Testen

Slimmelingetje

Met deze break versie, had Peugeot zich kunnen tevreden stellen met een toenemende laadruimte. Hier is niets van waar…
  • Piette François
  • 02 juli 2007
  • Peugeot
Voor- en nadelen
  • Aparte opening van de achterruit
  • Hanteerbaarheid van de achterbank
  • Laaddrempel
  • Vlakke vloer
  • Laadvolume
  • Openingshoogte van de achterklep
Want in de praktijk, en al is de 207 SW nogal sterk verwant aan zijn broertje, de berline versie, verschilt hij toch in talrijke punten. Te beginnen met het design. Identiek aan de berline tot aan de B stijl, hij kenmerkt zich dankzij een achterzijpaneel dat duidelijk de 407 SW herinnert, een tweekleurige pijl aan de achterklep en een lang spoor van de achterlichten die zich uitbreiden tot de zijkanten. De achterdeuren werden overgenomen van de berline met vijf deuren, en dit tot aan de vensterlijnen, daar deze eerder verticaal staan in het bovenste deel, wat de ruitoppervlakte drastisch vergroot. En wat de vloer betreft, hij werd uitgebreid op basis van de 207 CC omwille van de bewegingsleer van de achterbank (wij komen daar nog op terug). Hoger achteraan Qua afmetingen, zijn en het overhangende gedeelte vooraan en de wielbasis gelijk aan deze van de berline. Indien de SW 12 cm langer is, werden deze enkel achteraan toegevoegd. De breedte werd niet verder ontwikkeld, in tegenstelling tot de hoogte, die 3,8 cm wint. Qua leefbaarheid binnenin, laat de nieuwe dakomtrek een grotere ruimte toe, met een verbetering van 1,7 cm vooraan. Achteraan werden de zetels 2 cm hoger geplaatst dan in de berline, wat de kinderen een beter zicht toelaat. Te noteren dat de optrekking van de achterzetels gepaard gaat met een teruggang van 1,5 cm in hun bevestigingspunten, wat de ruimte aan de knieën verbeterd. Genoeg om van het glazen panoramische dak te genieten, traditionele handtekening van de SW modellen van het merk met de leeuw, maar wat verschilt met de 206 SW, die hier niet van genoot. Met één hand Zoals reeds gezegd, gebruikt deze SW de verlengde vloer van de CC. De reden is technisch, en komt overeen met de bijzondere bewegingsleer van de achterbank dewelke met één hand opgeborgen kan worden in de vloer door middel van paletten bovenop de rugleuning. Dit systeem, gepatenteerd door Peugeot, is bij gebruik ontzettend praktisch en biedt een perfecte platte laadvloer van 1,7 m lang. Daarentegen is men ontgoocheld door het aangeboden koffervolume bij rechtstaande achterbank : 428 liters, dit kan beter (een Skoda Roomster biedt 450 liters !). Slecht punt ook voor de openingshoogte van de achterklep. Indien u groot bent, stoot u er onvermijdelijk tegen aan. Gelukkig haalt hij zijn schade in door een dubbele opening van de achterklep via een aparte achterruit (aangedreven via de afstandsbediening), wat praktisch is bij geringe plaatsen. Uiteindelijk een woordje over de motors, gelijkaardig overgenomen van de berline. Geen verrassingen dus, qua weggedrag, al geniet de 207 SW (net zoals de 207 RC) van de SSP functie, wat via het ESP systeem het servostuur helpt bij hard remmen op verschillend wegdek (wanneer één wiel in het gras komt te landen bij voorbeeld).

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Peugeot.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km