Testen

Een echte Porsche!

Tot voor kort werd de naam Porsche bijna uitsluitend geassocieerd met de 911. Voor de puristen mocht het gemengde wapenschild van Stuttgart en Württemberg enkel prijken op de kap van deze mythische sportwagen. Toch telt het gamma vandaag vijf modellen. Naast een SUV komt er nu zelfs een berline. De familieband is duidelijk, deze berline heeft dezelfde genen.
  • Piette François
  • 02 september 2009
  • Porsche
Voor- en nadelen
  • Comfort van topkwaliteit
  • Doeltreffende rijeigenschappen
  • Geluiddemping
  • Ruimte achterin
  • Ultra-snelle pdk
  • Zeer krachtige motor
  • Geen vijfde zitplaats
  • Hoge prijs
  • Talrijke en dure opties
  • Talrijke opties
  • Te clean?
  • Te stil ?

911 met vier deuren?

Als we het Porsche-gamma nader bekijken, zien we duidelijke gelijkenissen. De u-vormige kap vooraan, de vloeiende daklijn (behalve natuurlijk bij de Cayenne), de uitgesproken ‘schouders’ en de duidelijk afgetekende uitlaten zijn stijlelementen die steeds terugkomen. Je vindt ze ook terug bij de Panamera. Porsche wil duidelijk aantonen dat dit een echte Porsche is. Vanuit om het even welke hoek zie je dat de Porsche-identiteit bewaard bleef. Een andere vaststelling is dat de auto er in werkelijkheid veel eleganter uitziet dan op foto. Toch maken de korte en stompe achterkant hem minder elegant dan bijvoorbeeld een Maserati Quatroporte of de toekomstige Aston Martin Rapide.

Verbazend ruim

De Porsche Panamera heeft een fijne neergaande daklijn. Dat gaat dikwijls ten koste van de hoofdruimte. Maar niet bij de Panamera. Zowel wat hoofd- als knieruimte betreft, zit je goed. In een Porsche zit je lager en daardoor creëer je meer hoofdruimte. De lage zit maakt de instap wel moeilijker dan bijvoorbeeld bij een Mercedes S-Klasse. Toch hoef je geen acrobatische toeren uit te halen om in te stappen. Hij blijft tenslotte een echte berline. Alle inzittenden vinden ruim plaats. Maar het aantal zitplaatsen is wel beperkt tot vier.
Vanuit de bestuurdersstoel kijk je op het instrumentenbord. De contactsleutel links, de perfecte ergonomie en de vijf wijzerplaten liegen er niet om: dit is een Porsche. Nieuw is de wijzerplaat waarin de informatie wordt hernomen van de boordcomputer en de gps, zelfs met kaart. Minder enthousiast zijn we over de contactsleutel. Die heeft de vorm van de Panamera. We vragen ons af of Porsche dit gadget werkelijk nodig had.

Technologie

Een sportieve wagen is al lang geen brute en spartaanse auto meer. Toptechnologie zorgt voor uitstekende prestaties en veiligheid. De Porsche-ingenieurs beheersen hun vak. Het stop&startsysteem is een première voor dit segment. Bovendien is het systeem gekoppeld aan een PDK-versnellingsbak (Porsche Doppelkupplung) met dubbele koppeling. Eigenaardig genoeg is het stop&startsysteem niet verkrijgbaar met de manuele versnellingsbak.
De ophanging is pneumatisch en heeft een actieve sturing. De basisinstelling is comfortgericht. Met een simpele druk op de knop reageert het onderstel stugger en sportiever. Porsche voorziet in optie een systeem waarbij de auto nog dynamischer wordt door de druk in de dempers te verhogen. De turboversie heeft dit systeem standaard. Het Sport Chrono Pack heeft een Sport Plus-modus. In deze stand is de ophanging compromisloos sportief.

Doorontwikkelde aerodynamica

Bij de ontwikkeling van de Panamera werd erg veel aandacht besteed aan de aerodynamica. De luchtstroom aan de onderzijde van de auto en zelfs het profiel van de uitlaten werden grondig bestudeerd. ‘After market’-leveranciers hebben er in ieder geval een behoorlijke kluif aan. Naargelang de omstandigheden heeft de achterspoiler op de turboversie vier verschillende instellingen. Om het gewicht van de Panamera laag te houden, gebruikte Porsche lichte materialen als aluminium en magnesium. De deuren, bijvoorbeeld, zijn gemaakt van magnesium. De Panamera S weegt 1.770 kg. Een uitstekende score in zijn segment.

De versies

De Panamera is beschikbaar in drie versies. Onder de kap van de Panamera S vinden we een 4,8-liter atmosferische V8-motor van 400 pk. Die drijft de achterwielen aan. Hij kost 97.405 euro. De Panamera 4S heeft dezelfde motor maar heeft vierwielaandrijving. Voor de 4S moet je 105.209,50 euro neertellen. De Panamera Turbo heeft vierwielaandrijving en een 4,8-liter V8-turbomotor van 500 pk. Hij kost 138.666 euro. Vermogen genoeg dus, maar nog indrukwekkender zijn de koppelwaarden. Die bedragen 500 en 700 Nm. Later komt er nog een versie met een V6-benzinemotor en een hybride uitvoering. Het lijdt weinig twijfel dat de V6-dieselmotor, die we ook bij de Cayenne zagen, zijn weg zal vinden naar de Panamera. De tijden veranderen.

Kennismaking

Porsche ontving de pers in het mooie atelier van de hedendaagse kunstenaar Arne Quinze in Kortrijk. De auto’s stonden uitnodigend opgesteld aan de ingang. De zitpositie in de auto is ideaal. De sleutel aan de linkerkant boezemt vertrouwen in en de V8-motor ontwaakt met een diepe brom. Zijn hese stem dringt licht maar perfect gefilterd door in het interieur. Aan de buitenzijde is de motorsound heel wat dieper. De optionele sportuitlaat lijkt van een subwoofer voorzien en stoot een nog diepere klank uit. Het testparcours liep voornamelijk door bebouwd gebied. Daardoor konden we de mogelijkheden van de auto niet helemaal ontdekken. Toch waren we onder de indruk van het comfort. De demping is schitterend en filtert alle oneffenheden weg. Het rijcomfort is typisch Duits, maar van een uitzonderlijk niveau. De geluiddemping is erg verzorgd. Misschien net iets te veel zelfs. Erg sportieve zielen verwachten wat meer motorgeluid. De stuurinrichting reageert scherp en het onderstel is erg levendig. Een uitstekend resultaat, zeker als je rekening houdt met het relatief hoge gewicht. Het beheer van de PDK-versnellingsbak (Porsche Doppelkupplung) werd herbekeken en is nu zo goed als perfect. Behalve dan dat de bediening in de verkeerde zin werkt. Nog even wachten en dan maakt een gedetailleerde test ons heel wat wijzer.
 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Porsche.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km