Testen

De leeuw laat zijn klauwen zien

De Audi TT krijgt er een zware concurrent bij. Onder een uiterlijk dat nauwelijks afwijkt van het prototype, bundelt de RCZ alle knowhow van Peugeot op het vlak van weggedrag.
  • Piette François
  • 02 april 2010
  • Peugeot
Voor- en nadelen
  • Beperkt gewicht
  • Klank
  • Leuk weggedrag
  • Praktische koffer
  • Prestaties/verbruik
  • Priis
  • Schitterende lijn
  • Volle motor
  • Bediening van versnellingsbak
  • Beperkte zitruimte achterin
  • Uithouding remmen

We ontdekten de RCZ onder de spotlghts van het salon van Frankfurt in 2007. Pas op het salon van Genève in 2008 viel de beslissing om het prachtige concept daadwerkelijk in productie te nemen. Vandaag is de RCZ uitgegroeid van een maquette tot een rijdende auto, een zeer goed rijdende auto bovendien. Peugeot had maar twee jaar nodig om de serieversie te ontwikkelen, maar moest daarvoor wel bepaalde keuzes maken. Zo wordt de productie uitbesteed aan Magna Steyr uit Graz (Oostenrijk). Daar wordt overigens ook de Aston Martin Rapide geassembleerd, een referentie die kan tellen.

Bult

De RCZ mag als eerste model het nieuwe logo van Peugeot dragen. Het is bovendien het eerste model (behalve de bestelwagens) dat voor de typeaanduiding afstapt van de cijfercombinatie met ‘0’ in het midden. Om kosten te sparen, rust de RCZ op het platform van de 308, 3008 en 5008. Dat is dan ook het enige wat hem aan de overige modellen bindt.

Als je de RCZ, maak je meteen de vergelijking met de Audi TT. Maar Peugeot gaat toch nog een stapje verder, vooral met de dubbele bult op het dak en de achterruit. Een technisch huzarenstukje van het prototype dat we niet op het seriemodel verwacht hadden.
Het koetswerk wordt gedomineerd door twee aluminium bogen, grote wielen (18 of 19 duim), gespierde voorvleugels en de grote diffuser achteraan. De enige valse noot zijn de uitlaatpijpen die we liever centraal of links en rechts gescheiden van elkaar hadden gezien. Dan zou de achterzijde helemaal ‘af’ geweest zijn.

Sportpakket

De 1,36 meter hoge RCZ heeft vier stoelen, maar de achterzitjes reserveer je best voor de kinderen. Daartegenover staat dan weer een ruime koffer van 384 tot 760 liter met neergeklapte achterbank.
Vooraan is de sfeer resoluut sportief, wat nog versterkt wordt door het optionele Sport Pack dat aanwezig was op onze testwagen. Het kleine stuur en de korte versnellingspook zetten de toon. In het pack is ook een Sound System inbegrepen, voorbehouden aan de benzineversies.

1,6 liter, 200 pk

Onder de kap is er keuze tussen de 2.0 HDI met 163 pk en twee versies van de 1.6 THP die samen met BMW ontwikkeld werd. Wij testten de krachtigste versie die door Peugeot zelf op punt gesteld werd. Op het programma staan directe injectie, een Twin Scroll turbo (voor snellere reacties bij lage toeren) en een veranderlijke timing van in- en uitlaatkleppen. Dat resulteert in 200 pk en 275 Nm die vanaf 1.700 toeren ter beschikking staan. In 7,6 seconden spurt de RCZ van 0 naar 100 km/u, terwijl hij gemiddeld 6,9 l/100 km verbruikt en daarbij 159 g C02/km uitstoot.

Als een saxofoon

Enkele kilometers volstaan om met een brede glimlach rond te rijden. Het Sound System schept al meteen een aangename sfeer. Het werkt als een muziekinstrument met een trillend membraan versterkt door een buis in de vorm van een saxofoon. Zodra je het gaspedaal dieper induwt, gaat het geluidsniveau omhoog. Op bochtige wegjes is het een lust voor het oor, maar op lange trajecten lijkt het ons toch vrij vermoeiend.
Het sterke punt van de RCZ is de bereidwilligheid van de motor. Tussen 1.700 en 7.000 toeren trekt hij vol door, in welke versnelling dan ook. Het grote toerentalbereik maakt dat de RCZ uiterst efficiënt rijdt en zowel op bochtige wegjes als op steile bergen verbazend vlot uit de voeten komt.

Rijden

Het beste hebben we voor het laatste gehouden. Wat de RCZ helemaal tussen de sportieve kleppers plaatst, is de wegligging. De constructeur uit Sochaux stond al langer bekend om zijn uitstekende onderstellen, maar de laatste jaren bleven we toch wat op onze honger. Hier mikken de Fransen echter midden in de roos.
Dankzij specifieke scharnierpunten (zoals bij de 407) en een specifieke antirolstang op de 200 pk-versie is de RCZ verbluffend efficiënt. Ondanks de vrij krachtige cavalerie op de voorwielen gaat er bijna geen vermogen verloren en kent de auto geen onderstuur. Bovendien laat de achtertrein zich erg makkelijk plaatsen bij stevig remmen in de bocht.

Een dikke proficiat ook voor het ESP. Dat kan niet alleen volledig uitgeschakeld worden, maar komt nooit te snel tussen en biedt veel fun in alle veiligheid. Ook de stuurinrichting verdient niets dan lof, met een betere terugkeerneiging dan bij andere Peugeots. De bekrachtiging werkt hydraulisch in plaats van elektrisch en is communicatief en precies. Auto’s als deze zouden ze meer moeten bouwen, zeker als ze maar 29.580 euro kosten.
 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Peugeot.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km