Testen

Leeuwenmanen in de wind

Keert het mooie weer terug? Prima, want Peugeot heeft zijn 308 CC net een facelift gegeven. Vind je het toch al iets te koud om open te rijden? Geen probleem, want Peugeot biedt enkele opties die je meteen op temperatuur brengen.
  • Piette François
  • 31 oktober 2011
  • Peugeot
Voor- en nadelen
  • Degelijk weggedrag
  • Doeltreffende nekverwarming
  • Interessante prijzen
  • Soepele en zuinige motor
  • Volledige uitrusting en betaalbare opties
  • Belangrijke massa
  • Capaciteit en toegankelijkheid koffer (met open dak)
  • Gewicht
  • Instap achterin
  • Maar 2 jaar garantie

Facelift zoals we het graag zien

Peugeot heeft de dreigende leeuwenblik en grote muil wat zachter gemaakt. De Franse constructeur ruilt agressiviteit voor subtiele dynamiek en klassiekere elegantie. Niet alleen voor de gewone 308, maar ook voor de CC. De aanpassingen omvatten nieuwe koplampen en een hertekende bumper. Laten we ook de onvermijdelijke led-dagrijverlichting niet vergeten, tegenwoordig wettelijk verplicht. Achteraan voegden de ontwerpers wat chroom toe om de auto chiquer te maken. Het resultaat is vrij geslaagd. We moeten toegeven dat de gefacelifte 308 CC direct herkenbaar is, wat zelden het geval is.

Hart van een leeuw

Ok, we overdrijven een beetje. Brullende motoren vind je hier niet. Als benzineversies stelt Peugeot twee 1.6’en voor met 120 en 156 pk. In België drinken zelfs de meeste cabriolets diesel. Dat komt goed uit, want om te beginnen is er de 1.6 e-HDi met 112 pk, gekoppeld aan een intelligent start-stopsysteem. Resultaat: 4,8 l/100 km en een CO2-uitstoot van 125 g/km.

Een beetje te zwak? Misschien is de 2.0 HDi, met 136 of 163 pk, meer iets voor jou. De sterkste variant is ook beschikbaar met een automaat.

Leder

Onze testwagen was uitgerust met een luxueus interieur met een lederen bekleding voor de zetels, de deurpanelen, het stuur, de handrem en het instrumentenbord. De zetels lijken recht uit de Enterprise geplukt, het vlaggenschip van Star Trek. Ze omvatten een halsverwarming die je niet alleen kunt richten, maar ook harder of zachter kunt laten blazen. Mercedes doet niet beter! Klein probleem: de voorzetels zijn zo imposant dat ze knabbelen aan de ruimte achterin. Ook de toegang tot de plaatsen achterin is problematisch.

Cabriolet? Niet helemaal

We rijden in een cabrio? Dan moet het dak in de koffer! Dat manoeuvre gebeurt helemaal elektrisch en is niet ingewikkeld: gewoon op een knop duwen. Het dak plooit samen in twee delen en klapt weg in de koffer, die op slag gereduceerd wordt tot een niemendalletje. En de openluchtervaring? Niet geweldig, omdat de voorruit ver doorloopt tot over het hoofd. Gevolg: je hebt altijd het gevoel overdekt te rijden. En, als je vrij groot bent, lijkt die dakstijl ook gevaarlijk dicht bij je hoofd bij een forse rempartij.

Op de weg

Een Peugeot blijft een Peugeot. Dat wil zeggen dat het weggedrag verfijnd is tot in de kleinste details. Dankzij de stijfheid van de auto kun je volop genieten van de voortrein. Door de nauwkeurige besturing kun je tot op de millimeter sturen. Perfect, ware er niet het gewicht van bijna 1,7 ton voor onze 2.0 HDi 163 Sport Pack.

De 2.0 HDi met 163 paarden is zeker niet overdreven om dit zwaargewicht voort te bewegen. Het koppel van 340 Nm bij 2.000 tr/min laat een soepele, rustige rijstijl toe. Vooral bij lage toeren, wat goed past bij het concept van deze auto. De manuele versnellingsbak heeft een aangename pook en , een spreiding vrij van kritiek, maar de schakelwegen zijn eerder lang.

Samengevat: de 308 CC maskeert zijn leeftijd tijdens het rijden perfect. Zijn voortrein is nog altijd een referentie. Maar het overgewicht tempert de vreugde en het cabrioconcept zet meer aan tot een rustig ritje. Daarvoor is de 308 CC perfect. Het comfort is hoogstaand en de inzittenden kunnen altijd rekenen op de verwarming (ook voor de nek) voor een optimale temperatuur. Met het dak open heb je achterin wel last van de wind. Ben je van plan om je hele kleerkast mee te nemen, rij dan met gesloten dak. Met het dak open is de koffer klein en wordt de toegang moeilijk.

Prijs

Er bestaat al een Peugeot 308 CC diesel vanaf 27.290 euro, maar de versie met 2.0 HDi 163 pk verwisselt in de Sport-versie voor 31.390 euro van eigenaar. Die variant beschikt over elektrische antiverblindingsspiegels, regen- en lichtsensoren, een snelheidsbegrenzer en –regelaar, aluminium 17-duimsvelgen, klimaatregeling met twee zones, enzovoort. Een zeer rijkelijke uitrusting die je met aantrekkelijk geprijsde opties kunt aanvullen. Zeker in vergelijking met de Duitse concurrentie.

In de afwerking Féline vraagt Peugeot 34.320 euro. De automatische versnellingsbak kost 1.620 euro extra.
Het verbruik schommelt rond 6,5 l/100 km, vrij uitzonderlijk gezien mijn vrij sportieve rijstijl, het beschikbare vermogen en vooral het hoge gewicht.

Conclusie

De kleine opknapbeurt brengt de 308 CC esthetisch weer bij de tijd. Technisch zijn de nauwkeurige voortrein en de soepele motor die weinig verbruikt vandaag nog altijd sterke punten. Maar tegen de goed gewapende concurrentie kan de 308 CC enkele rimpeltjes niet meer wegsteken, vooral wat het dak en het hoge gewicht betreft. Gelukkig compenseren de doordachte prijzen zijn ouderdomskwaaltjes.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Peugeot.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km