Testen

broeikaseffect

Indien de eerste 911 Targa’s zo’n veertig jaar geleden verschenen zijn, iets na de voorstelling van de coupé, werden deze nog steeds niet ingeschreven in de catalogus. Het belang van deze originele 911 wordt beperkt na de aankomst van de cabrio. Maar de 993 versie van de 911 zag de wederinvoer van deze laatste. Met dit verschil dat het afneembare dak ter zijde geschoven werd ten voordele van een intrekbaar glazen open dak. Een 911 « viospace » ! Voorstelling en testrit van de meest originele 911.
  • Piette François
  • 29 januari 2007
  • Porsche
Voor- en nadelen
  • Afwerking
  • Behouden weggedrag
  • Plezier van het open dak
  • Steeds fantastische motor/doos
  • Enkel beschikbaar in vierwielaandrijving
  • Geen zichtbaarheid achteraan met open dak
  • Toeslag ervoor gevraagd
Legendarisch en onveranderd Onder de achtermotorkap geen wijzigingen : het gaat hier nog steeds over een zes cilinder. Volgens de gekozen versie (normale of S), vindt men er 3,6 of 3,8 liters, met een kracht gaande van 325 tot 355 pk. Eigen kenmerk van de Targa, hij is enkel beschikbaar in vierwielaandrijving. Een uitrusting die deze wagen nog exclusiever maakt… en zeker bij regenachtig weer ! De keuze wordt gelaten tussen een manuele 6-doos en een automatische 5-doos. Op de weg gelijkt deze 911 aan alle andere : levendig, opvliegend in het toerental maar laat het koppel in stad goed slingeren, kortom, deze Porsche kan alles doen. Metalen brullende klanken inbegrepen, waarvan men nog beter geniet bij het openen van het dak ! De integrale aandrijving geeft een bijkomend en onbespreekbaar veiligheidsgevoel en laat toe de volledige kracht van de six-flat uit te baten. Hij begeeft zich net zoals de coupé, wat geen klein compliment is… Handige achterruit Men heeft, in het geval van deze 911, veel moeite om te spreken van een « achterklep », algemene gebruikte term voor gemakkelijk te gebruiken voertuigen, maar toch gaat het hier om ! De achterruit gaat open om aan een bergruimte te geraken van 230 liters. Of 25 liters meer dan in de coupé, dat is meegenomen... Om het dak te openen, hoeven enkel 7 seconden, door één druk op de knop te behouden. Eens het dak opgeborgen is, vermeerdert het plezier dankzij het woeste gebrom van de hoorbare six-flat en dankzij de zonnestralen die de binnenruimte overstromen. Een vreugde die toch iets benadeeld wordt door de zichtbaarheid achteraan... Het geraamte van de zonneklep vormt inderdaad een gevaarlijke hindernis bij elke poging tot achteruitkijken. Het comfort werd echter integraal behouden, de geluidsdemping ziet natuurlijk af bij open dak, maar de drukte blijft goed beheerst. Voor de rest, spreekt men hier wel degelijk over een 911, zijnde een perfect afgewerkte wagen met een bestudeerde ergonomie. Beste open dak... Aan een vastgestelde prijs van 96.800 € in de Targa 4 versie (107.569 € in Targa 4 S), wordt deze Porsche 6.873 € duurder dan een 911 Carrera 4 coupé voorzien van een open dak. Hij laat zijn originaliteit dus duur betalen ! Zeker wetende dat hij maar aan 2.541 € ver ligt dan de cabrio-versie... Besluit Deze Targa geeft ongetwijfeld een toegevoegde waarde tegenover een 911 coupé, door zijn marginaliteit en zijn gezellig open dak. Een 911 die deze enige exclusiviteit duur laat betalen... Hij laat niettemin toe de voordelen te verenigen van een cabrio aan deze van een coupé-versie, zonder hiervoor het oorspronkelijke en legendarische weggedrag te vervormen… Hierbij voegt men opvallende alternatieven : het dak laat toe om met volle teugen te genieten van de zonnestralen in de zomer, en de standaard voorziene integrale transmissie laat het steil oplopen van besneeuwde paden zonder probleem toe. Een winnende combinatie die deze 911 interessanter maakt dan het te merken valt.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Porsche.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km