Testen

Genieten !

Krachtiger en zuiniger. Deze twee woorden komen steeds terug in het lastenboek van een nieuwe Porsche. Op papier een edel streven, maar als de motor al een erg goed rendement heeft, worden de zaken iets moeilijker. Toch wisten de ingenieurs uit Zuffenhausen de Boxster en de Cayman te verbeteren.
  • Piette François
  • 03 augustus 2009
  • Porsche
Voor- en nadelen
  • Afwerking
  • Betoverend geluid
  • Erg snelle pdk
  • Fascinerende motor
  • Imago
  • Kofferinhoud
  • Remmen
  • Toponderstel
  • Beheer in normale mode
  • Beperkte uitrusting
  • Dure pdk
  • Hoge prijs
  • Weinig koppel in lage toeren
  • Zicht ¾ achteraan

Led's

Qua design volgen de Boxster en de Cayman grote broer 911 en worden de voor- en achterlichten van led’s voorzien. Zo wordt de natuurlijke klasse met een ondeugend trekje onderstreept. Verder werden de bumpers vooraan en achteraan vernieuwd. In het interieur herkennen we het infotainmentsysteem uit de nieuwe 911. Je kunt nu handsfree bellen via Bluetooth en de gps (PCM volgens Porsche) is nauwkeurig en gebruiksvriendelijk.

Motor

De echte veranderingen zijn niet meteen zichtbaar. Bij de Boxster en de Cayman mag je ze trouwens letterlijk ‘onderhuids’ noemen. De tijd dat je trots de motor van je nieuwe auto aan je buurman kon tonen, is voorbij. De instapmotor groeit tot 2.9 liter en levert 265 pk, of het vermogen van de eerste Boxster S. Die ‘S’ heeft nog steeds een inhoud van 3.4 liter maar krijgt directe injectie. In de Boxster produceert hij zo 310 pk, terwijl de Cayman 10 pk extra krijgt. In België blijft een fiscaal aantrekkelijke versie van 211 pk in het gamma. Omdat deze versie het gros van de verkoop zal uitmaken, kozen we dit model voor onze test.

PDK

In de 911 is de bak met dubbele koppeling een voltreffer. Ook de Boxster en de Cayman krijgen nu deze schitterende brok techniek en gooien de oude Tiptronic S overboord. De 7 versnellingen zijn zo gespreid dat je het maximum uit de motor haalt en op de autosnelwegen aan een laag toerental kunt cruisen. Met minder verbruik en geluid als resultaat.

Music Maestro!

Zoals de traditie het wil, maakt de linkerhand de mechaniek wakker. Een rauw, hees en metaalachtig geluid weerklinkt. We schuiven de PDK (Porsche Doppelkupplung) in D en rijden zachtjes weg. Met de automaat beweegt de Cayman zich vlot in het stadsverkeer. Enkel het stevige stuur en de zware bedieningen maken duidelijk dat je in een Porsche zit. In de twee kofferruimtes kan je 400 liter kwijt. Wel is de zichtbaarheid driekwart naar achter erg beperkt. De demping is eerder droog, maar met de optionele actieve ophanging (PASM, 1.694 euro) is het rijcomfort volkomen aanvaardbaar.

Mirakelchassis

Maar deze auto is niet gebouwd om in de stad rond te toeren. Zijn biotoop zijn kronkelende landweggetjes en van bij de eerste meters tovert de Cayman een glimlach op het gezicht van zijn bestuurder. Een brede glimlach, want het chassis van de Cayman is een van de beste onderstellen die we kennen. De Cayman plakt aan het asfalt, terwijl hij de bestuurder voortdurend feedback geeft. Een knap staaltje rijprecisie! De auto voelt zo evenwichtig aan dat je na een tijdje om meer vermogen vraagt. Ook de remmen zijn typisch Porsche: perfect.

Prestaties

De nieuwe 2.9 l-motor levert 300 Nm tussen 4.400 en 6.000 omwentelingen per minuut. Hoge toerentallen, maar ook het maximale vermogen wordt bij 7.200 omwentelingen bereikt. Ondanks de (fiscaal) getemde motor zorgt de PDK voor goede hernemingen. Hij schakelt snel terug en geeft de auto schitterende prestaties. Toch is niet alles even perfect. De versnellingshendel werkt in de verkeerde richting. Om op te schakelen, moet je duwen, en om naar een lagere versnelling te gaan, moet je trekken. Bovendien werken de schakelaars op het stuur onlogisch. Waarom geen simpele lepels achter het stuur? In ‘normaal’ schokt hij soms door wat te lang te aarzelen om op te schakelen. Zeker in de stad is dit onaangenaam. In de Sport- en de Sport Plus-stand gaat het er vinniger aan toe. De motor klimt erg hoog in de toeren en de bak schakelt bliksemsnel. Op kleine weggetjes biedt deze modus heel wat rijplezier, maar als je echt van de sound van de flat-six wilt genieten, kan je beter voor de manuele schakelbak kiezen. De motor klinkt als nooit tevoren. Bij lage toeren gromt hij rustig, daarna wordt de klank warm en diep. Als hij de rode zone nadert, wordt de sound scherp en metaalachtig en bij het lossen van het gaspedaal zorgen enkele plofjes in de uitlaat voor wat extra charme. Je zou er zowaar de uitstekende (optionele) Bose-stereo door vergeten. Zelfs in een getemde versie blijft een Porsche-motor een klein kunstwerkje.

Prijzen

52.998 euro, dat is een hele som. Terwijl je voor concurrenten als de Nissan 370Z, de BMW Z4 en de Mercedes SLK heel wat minder moet neertellen. Bovendien is de standaarduitrusting beperkt en de optielijst lang en duur. Metaalkleur moet 992,20 euro kosten, voor een achterruitwisser betaal je 363 euro, terwijl ‘park assist’ 544,50 euro waard is. Bi-xenonverlichting tikt met 1.694 euro behoorlijk aan, maar een sportuitlaat kost zomaar eventjes 2.057 euro. Voor 18-duimsvelgen ben je minstens 1.100 euro kwijt en voor de automatische airco (manuele airco is standaard) moet je er nog eens 592,90 euro bijtellen. De onvermijdelijke snelheidregelaar komt op 459,80 euro en voor het PCM-navigatiesysteem betaal je 3.146 euro. Voor de PDK-versnellingsbak wil Porsche nog eens dat bedrag ontvangen. Het is dus echt niet moeilijk om de Cayman voor meer dan 10.000 euro aan opties aan te kleden.
Gelukkig word je met de Cayman minder afgestraft aan de pomp. Gemiddeld verbruikten wij 11 liter per honderd kilometer en met een beetje moeite kan je daar nog een liter afdoen. Maar als de opzwepende sound het rechterpedaal wat dieper dwingt, loopt het verbruik snel op. Met de manuele versnellingsbak bedraagt de uitstoot 221 g/km, met de PDK 214.


 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette. Source ©: Porsche.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km