Testen

Het kleine leeuwtje is gegroeid!

Samen met de Skoda Fabia en Renault Clio Grand Tour hoort de Peugeot 207 SW bij de kleinste breaks die op de markt te verkrijgen zijn. Er is natuurlijk nog de Mini Clubman, maar die is zo speciaal en apart dat het moeilijk wordt om hem ook maar ergens te catalogeren! Net als bij zijn voorganger, de 206, onderscheidt de kleine met de leeuw zich esthetisch van de rest van het gamma.
  • Piette François
  • 12 februari 2008
  • Peugeot
Voor- en nadelen
  • Functioneel
  • Hoog comfortniveau
  • Rijplezier
  • Soberre en toch werkwillige motor
  • Wegligging
  • Middelmatig koffervolume
  • Stroeve bediening versnellingsbak

 

Stijl

Van de neus tot aan het achterportier is de SW identiek aan de 5-deurs versie. Het grote verschil met de gewone versie zit hem in de volledig hertekende achterkant. De C-stijlen, de klep, de achterlichten en de bumper zijn specifiek voor deze versie.

Motor

De 207 SW krijgt als dieselmotor enkel een 1.6 ingelepeld. Toch heb je keuze tussen twee verschillende vermogensversies, namelijk 90 en 110 pk’s. Wij testten de eerste versie, die hoogstwaarschijnlijk het leeuwendeel van de verkoop zal opeisen. De motor zelf is al een oude bekende, maar we herhalen toch dat hij uit 1560 cc een vermogen van 90 pk haalt en bij 1.750 omw een koppel van 215 Nm weet te puren. De aangekondigde prestaties zijn dan ook behoorlijk. Met een top van 182 kmh en een sprint van 0 tot 100 in 11,8 sec kan de SW zonder problemen mee in het hedendaagse verkeer.

Tijdens het gebruik voelt de 207 erg vlot aan en een duw op het gaspedaal wordt steeds prompt beantwoord. De motor is trouwens voldoende soepel, zodat je niet al te dikwijls naar de versnellingshendel hoeft te grijpen. En maar goed ook, want de bediening van de bak voelt nogal “rubberachtig” aan, terwijl ook de slag van de pook te lang is. Samen met de onduidelijke vergrendeling hervallen we dus in een typisch negatieve karaktertrek van de Franse constructeur.

Daarentegen is het verbruik, met een gemiddelde van 6,3 liter, erg goed. Met een reservoir van 50 liter kom je dus al gauw 800 kilometers ver. Met een uitstoot van 123 grammes CO2 per kilometers, klasseert de 207 zich bij de beteren.

Wegligging

Een van de specialiteiten van de constructeur uit Sochaux is zonder twijfel de afstelling van een onderstel. Buiten de wat teleurstellende 207 RC, krijg je in een Peugeot haast nooit te maken met een ontgoochelend ophangingscompromis. De 207 heeft ons op dat punt al verwend en het is dan ook logisch dat ook de SW hier geen uitzondering op maakt. Het weggedrag is veilig en efficiënt en wordt zelfs opmerkelijk levendig wanneer het traject wat kronkelig wordt.

De stuurinrichting wordt elektrisch ondersteund, maar ze is toch zeer aangenaam in gebruik en dat is bij een dergelijke techniek niet altijd het geval. Graag voegen we daar nog aan toe dat de remmen volledig aan hun taak voorzien zijn en dat kritiek dus niet op zijn plaats is.


Comfort

Met een lengte van 4.156 mm groeit de SW 119 mm ten opzichte van de berline. De wielbasis blijft echter onveranderd, dus komt de verlenging op de rekening van de overhang achteraan. Ook de breedte blijft onveranderd maar de hoogte neemt toe tot 1.501 mm of 1.527 met dakrails. Concreet betekent dit dat zowel vooraan als achteraan de interieurruimte toeneemt, terwijl ook het koffervolume tot 428 liter stijgt. Maar we moeten toch toegeven dat we dit niet dadelijk als om van de daken te schreeuwen beschouwen. Om kort te gaan kunnen we zeggen dat de 207 SW steeds een kleine break zal blijven, die met zijn makkelijk tot één vlak neerklapbare achterbank en de openende achterruit, evenwel praktisch en functioneel is en niet zozeer echt ruim is of geschikt is om er een verhuis mee uit te voeren.

De stuurpositie is, net als de zitruimte, goed en we kunnen enkel wat over de geluidsisolatie klagen, die toch wat beter had mogen bestudeerd worden. Het ophangingscomfort is erg goed, maar komt nog net dat tikkeltje tekort om op het niveau van een Clio Grand Tour te geraken.


Prijzen en uitrusting

De 207 SW kan in drie uitrustingniveaus geleverd worden, de Urban, de Trendy en de Sporty. Voor de eerste betaal je 15.960 € en die heeft al elektrische ruiten vooraan, centrale afstandsbediening, noodremhulp en een hele resem airbags. Op de optielijst vind je dakrails voor 120 €, een radio-CD met bediening op het stuur aan 450 € terwijl metaalkleur 300 € kost, voor het ESP betaal je 500 € en airco verhoogt de prijs met 1.100 €. Voor 17.360 € komt de Trendy in jouw bezit en dan krijg je er nog een boordcomputer, een panoramisch dak, 6 luidsprekers, elektrische spiegels enz bij. De Sporty tenslotte, verwisselt voor 19.060 euro’s van eigenaar maar is erg luxueus uitgerust. Automatische airco, lederen stuur en versnellingsmof, mistlichten, sensorgestuurde ruitenwissers en lichten enz, enz.

Conclusie

De 207 SW gaat verder op het elan van de 206 SW en voegt daar nog meer ruimte, meer (sympathieke) functionaliteit en een up to date afwerking aan toe. Het is een auto zonder echte minpunten die daarenboven meer rijplezier schenkt als de meeste van zijn rivalen!

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Peugeot.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km