Testen

Als op rails

Renault grijpt met zijn vierwiel-gestuurde ophanging op de Laguna GT naar een originele maar in onbruik geraakt concept terug. Bij de lancering van dat systeem jarengeleden, bleek de werking toch niet zo efficiënt te zijn. Is dit een geslaagde terugkeer?
  • Piette François
  • 13 april 2008
  • Renault
Voor- en nadelen
  • Bochtensnelheden
  • Manoeuvreerbaarheid
  • Praktisch geen onderstuur
  • Rijprecisie
  • Tractie
  • Hinderlijke centrale armsteun
  • Verbruik (benzine)
  • Wat alledaagse lijn

 

In de jaren tachtig kwam Honda met zijn Prelude 4WS, met vierwielsturing dus. Het systeem was mechanisch, met achterwielen die aan de voorwielen gekoppeld werden en met vaste uitslag. Bedoeling was om het sterke onderstuur op te vangen. Maar de resultaten waren niet echt overtuigend en met de komst van het ESP werd dit mooie brok techniek aan de kant geschoven. Vandaag duikelt Renault dit systeem weer op. De GT-uitvoering van zowel de berline als de break worden er meer uitgerust, maar nu noemen zij het Active Drive. Uiteraard krijgt die GT enkele estetische aanpassingen maar bij de aandrijving kan je slechts uit twee motoren kiezen. De turbo-diesel levert 178 pk en uit de turbo-benzine worden 204 pk’s gepuurd. De Laguna is al langer gekend dus kunnen we het beter even over de ophanging hebben.

Tegenovergesteld onder 60 kmh

Het systeem bevat een aantal sensoren die hun gegevens door een rekeneenheid laten verwerken. Een sensor meet onder andere de stuurhoek en dit wordt in een bevel naar een actuator vertaald die op de achteras gemonteerd staat.

Tot daar de technische uitleg. In de praktijk werkt het systeem op twee verschillende manieren. Onder de 60 kmh draaien de wielen in tegenovergestelde richting van de voorwielen met een maximum uitslag van 3,5°. Dat vertaalt zich in een kleinere draaicirkel, vergelijkbaar met die van een Clio, en een directer stuurgevoel, want je moet minder stuuruitslag geven. Van bij de eerste meters valt de werking op, maar ze is niet zo verrassend dat je een aanpassingstijd nodig hebt. Laat ons maar zeggen dat alles erg natuurlijk aanvoelt.

 

Giant-Slalom

Een de 60 kmh overschreden worden, verandert de draairichting van de achterwielen. Ze draaien dan in dezelfde richting als de voorwielen, om zo de auto naar de binnenkant van zijn trajectoire te brengen. Skiërs die het verschil tussen rechte ski’s en carving-ski’s kennen, weten wat we bedoelen. In ieder geval wordt de slalom op de weg een heel pak natuurlijker. Bij onze test op de bochtige wegjes van Zuid-Corsica, werden we werkelijk verbluft door de efficiëntie van het systeem. Niet allen voelt de stuurinrichting veel steviger en directer aan, maar ook kon de motriciteit haast nooit op een foutje betrapt worden en kwam onderstuur nooit de kop opsteken. Renault beweert dat dankzij deze technologie, de bochtensnelheden 15% hoger ligt. Ik kan jullie verzekeren dat je een erg goede auto nodig hebt om het ritme van een Laguna GT te kunnen volgen. Een erg hoog ritme waar de uitstekende Bridgetstone Potenza’s zeker hun deel in hebben.

Maar ook veiligheid

Het rijplezier en de prestaties zijn niet de enige troeven van het Active Drive-systeem. Ook de veiligheid verhoogt, zeker in noodgevallen. Dankzij het sturen van de achterwielen, kan de tussenkomst van het ESP uitgesteld worden. Het ontwijken van hindernissen wordt daardoor sneller, maar ook gelijkmatiger en zekerder. Via het ESP/ABS-blok detecteert de rekeneenheid die de assen beveelt, een asymmetrische remmanoeuver. Deze past dan ogenblikkelijk de stuurhoek van de wielen aan, waardoor de auto gestabiliseerd wordt zonder dat de bestuurder hoeft tussenbeide te komen.

De Laguna GT kan de uwe zijn vanaf 31.500 euro’s voor de 2 l Turbo en 32.400 € voor de dCi.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Video ©: Manufacturer, François Piette. Source ©: Renault.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km