor- en nadelen
  • Aangenaam weggedrag
  • Bruikbare technologie
  • Complete uitrusting
  • Origineel design
  • Afwerking en ergonomie verbeterbaar
  • Duurzaamheid batterij op lange termijn onbekend
  • Kosten
  • Twijfelachtige rendabiliteit

Niets van dat met de Ampera die net als andere elektrische auto’s een elektromotor heeft, maar aangevuld met een benzinemotor die dient als generator om de aandrijflijn van stroom te voorzien, zodat die niet meer afhankelijk is van de capaciteit van de batterij. Dat verandert uiteraard alles. Waar de andere auto’s stoppen met hun platte batterij en enkele uren moeten wachten om weer volledig op te laden, rijdt de Ampera door tot 500 km en volstaat het om benzine te tanken voor de reis onmiddellijk voorgezet kan worden.

Samengevat: de Ampera wordt aangedreven door een elektromotor met 150 pk, gevoed door lithium-ionbatterijen waarmee je tussen 40 en 45 km puur elektrisch rijdt zonder plaatselijke uitstoot in de atmosfeer. Deze aandrijving zorgt voor een aangenaam rijgedrag met een koppel van 370 Nm dat direct beschikbaar is en biedt de Ampera bevredigende prestaties, zelfs al wordt de maximumsnelheid begrensd tot 169 km/u op de teller.

Rijplezier

We hebben al met enkele elektrische wagens gerede en kunnen je verzekeren dat deze motor rijplezier biedt: een stevige en voortdurende duw, geen trillingen en stilte die nauwelijks verstoord wordt door rijgeluiden van de banden of de wind op het koetswerk. Het rijplezier is heel anders dan met een verbrandingsmotor, maar zeker aanwezig. Het zou ons plezier niet bederven mocht de auto van de toekomst die richting uitgaan.

Terug naar de Ampera. De batterijen werden in het onderstel onder de vloer geplaatst en beperken de ruimte weinig, al zijn er slechts vier zitplaatsen. Door de zetels neer te klappen varieert de bagageruimte van 310 tot 1.005 liter. Niet buitengewoon, maar respectabel en veel functioneler dan de koffer van de Renault Fluence Z.E. bijvoorbeeld. Met batterijen konden we de afstand van de Opel-vestiging in Kontich naar de rand van Brussel afleggen, zo’n 45 km. Op dat moment schakelde de generator (een klassieke 1.4 benzinemotor met 86 pk) bijna onmerkbaar in en produceerde hij de nodige elektriciteit voor de elektromotor om de Ampera verder voort te bewegen.

Neveneffecten

Deze generator reageert niet meteen als je het gaspedaal aanspreekt en draait met regelmatige toerentallen, zonder grote variatie en opmerkelijk discreet. Je bent je er niet altijd van bewust dat hij draait. Op de boordplank, die bestaat uit twee HD-kleurenschermen waarvan één aanraakscherm, wordt de vermogensstroom tussen de verschillende elementen van de Ampera (elektromotor, batterij en verbrandingsmotor) gevisualiseerd. Door dat scherm word je je ook bewust van het enorme verbruik van comfortsnufjes zoals de klimaatregeling en de verwarming. Dat verbruik beïnvloedt direct de afstand die de Ampera kan afleggen op de batterij.

In de praktijk

Wat is het resultaat in de praktijk? Zoals we al schreven, konden we 45 km afleggen zonder uitstoot. Deze afstand werd bijna volledig op de autosnelweg verreden, niet de beste omgeving om dit type motor te benutten. Op een gevarieerd parcours of in de file kom je ongetwijfeld wat kilometers verder. Als je maar een zestigtal kilometer rijdt per dag en een garage hebt om de batterij elke dag weer op te laden, kost het maar enkele euro’s om je te verplaatsen.

Een onaangename verrassing voor ons was de dat lader van de Ampera niet werkte in onze garage. Onze installatie, die nochtans maar zes of zeven jaar oud is, bleek niet geschikt. Laat dus zeker vooraf nagaan door een elektricien of jouw elektrische installatie wel volstaat. Misschien kun je in dat geval een specifieke laadpaal, die Electrabel aanbiedt voor meer dan 1.000 euro, uitsparen. De Ampera is voorzien van een kabel en een lader en met de computer van de auto kun programmeren wanneer het laadproces (circa vier uur) moet starten om te genieten van het nachttarief.

Rekenen

Aangezien we de Ampera niet konden opladen hebben we 735 km gereden, waarvan 45 km “puur” elektrisch en de 695 resterende kilometers op elektriciteit die door de 1.4 werd opgewekt. Resultaat: een verbruik van 7,5 l/100 km op ons totale traject. Dat mag je dus verwachten als je lange afstanden rijdt.

Als je elke dag 60 km aflegt, vijf dagen per week gedurende 45 weken per jaar, kortom 13.500 km per jaar, bespaar je ongeveer 1.400 euro per jaar aan brandstofkosten (circa 7 l/100 km voor een vergelijkbare diesel). Wetende dat een Astra diesel met 165 pk tussen 25.000 en 27.000 euro kost, ongeveer 18.000 euro minder dan de Ampera (44.500 euro!), is er dus meer dan twaalf jaar nodig om de meerkost van de aanschaf te recupereren. En dan houden we nog geen rekening met het budget voor de elektriciteit, zo’n 1 tot 2 euro per dag, waardoor je uiteindelijk vijftien jaar nodig hebt om de startinvestering terug te winnen. Ondanks de aantrekkingskracht en de ingenieuze oplossing van de Ampera, is het momenteel moeilijk om hiervoor te kiezen.

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Foto's ©: Bruno Wouters. Source ©: Opel.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km