Testen

Fun voor een zachte prijs

Met zijn speels voorkomen, korte wielbasis en wegklapbaar dak doet de Renault Wind een nieuwe wind waaien in het segment van de plezierwagens.
  • Piette François
  • 01 juli 2010
  • Renault
Voor- en nadelen
  • Aantrekkelijke aankoopprijs
  • Aantrekkelijke prijs
  • Bagageruimte blijft hetzelfde
  • Leuk rijgedrag
  • Motorklank
  • Origineel dak
  • Geen geïntegreerde gps
  • Kwaliteit van kunststof
  • Rijbereik bij sportieve rijstijl
  • Rijpositie
  • Zichtbaarheid rondom

Zoek je een kleine auto met twee zitplaatsen, een exclusieve look, een stalen kanteldak en een grote koffer die ook nog eens leuk rijdt? Dan ben je bij Renault aan het juiste adres. Aangezien er vandaag nog geen auto op de markt is die aan deze criteria voldoet, brengt het merk met de ruit in september de Wind op de markt. Zijn concurrenten? Zoals gezegd zijn er eigenlijk geen. We moesten even denken aan de smart roadster-coupé, maar die bestaat niet meer. De nieuwe Honda CR-Z? Dat is geen cabriolet. Diegenen die het concept van de Wind het dichtste benaderen zijn de Fiat 500C, de Citroën C3 Pluriel, de Peugeot 207 CC, de Daihatsu Copen, de Mazda MX-5 en de Mini Cabrio.

Platform van Clio RS

Om zo'n concept tegen een redelijke prijs uit te werken, deed Renault aan recyclage. Het platform is hetzelfde als dat van de Clio RS. Niet de huidige, maar de oude Clio II. Met 3,83 meter lengte bevindt hij zich precies tussen de Twingo (3,6 m) en de huidige Clio (4 m). Echt mooi kunnen we de Wind niet noemen, maar hij heeft de verdienste zeer origineel en exclusief te zijn, wat zeker niet slecht is gezien de prijs.    

De Wind valt op in het verkeer dankzij zijn sportieve en robuuste uiterlijk met een steile motorkap, een hoge gordellijn, gesculpteerde flanken en een stevige dakboog. Heel wat mensen glimlachten toen ze ons zagen passeren op de testroute in de Alpen van de Haute Provence.

In profiel valt meteen op dat de bovenkant van de voorruit sterk naar voren geplaatst werd, terwijl het tegenwoordig de trend is om de hoofden van de inzittenden juist zoveel mogelijk te beschermen. 'Wind' is dus een waardige naam voor deze auto, die zijn passagiers niet te veel wil afschermen van de buitenlucht. Al vinden de ingenieurs het toch een beetje te veel van het goede en werken ze aan een windbreker, maar die is nog niet helemaal klaar.

Sterke persoonlijkheid  

Terwijl het platform en de aandrijflijnen bekend zijn, is het interieur helemaal nieuw en draagt het bij tot de persoonlijkheid van de auto. De kwaliteit van de materialen is voor verbetering vatbaar, maar we houden van de goed omvattende zetels met geïntegreerde hoofdsteunen, de zwarte of rode glanzende kap boven de tellers (geïnspireerd op motorfietsen), de aluminium pedalen, het sportstuur, enzovoort.

Helaas is de bestuurdersstoel niet regelbaar in de hoogte. Ook al zit je vier centimeter lager dan in de Clio RS, toch is het niet voldoende voor bestuurders met lange benen. Bovendien kun je het stuur niet in de hoogte verstellen. Kortom, de zitpositie is niet perfect en dat is spijtig voor een rijdersauto.

Leve het kanteldak 

Eén van de unieke kwaliteiten van deze Wind is zijn harde wegklapbare dak. "Dat kennen we", denk je misschien. Maar hier werkt het anders en bestaat het dak uit één deel. Het plooit niet samen, maar draait elektrisch rond een as tot op de kofferruimte en wordt dan afgedekt. Nadat je het dak manueel hebt ontgrendeld, duurt het maar twaalf seconden voor het helemaal verdwijnt.

Dit originele mechanisme heeft drie voordelen. Ten eerste is het erg licht: het geheel weegt maar 22 kg of vijf keer minder dan een klassiek plooidak. Ten tweede zijn er erg weinig bewegende delen nodig, wat de bedrijfszekerheid verbetert. Last but not least  blijft het koffervolume constant bij open of gesloten dak. Het bedraagt 270 liter, hetzelfde als in een Clio. Klein minpunt: twee verstevigingsdriehoeken beperken de bruikbaarheid een beetje, maar ze hebben hun nut.

Veelbelovend rijgedrag

Plezier verzekerd want het team van Renault Sport Technologies ontfermde zich over het onderstel. De stijfheid wordt verzekerd door verstevigingen onder het koetswerk en in de koffer, versterkte dorpels en een tussenschot aan de koffer.     

De volledig elektrische stuurbekrachtiging is even direct als in de Clio III. Voor onze eerste test kozen we de 1.6 16V, identiek aan de motor uit de Twingo RS. Op het menu: 133 pk bij erg hoge toeren (6.750 o/m, de begrenzer grijpt in vanaf 7.000 o/m), Onderin de toeren, onder 4.500 o/m, is de motor wat hol en moet je hem voortdurend opjagen opdat hij het beste van zichzelf zou geven.

Na meerdere pogingen om de cols in tweede versnelling te nemen, stelden we vast dat we toch naar eerste moesten terugschakelen om vooruit te komen. Ook enigszins zorgwekkend: de zichtbaarheid. Of je nu zijdelings, driekwart naar voren of naar achteren kijkt, telkens duiken hindernissen op.

Voor de rest is de Wind één en al plezier. De lichte en agiele cabrio rijdt van bocht naar bocht met een grote levendigheid, zelfs de achterkant laat enige speling toe, wat tegenwoordig uitzonderlijk is. De voortrein is scherp, maar blijft een beetje onderstuurd door de voorwielaandrijving. Rolbewegingen worden goed onder controle gehouden en de stijfheid voldoet zeker voor een cabriolet. De prijzen variëren van 17.450 euro (TCe 100) tot 19.950 euro (1.6 16V).       

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Renault.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km