Testen

Sensatiefabriek

Werkelijke eer aan de deelname van de constructeur in de Formula 1, wilt de Renault Clio Sport F1 Team R27 (oef !) veel kleuren hebben, zowel letterlijk als figuurlijk. Met 200 pk onder de motorkap en met de adoptie van een sportief koetswerk, is hij de waardige erfgename van de kleine GTI bakjes van de jaren ‘90.
  • Piette François
  • 08 mei 2007
  • Renault
Voor- en nadelen
  • "gti" spirit
  • Aardige binnenkant
  • Prestaties
  • Stijl
  • Luidruchtig op autosnelweg
  • Prijs
  • Stevige prijs
Vooral een machine voor sensaties, duikt deze Renault Clio F1 Team onmiddellijk zijn bestuurder en zijn passagiers in een « racing » sfeer. Het begint vanaf het moment dat men instapt, wanneer men plaats neemt in de héél mooie Recaro kuipzetels. Versierd met leder, het stuur neemt centraal een rood sierstiksel over om te herinneren waar het neutraal punt van de stuurinrichting bevindt. De toerenteller wordt gerangschikt met progressief grotere cijfers naarmate het motorregime verhoogd. Met een rode zone die start aan 8.000 rpm, deze laatste beschikt over een controlelampje dat knippert wanneer het tijd is om te schakelen. Andere, minder zichtbare accessoires, zoals kleine spiegels of aluminium pedalen, vullen deze sportieve sfeer aan. Sportief koetswerk Indien het interieur nogal oproepend is, werd er grof tewerk gegaan met het koetswerk van deze gevitamineerde Clio ! Verbreed aan de kanten, de schilden zijn agressief en de luchtkokers onder de achterbumper maken er een nogal aanvallende bom van. Bovendien beschikt deze versie over een speciale stripping die het volledige dak bedekt. Deze “tuning” decoratie kan er worden afgenomen op aanvraag van de klant. Verlaagd met 7 mm tegenover een “normale” Clio Sport, het F1 Team verschilt eveneens door zijn speciale antraciete Bebop 17 duimse velgen en zijn verharde veringen (+ 27 % vooraan en + 30 % achteraan). Daarenboven werden de rembeugels van het merk Brembo (geventileerde schijven van 312 mm vooraan en 300 mm achteraan) in het rood geschilderd, wat nog meer karakter aan het geheel geeft. Luidruchtig Dezelfde gebleven als voor de Clio Sport, is deze motor een atmosferische 2 liter, die een kracht uitwerkt van 197 pk aan 7.250 rpm. Gekoppeld aan een manuele 6 doos, hij ontwikkelt een koppel van 215 Nm aan 5.500 rpm. U zult het begrepen hebben, met een dergelijke hoge koppel is het nodig om deze mechanica tot snelheid te manen, om er zo alle kwintessens uit te halen. Uiteindelijk blijkt deze motorblok héél levendig te zijn, zodat men er echt in moet stampen om van de paarden te genieten. In tegenpartij, wordt het geluid binnenin de wagen vlug vervelend tijdens lange ritten, geholpen door een zeer korte doos. Op autosnelweg aan 120 km/u, draait de motor aan bijna 4.000 rpm in zesde ! Resultaat, het verbruik loopt op (reken op een tiental liters bij ontspannen gebruik) en de oren zien ervan af ! Genummerd Héél hard, zijn demping doet wonderen. Bij bochten slingert de F1 Team amper en mooie sierlijke trajecten maken wordt een kinderspel. Hoewel deze aan de weg « geplakt » is, blijft hij spelig wanneer men hem in de bochten afglijdt. Daarentegen zijn de veringen onverzettelijk bij oneffen wegen en worden de passagiers, die hun ziel in lijdzaamheid bezitten, stevig geschud. Nogal grondig in zijn technische keuzes, werd deze Clio bestemd aan een gewaarschuwd publiek, die het comfort niet als hét belangrijkste element beschouwt. Maar als tegenwaarde vertoont hij zich onderdanig zowel op gewone banen als op circuit. Indien elk F1 Team genummerd wordt dankzij een herinneringsplaatje tussen de voorzetels, hij wordt verwonderlijk niet in een beperkt aantal geproduceerd. Een mooi speelgoed, maar niet voor niets : 23 750 € !

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Renault.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km