Testen

kleine broer wordt groot

Kort na de complete verandering van de Boxster werd ook de Cayman helemaal vernieuwd. Op papier wint hij op alle vlakken: meer paardenkracht, minder kilo’s en minder CO2. De perfecte gelegenheid om zich af te scheuren van de ‘zachte’ Boxster en dichter bij ‘koning’ 911 te kruipen? Het antwoord in deze test, achter het stuur van de normale Cayman-versie met 275 pk.

  • Piette François
  • 16 mei 2013
  • Porsche
Voor- en nadelen
  • Comfort
  • Dagelijks gebruiksgemak
  • Formidabele rijeigenschappen
  • Karaktervolle motor
  • Personalisatieprogramma
  • Schitterend weggedrag
  • Uitstekende manuele bak
  • Gebrek aan koppel bij lage toeren (als je moeilijk wilt doen)
  • Magere standaarduitrusting
  • Stevige prijs
  • Zeer dure opties

Echt nieuw?

Als je hem van ver bekijkt en de proporties in beschouwing neemt, zou je zeggen dat er niet veel veranderde. Door de details van dichtbij te bekijken, stel je echter vast dat alles veranderde. De Cayman ruilt zijn voorkomen van een brave, chique coupé voor een sportievere filosofie. Met zijn langere wielbasis en kortere koetswerkoverhangen is hij sportiever en scherper dan ooit. De geleidelijke, gespierde lijn die loopt van de koplampen tot de achterlichten is nog altijd even suggestief.

Minder kilo’s, meer pk’s

De Cayman zet dertig kilogram minder op de weegschaal. Mooi meegenomen, zeker aangezien het vermogen stijgt: de motor van de basisversie heeft 275 pk en de topversie S puurt 325 paarden uit zijn 3.4 flat six. Tegenover de Boxster en Boxster S is dat tien pk winst. De Cayman rukt zich dus los van de Boxster en nadert op de 911, waarvan het vermogen start bij 350 pk.

Ouderwetse motor

Terwijl de concurrentie turbo’s toevoegt bij de vleet en de cilinderinhoud en het aantal cilinders vermindert, blijft Porsche trouw aan de onvermijdelijke zescilinder boxer. In deze basisversie meet hij 2,7 liter en levert hij 275 pk. Wanneer we de koppelcurve bekijken, lijkt het wel alsof we een stap terug zetten in het verleden: eerder zacht onder 4.000 tr/min en explosief daarboven. Dat heeft Porsche precies zo gewild, “om het temperament van de motor te bewaren”.

Laten we ervan genieten, want binnen de drie jaar komt er een nieuwe viercilinder boxermotor met turbo. Qua transmissie is de keuze aan jou: een manuele zesversnellingsbak of een PDK-automaat met zeven versnellingen. De meeste stemmen gaan op voor de automaat. De versie met drie pedalen is nochtans ook de moeite, zullen we later zien.

Welkom aan boord

Instappen in een krappe coupé is niet zo leuk als in een monovolume. Je moet je in het interieur laten glijden. Onmiddellijk maakt de omgeving indruk: de grote toerenteller doe tot 9.000 tr/min loopt (met rode zone vanaf 7.500), de kleine versnellingspook, de sfeer van een vliegtuigcockpit met alle bedieningen binnen handbereik. De afwerking en zorg voor detail laten geen twijfel: dit is een Porsche. En het contactslot staat links van het stuur, zoals gebruikelijk.

Benieuwd om de sleutel om te draaien

We kunnen onmogelijk weerstaan aan de roeping van de weg. Een kwartdraai aan de sleutel en onmiddellijk grommen de zes vlakke cilinders met hun metaalachtige stem die je uit de duizend herkent. Eerste verbazing: de geleidelijkheid en soepelheid van de bediening. Versnellingsbak, koppeling, besturing: het werkt allemaal gemakkelijk. Flirten met het gaspedaal, snel schakelen, 425 liter opbergen in de twee kofferruimtes: de Cayman is duidelijk geschikt voor dagelijks gebruik.

Beter dan 911?

