Testen

Rijtest: Kia Ceed 1.4 T-GDi 140, de rationele aanpak

Aan tomeloze ambities geen gebrek bij de Koreaanse merken. Hyundai en Kia willen in elk segment wel iets in de pap te brokken hebben: van elektrische en hybride modellen tot klassieke C-segmenters. Hoe weet deze Ceed met concurrenten als de VW Golf en Ford Focus het hoofd boven water te houden?

  • Bervoets Wim
  • 22 november 2018
  • Kia
3,8
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • 7 jaar garantie
  • Afwerkingskwaliteit
  • Soepele en aangename motor
  • Stabiel en doeltreffend weggedrag
  • Uitgebreide standaarduitrusting
  • Enkele afwerkingsdetails
  • Nog steeds afstandelijk stuurgevoel
  • Opdringerige rijhulp
  • Somber interieur
  • Wat braaf uiterlijk

Met de derde generatie verliest de Kia Ceed de apostrof in zijn naam wel, maar hij boet niet aan ambitie in. Ga even na: naast deze vijfdeurs heeft Kia intussen ook de break op de markt gebracht, de SW. Daarna volgt er nog een shooting brake, de Proceed, en we zouden er niet van opkijken mocht er nog een crossovervariant volgen. Maar laat ons beginnen bij het begin.

De tekentafel

Want deze Kia Ceed is nog steeds een klassieke vijfdeurs. De Ceed komt er niet meer als driedeurs, wegens niet genoeg belangstelling. Visueel trekt hij de boel iets strakker dan zijn voorganger, met scherpere lijnen, een breder radiatorrooster en voorbumper, en koplampen met wat Kia zelf “ijsblokvormige” dagrijlichten noemt. Het design ziet er frisser uit dan dat van zijn voorganger en is vooraan meteen herkenbaar als Kia, maar blijft vooral in profiel niet lang genoeg op het netvlies plakken.

De proporties blijven grotendeels ongewijzigd vergeleken met zijn voorganger: hij wordt iets breder en lager, maar behoudt dezelfde wielbasis. De overhangen worden vooraan iets korter en achteraan iets langer, wat goed nieuws moet opleveren voor de kofferruimte. Met 395 liter gaat die er effectief op vooruit, en parkeert de Ceed zich mooi voor concurrenten als de Ford Focus en de Volkswagen Golf. Het plaatsaanbod is prima, met voldoende hoofd- en beenruimte voor passagiers vooraan en achteraan.

Voor het dashboard kiest Kia voor de klassieke aanpak, met een tabletvormig infotainmentscherm van maximum 8 duim centraal bovenop de boordplank, traditionele tellers voor je neus en redelijk wat knoppen op het stuur. De bediening van comfort- en infotainmentfuncties verloopt wel vlot en intuïtief, de kwaliteit van de gekozen materialen en de assemblage is degelijk, al is er hier en daar nog wat ruimte voor progressie.

De testbank

De Koreanen zeggen graag dat de Ceed ontworpen is in Europa en door Europeanen, en ook op het Oude Continent wordt gebouwd. Voor deze generatie stonden rijdynamiek en rijgevoel dus hoog in het lastenboek, net als efficiënte en zuinige motoren. Kia verving zijn oude 1.6 GDi benzinemotor dus door een kleinere 1.4 T-GDi viercilinder turbobenzine, die 140 pk produceert, standaard gekoppeld is aan een manuele zesbak maar als optie ook verkrijgbaar is met de 7DCT-versnellingsbak met dubbele koppeling.

Wij reden hem in die laatste versie, en dan belooft Kia een sprinttijd van 0 tot 100 km/u in 9,2 seconden en een topsnelheid van 205 km/u. Ambities die hij dankzij zijn koppel van 242 Nm waar weet te maken, terwijl hij zo discreet mogelijk zijn stem probeert te verheffen. De 1.4 T-GDi vindt een prima metgezel in de 7DCT met dubbele koppeling, zolang je hem niet vraagt om het achterste van zijn tong te laten zien.

Verder legt deze Kia Ceed een duidelijk verbeterd weggedrag voor de dag dan zijn voorganger. Sportief is het niet, en referenties als de Peugeot 308 en Ford Focus blijven nog ruim buiten schot, maar de dynamische vooruitgang is merkbaar. De Ceed rijdt gezond en stabiel, ook aan hogere snelheden. Sportievere chauffeurs zullen minder overtuigd zijn van het stuurgevoel, dat nog steeds aan de afstandelijke kant is, maar wie rijcomfort ambieert blijft niet op zijn honger zitten.

De rijpolitie

De rijhulp in deze nieuwe generatie Ceed maakt op zijn beurt ook een sprong voorwaarts. Standaard is hij voorzien van een aanrijdingswaarschuwing met noodremhulp, rijstrookhulp en een vermoeidheidsherkenning, optioneel is hij verkrijgbaar met een adaptieve snelheidsregelaar en filehulp. Uitgebreide parkeerhulp staat eveneens in de optielijst.

De gadgets

Het infotainmentscherm is er in uitvoeringen van 5 en 7 duim, en is 8 duim groot in combinatie met navigatie. Smartphone-integratie mag niet ontbreken, met Apple CarPlay en Android Auto, en met draadloos laden via inductie.

De rekening

De Kia Ceed is er in twee uitvoeringen: Must en More. De 1.4 T-GDi is alleen verkrijgbaar in die laatste uitvoering, en kost je dan € 25.190. Wil je de DCT-versnellingsbak, dan leg je nog eens € 1.500 op. Zoals we bij Aziatische merken gewoon zijn, is de optielijst bijzonder beperkt, en kun je voor de More-uitvoering eigenlijk alleen nog metaalkleur kiezen, een schuifdak en een pakket met rijhulp. De standaarduitrusting is wel bijzonder uitgebreid, en zeven jaar garantie is ook mooi meegenomen.

Volgens de oude NEDC-cyclus verbruikt de 1.4 T-GDi met DCT-versnellingsbak gemiddeld 5,7 l/100 km en stoot hij 129 g/km aan CO2 uit. De nieuwe WLTP-cijfers liggen iets hoger: 6,5 l/100 km en 147 g/km aan CO2. Wij verbruikten net ietsje meer: 6,7 l/100 km.

Het verdict

Met elke nieuwe generatie blijft Kia een sprong vooruit maken. Deze nieuwe Ceed is niet de scherpste stuurder, comfortabelste auto of betaalbaarste berline, maar scoort op alle vlakken goede punten. In niets uitblinken maar alles degelijk doen is ook een verdienste, waardoor je hem gerust als een alternatief voor klassiekers als de VW Golf, Ford Focus of Peugeot 308 kunt beschouwen. Net als die andere Koreaan, de Hyundai i30.

Kia

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km