Testen

Voorbeeldig gedrag

De Peugeot 207 RC staat op dezelfde speelplaats als de sportieve bommetjes met een 1.6 turbo motor van 175 pk. Bescheiden en standaard goed uitgerust, is deze wagen eveneens goedkoop tegenover de concurrentie in dit marktsegment.
  • Piette François
  • 15 maart 2007
  • Peugeot
Voor- en nadelen
  • Comfort
  • Interessante prijs
  • Makkelijke bediening
  • Rijpositie
  • Hoog verbruik
  • Koppeling
Een kinderspel ! Zich vermaken in de bochten van de streek rond Nice met een Peugeot 207 RC is nogal gemakkelijk. Heel evenwichtig in zijn « normale » versie, toont de kleine Française een voorbeeldig gedrag. Speels en werkelijk aan de baan « geplakt », is deze wagen doeltreffend dankzij een krachtig gebouwd koetswerk. Van de ene bocht naar de andere, gaat deze auto met peps vooruit en het wordt moeilijk om hem een fout te doen begaan. Bij verloop van tijd en kilometers, ondervindt men vlug dat hij bekwaam is om zijn fouten te verbeteren. Hij wordt hierbij geholpen door zijn SSP systeem (Steering Stability Program) die, in bepaalde remcondities, sommige interacties toelaat tussen het (elektrisch) servostuur en het ESP systeem. Niet te hard en niet te zacht, is de demping verbluffend tegenover de 206 RC, die zijn inzittenden niet uitspaarde. Discreet Tegenover sommige constructeurs die gaan tot het ‘tunen’ van hun kleine sportieve modellen, moet men toegeven dat Peugeot hier nogal bescheiden speelt met zijn RC. Ze namen gewoon de schilden over van de 207 Sporty, maar hij verschilt vooral door de licht verbrede wielkasten, een dakspoiler, 17-duimse velgen met negen staven, satijnachtige verchroomde achteruitkijkspiegels en een dubbele uitlaat. Nog exclusiever krijgt de wagen binnenin twee omhullende kuipzetels en een speciale achterbank die maar twee personen ontvangt. In deze sportieve sfeer, waar alcantara gebruikt wordt samen met een stof van kwaliteit, doen kleine details hier het verschil met bijvoorbeeld aluminium inzettingen. Goed in zijn zetel genesteld, geniet de bestuurder van een stuur, met duimleuningen, die in de hoogte en diepte regelbaar. Zo wordt het gemakkelijk om een uitstekende rijhouding te vinden die past met de sportieve neigingen van deze wagen. Gekoppeld Onder de motorkap vindt men de ultieme evolutie van de 1.6 THP, ontwikkeld in samenwerking met BMW. Dezelfde als deze van de Mini Cooper S, deze turbo blok met directe injectie ontwikkelt 175 pk aan 6000 rpm. Nog interessanter, zijn maximale koppel van 240 Nm wordt bereikt bij amper 1600 rpm, wat hem een maximale zachtheid biedt, in de bebouwde kom bijvoorbeeld. Werkelijke technologische samentrekking, bevat deze motor een variabele continue afstelling van de toevoer (Valvetronic systeem), rechtstreeks afkomstig uit de Beierse know-how. Te noteren dat een functie «Overboost» beschikbaar is op de 3 laatste schakelingen van de 5-doos, die een koppel van 260 Nm aanbiedt bij krachtige versnellingen. Goed koopje Bij de eerste versnelling, schudt de 207 RC zich vrolijk uit, geholpen door een vrijgevig koppel, zelfs bij laag regime. Jammer genoeg geeft deze motor een maar weinig vleiend en ontgoochelend geluid weer. Maar hij trekt zijn neus niet op bij het verhogen van de toerentellerwijzer... die toch niet verplicht tot het einde moet gaan om de volledige kracht eruit te halen. Indien de versnellingen u niet letterlijk in de zetel doen «plakken», zijn deze toch overtuigend, met een 0 tot 100 k/u in 7,1 seconden. Dankzij een verrassende wegligging, blijft de RC goede gemiddelden presteren tegenover een krachtigere concurrentie. Direct en precies, het servostuur geeft vertrouwen in tegenstelling tot de remmen, die krachtig en taai zijn. Enig minpunt, de versnellingsdoos, waarvan de geleiding soms wensen overlaat. Men twijfelt zelfs over de invoering van een « home made » doos ten gunste van de 6-doos van de Mini, die harder maar preciezer is. Nu, qua kostprijs… Indien het hier over geld gaat, is de RC een verrassing. Aan 21 900 €, is hij niet duur, aangezien zijn voltallige standaarduitrusting. Maar men zal enkel nog moeten opkomen voor de taxen, die overeenkomen met deze van een high-standing wagen !

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km