Met zijn betere gewichtsverdeling dan een 911 (46 procent op de vooras) haalt de Cayman een voorbeeldig sportief evenwicht. Dat maakt hem onweerstaanbaar zodra de weg draait: het weggedrag blijkt dan verbluffend responsief en precies. De besturing geeft alle nuttige informatie door, terwijl ze even precies is als een Zwitserse klok. Met de adaptieve PASM-ophanging vliegt de Cayman boven de weg en wist hij alle hobbels één voor één. Als er één optie is die je absoluut moet nemen, dan is het deze wel.

Tegenover de Boxster S die we een tiental maanden geleden hebben getest, merken we hier een iets minder snedig weggedrag. Dat is ongetwijfeld de schuld van de banden, want onze Cayman was uitgerust met de standaardvelgen, terwijl de Boxster op geavanceerder schoeisel stond. En de staat van de banden heeft ongetwijfeld niet geholpen. Jammer voor de portefeuille, maar ga voor de 19-duimsvelgen. Nog groter en je riskeert het comfort te compromitteren … Onze testwagen was er niet mee uitgerust, maar de optionele zelfsper is alleen nuttig  op natte ondergrond of bij een zéér sportieve rijstijl, gezien het beperkte motorkoppel en de uitstekende grip.

Motor schreeuwt, versnellingsbak klikt

Intussen werkt de flat six magisch … Soepel en rustig onder 4.000 tr/min, maar daarboven is hij helemaal ontketend, klinkt een scherpe schreeuw en nadert de horizon razendsnel. De versnellingsbak is een pareltje van synchronisatie: snel en stevig, precies zoals het hoort. Kies je voor de Sport Plus-stand, dan geeft de Cayman nog een leuke scheut gas wanneer je terugschakelt. Je hoeft echt niet te treuren om het gemis van de (nochtans uitstekende) PDK-automaat.

Ontspannen?

Laten we weer een rustiger tempo aanhouden. De stilte heerst dan aan boord, je hoort alleen een lichte, diepe klank, het geruis van een gouden mechaniek. Het multimediasysteem verwent je met een uitstekende geluidsinstallatie (optie), terwijl de GPS de instructie herhaalt vlak voor jouw ogen, naast de toerenteller. Even kijken in de achteruitkijkspiegels en je ziet een heerlijke mix van verzorgde rondingen. Het leven is mooi in een Cayman …

Pijnlijk onderwerp

Dan kijken we naar de prijs: 53.482 euro of 13.000 euro minder dan de S-versie en bijna 40.000 euro minder dan de goedkoopste 911. We beginnen al te dromen, maar de magere uitrusting en de prijs van de opties brengen ons al snel weer met de voeten op de grond. Reken op 3.000 euro voor de PDK-automaat, 436 euro voor de snelheidsregelaar, 375 euro voor de ruitenwisser achteraan (sic!), 1.573 euro voor de PASM-ophanging, 678 euro voor de bandendrukcontrole, 968 euro voor de Park Assist, 847 euro voor de klimaatregeling met twee zones en 3.509 euro voor de multimediamodule PCM met navigatie. Hou dus rekening met bijna 20.000 euro aan opties voor een Cayman die naam waardig. 

Gelukkig blijft het verbruik binnen de perken. Het is redelijk om te rekenen op een gemiddelde van 10 l/100 km, een beetje meer als je vaak in de stad rijdt en véél meer als je voortdurend het gaspedaal vloert. Ik reed voor een groot deel op snelwegen en nationale wegen en haalde 9 l/100 km zonder ecologische rijstijl.

Nieuwigheden

De Cayman wordt optioneel verrijkt met een actieve snelheidsregelaar die de snelheid van de auto afstemt op de voorligger. Nog een nieuwigheid is het sleutelloze ont- en vergrendelingssysteem met startknop (Entry & Drive) of het Burmester-geluidssysteem voor wie niet tevreden is met het gezang van de zes cilinders.

Conclusie

Laten we niet rond de pot draaien. In het Porsche-gamma is de Cayman onze favoriet: scherper en eleganter dan een Boxster maar ook gemakkelijker haalbaar (financieel en qua rijgemak) dan een 911. Echt een machine die je plezier geeft en dagelijks bruikbaar is. Het ontwaken van de flat six in de ochtend maakt deel van de dagelijkse geneugten van het leven, eens je ervan geproefd hebt. Zolang auto’s als deze uit de fabrieken rijden, zal er altijd plaats zijn emotie in de autowereld. Bedankt, Porsche.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette. Source ©: Porsche.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km