Testen

De derde !

Sedert 10 jaar kennen we de Scenic als pionier en leider in zijn segment. Vandaag arriveert de derde generatie. Modulariteit en leefruimte blijven de sterke punten van het model, maar Renault besteed nu meer aandacht aan de dynamische aspecten en geeft zijn Scenic een prima wegligging mee.
  • Piette François
  • 18 juni 2009
  • Renault
Voor- en nadelen
  • Krachtige dieselmotoren
  • Leuk weggedrag
  • Opbergvakken
  • Zuinige 1.5 dci
  • Droger veercomfort als voorheen
  • Gevoelloze besturing
  • Modulariteit achterbank

Berline

De nieuwe Scenic ziet er minder gekunsteld uit als het vorige model. De gestrekte lijnen ogen harmonieuzer en meer … Duits ! Renault geeft onomwonden toe dat deze vergelijking klopt, maar wijst tegelijkertijd op de robuustheid, de assemblagekwaliteit en de schoudervrijheid. De rijpositie leunt nu ook meer aan bij die van een berline. Het verschil met de vorige versie is vrij duidelijk, maar toch overheerst nog steeds het gevoel aan boord van een monovolumer te zijn.

Als een gruyère
 

Overal in het interieur vind je bergruimtes en in totaal kan je er 86 liter in kwijt. Zo zitten er vier vakjes onder de vloer, vier schuiven onder de zetels, 6 bergvakken in de deuren, heb je de beschikking over 2 tafeltjes en een ruime centrale console. Plus het handschoenvak uiteraard. Tegenover de vorige generatie nam het koffervolume nog wat toe en bereikt het nu een volwassen 555 liter.

TomTommeke
 

Renault legt nogal de nadruk op zijn nieuwe Carminat TomTom GPS, die vanaf de uitvoering Expression aanbieden. Het toestel combineert de voordelen van een draagbaar en een ingebouwd toestel aan een onklopbare prijs. Uiteraard heeft hij niet de prestaties van de top Carminats, maar voor die prijs heb je zeker geen reden tot klagen. Nog steeds op het niveau van het info-tainment neemt Renault de boorplank van de Grand Scenic over, met inbegrip van het TFT-scherm dat je aan je persoonlijke smaak kan aanpassen. Tussen de nieuwigheden ontdekken we de achterruitrijcamera, het audio-systeem van Arkamys en de mogelijkheid om je USB en andere muziekdragers aan te sluiten.

Ophanging en motoren
 

Het is vrij logisch dat de Scenic het platform van de nieuwe Megane overneemt, net als de stuurbekrachtiging die toch nog wat aangepast werd. De bedoeling van de ingenieurs was duidelijk: de Scenic moest fijn om rijden worden. Wat motoren betreft greep de Franse constructeur op de gekende 1,5 dCi van 85, 105 en 110 pk terug. Deze laatste versie krijgt overigens in serie een partikelfilter mee. De 1,9 dCi 130 en de 2,0 dCi van 150 en 160 pk ronden het gamma af. Een automaat kan enkel met de 150 pk sterke 2-liter gecombineerd worden. Bij de benzineversies vormt de 1600 van 110 pk de instapmotor. Daarna zien we nog de 2-liter van 140 pk die enkel met de CVT verkrijgbaar is en tenslotte is er nog de nieuwe 1,4 TCe met turbo van 130 pk.

Kwaliteit
 

Wat de tarieven betreft, heeft Renault er aan gehouden om de prijs van de vorige versie te behouden. De klant krijgt dus meer waar voor zijn geld. Betrouwbaarheid en kwaliteit stonden met stip op de prioriteitenlijst, waarbij de gebruikskosten met 20 tot 30 % naar beneden gingen en de garantie-uitbreidingen tot de goedkoopste op de markt horen.

Tijdens het gebruik
 

De Scenic is erg praktisch in gebruik, maar moet het toch even afleggen tegen de Toyota Verso die zijn achterbank volledig in de laadvloer ziet verdwijnen. Renault koos voor een dikkere en meer comfortabele tweede zetelrij die ofwel tegen de voorzetels wordt opgeklapt of helemaal wordt weggenomen !
Op de weg voelt de auto heel wat dynamischer aan als zijn voorganger. Je mag hem wel degelijk een prima wegligging toedichten. De stuurinrichting werd geoptimaliseerd, maar kan nog steeds niet als referentie gelden, omdat ze wat te artificieel aanvoelt. De 1,5 dCi 110 die onze testwagen aandreef vormde een uitstekend compromis. Hij is voldoende nerveus en blijft toch voldoende zuinig. Beladen of in de bergen kan de motor wat nipt lijken en als je geregeld in die regionen rondtoert wend je je misschien beter naar de 1,9 dCi 130, maar in het merendeel van de omstandigheden voldoet de 1,5 dCi volledig. Bovendien blijft de motor mooi stil. Het comfort is steeds aanvaarbaar, maar is toch wat steviger als voorheen.
 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Renault.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km