Testen

Praktisch en elektrisch

Deze 100% elektrische scooter van Peugeot valt niet te vergelijken met de EC-03 van Yamaha. Hij is niet alleen groter en praktischer, hij is ook een pak duurder.
  • Piette François
  • 15 april 2011
  • Peugeot
Voor- en nadelen
  • Correcte autonomie
  • Geruisloosheid
  • Opbergruimte onder het zadel
  • Opbergvakken
  • Standaard uitrusting
  • Beperkt prestatievermogen
  • Laadtijd met een enkelvoudige lader
  • Prijs


Het feit dat Peugeot tegelijk met Yamaha zijn elektrische scooter presenteert is natuurlijk geen toeval. Maar ondanks een vergelijkbare krachtbron zijn dit fundamenteel verschillende scooters. Zo weegt het Franse model met zijn 115 kg bijna het dubbel van zijn Japanse tegenhanger. Eigenlijk neemt de e-Vivacity het chassis over van de Vivacity 50 cc. Ook al blijft hij eerder compact (1,92 m lang en 68 cm breed), toch is hij een pak indrukwekkender dan de “bromfiets” van Yamaha. Grotere afmetingen dus, maar die hem wel praktischer maken voor een dagelijks gebruik. Het brede chassis van de e-Vivacity biedt voldoende bescherming voor de benen en het slechte weer. Onder het zadel heeft Peugeot een opbergruimte van 35 liter voorzien, voldoende voor een helm, en er kan ook nog een tas op de brede treeplank. De kabel om de batterijen op te laden zit ook onder het zadel, naast een 12 V stekker voor het opladen van een GSM of MP3 speler.

Recuperatie

De energie van de elektrische motor haalt de e-Vivacity uit twee lithium-ion accu’s van samen 16 kilo. Een accu ligt horizontaal onder de voeten, de andere zit verticaal onder het zadel. Een volledige oplaadbeurt neemt 5 tot 8 uren in beslag, afhangend van het aantal laders waar de scooter mee uitgerust is (twee in optie). Peugeot geeft aan dat de cyclus (laden/ontladen) tot 1.000 maal probleemloos kan gebeuren, het dubbel van de Yamaha ! Daarnaast krijgt u met de e-Vivacity een waarborg van 4 jaar of 40.000 km. In tegenstelling tot het Japanse model beschikt de e-Vivacity ook over een systeem dat de vrijgekomen energie opnieuw gebruikt, wat de autonomie met zo’n 4 à 5 % ten goede komt. Die autonomie is goed voor 60 km aan een snelheid van 45 km/u.

Achteruit

De e-Vivacity maakt gebruik van een conventionele sleutel. Op het digitale dashboard kan het niveau van de batterij afgelezen worden, evenals de resterende autonomie en drie temperaturen, de buitentemperatuur, die van de motor en die van de batterij. Daarnaast kan u kiezen uit vier instellingen, instellingen die een directe invloed hebben op de autonomie (normal en eco), en instelling voor het manoeuvreren en een achteruit. De prestaties van de e-Vivacity zijn vergelijkbaar met die van de EC-03 van Yamaha. Het Franse model is zwaarder, maar heeft meer vermogen, en beiden halen een topsnelheid van 50 km/u. Met een prijskaartje van 4.299 € is deze Peugeot echter wel geen koopje … maar voor welk ander voertuig betaal je maar 25 eurocent voor een volle bak? Met een maximumverbruik van 30 Wh kost de e-Vivacity maar 0,40 € per 100 km, dus ongeveer 16 € per jaar ! 
 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Peugeot.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km