Testen

Rijtest: Opel Corsa GSi, light-GTI

In de laatste jaren van zijn leven krijgt deze generatie van de Opel Corsa een GSi-versie. Een logo met betekenis bij Opel, maar slaagt het erin om van deze stadsrakker een sportieveling te maken?

  • Bervoets Wim
  • 24 april 2019
  • Opel
3,6
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Dynamisch weggedrag
  • Standaarduitrusting
  • Toegankelijk vermogen
  • Motor mist karakter
  • Te hoge zetels
  • Wat stugge demping

Rijtest: Opel Corsa GSi, light-GTI

Want wie herinnert er zich niet het legendarische GSi-label? Dat maakte in de jaren 80 en 90 het mooie weer bij de sportieve Opels, en werd in het geval van de Corsa pas in 2007 overtroefd door de OPC. Het GSi-logo verdween daarna even naar de geschiedenisboeken, tot het twee jaar geleden zijn rentree maakte op de Insignia. Deze generatie van de Corsa, die stilaan op zijn laatste benen loopt, telde tot voor kort nog steeds een OPC in zijn rangen. Maar die overleefde de WLTP-invoering niet, waardoor deze GSi nog even de fakkel mag vasthouden als sportiefste Corsa.

Rijtest: Opel Corsa GSi, light-GTI

De tekentafel

Dat Opel het voor deze Corsa door een sportieve bril ziet, steekt de GSi niet onder stoelen of banken. Hij krijgt een stoere koetswerkkit met achterspoiler en grotere luchtinlaten, gewijzigd radiatorrooster, een agressiever getekende motorkap en standaard sportieve 17-duimsvelgen. 18-duimers zijn een optie. Rode remklauwen en een potigere uitlaatpijp moeten de laatste twijfel wegnemen.

Binnenin liegt de Corsa GSi er evenmin om. Sportieve accenten zoals het afgeplatte lederen stuur en de schakelpook versterken de sportieve ambities. Optioneel biedt Opel uit de kluiten gewassen Recaro-sportzetels aan. Die zitten uitstekend, maar staan te hoog opgesteld. De ergonomie is jammer genoeg sowieso het zwakke punt in de Corsa: dashboard en stuur zijn bezaaid met knopjes waar je je weg in moet zoeken.

De Corsa GSi oogt dus vertrouwd voor wie met de Corsa OPC heeft gereden. Helemaal vertrouwd is het chassis: dat wordt namelijk rechtstreeks overgeheveld van de OPC, en werd afgesteld op de Nürburgring. Alleen het sperdifferentieel maakte de transfer niet, voor de rest kan de GSi optimaal profiteren van de aangepaste veren en dempers en van plakkerig rubber.

Rijtest: Opel Corsa GSi, light-GTI

De testbank

Geen 200 pk sterke 1.6 turbobenzine onder de kap helaas, zoals bij de Corsa OPC het geval was: de Corsa GSi doet het met een kleinere 1.4 turbobenzine, die Opel heeft opgedreven tot 150 pk. Daarmee bokst deze Corsa GSi in de categorie van de lichtere GTI’s genre Suzuki Swift Sport. Dat zie je ook in de sprintcijfers: 0-100 km/u neemt 8,9 seconden in beslag en de topsnelheid ligt op 207 km/u.

Geen overdonderende cijfers, en dat merk je ook aan het motorkarakter: het ontbreekt deze Corsa GSi wat aan ‘goesting’ om toeren te maken. Jammer, want je merkt dat de kleine Opel in het middengebied het beste van zichzelf kan geven. De soundtrack had wat ons betreft ook wat overtuigender gemogen.

Extra jammer omdat het rijgedrag van deze Opel Corsa GSi wel goed zit. De stadsauto stuurt strak en direct, en de voorwielen luisteren ijverig naar je input. Met 150 pk en 220 Nm krijgen ze het vermogen ook beter weggewerkt dan de Corsa OPC. Wel laten de aanpassingen aan veren en dempers zich voelen bij een normale rijstijl: het koetswerk blijft snaarstrak in het gareel, maar de oneffenheden in het wegdek worden zonder pardon doorgegeven.

Rijtest: Opel Corsa GSi, light-GTI

De rijpolitie

De Corsa is al een dagje ouder. Verwacht dus geen hypermoderne en uitgebreide veiligheidsuitrusting op deze GSi. Wel is hij standaard voorzien van een cruise control en kun je bijbetalen voor een regensensor, rijstrookhulp, verkeersbordherkenning en aanrijdingswaarschuwing met noodremhulp. Voor parkeersensoren en een achteruitrijcamera betaal je ook bij, maar gelukkig houdt Opel de prijzen bescheiden.

Rijtest: Opel Corsa GSi, light-GTI

De gadgets

Op vlak van infotainment is de Corsa GSi standaard voorzien van een infotainmentsysteem met touchscreen van 7 duim en Android Auto en Apple CarPlay. Voor navigatie betaal je een bescheiden meerprijs, en ook digitale radio staat in de optielijst.

Rijtest: Opel Corsa GSi, light-GTI

De rekening

De Opel Corsa GSi staat als driedeurs in de catalogus vanaf € 20.100. Een vijfdeursversie is er niet. Daarmee blijft de Opel iets onder de prijs van de Suzuki Swift Sport en van een andere concurrent, de Ford Fiesta, die met zijn 1.0 Ecoboost van 140 pk ook een alternatief vormt. Voor ons testmodel, de Corsa GSi met 18-duimsvelgen, geeft Opel een gemiddeld verbruik op van 6,4 l/100 km en een CO2-uitstoot van 147 g/km. Wij klokten uiteindelijk af op 8,4 l/100 km.

Het verdict

De Corsa GSi is een sportieve uitzwaaier voor de afscheidnemende Corsa. Hij heeft alle ingrediënten in huis voor een “OPC-light”, maar zijn motor mist karakter. Het toegankelijke en dynamische rijgedrag maakt veel goed, zijn aantrekkelijke basisprijs ook. Een instap-sportieveling voor dynamische chauffeurs.

Rijtest: Opel Corsa GSi, light-GTI

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,4 /5 Test: Dacia Spring Extreme Electric 65, de (bijna) alleskunner

Test: Dacia Spring Extreme Electric 65, de (bijna) alleskunner

De kleine Dacia Spring trok naar de fitness en zag zijn vermogen daardoor met bijna 50% toenemen, zonder aan rijbereik in te boeten. Maar maken die 20 extra pk’s echt een verschil?

3,9 /5 Test: Lexus NX 450h+, subtiele maar belangrijke revolutie

Test: Lexus NX 450h+, subtiele maar belangrijke revolutie

De NX 450h+ vertegenwoordigt een revolutie bij Lexus, want het is de eerste plug-inhybride van het merk. Maar is het een geslaagde eerste poging van de Japanse constructeur?

3,6 /5 Test: Volkswagen ID.5, de coupé die geen coupé wilt zijn

Test: Volkswagen ID.5, de coupé die geen coupé wilt zijn

De Volkswagen ID.5 is het gladder gelijnde broertje van de ID.4, maar dat wilt niet zeggen dat je veel moet opofferen op praktisch vlak.

3,5 /5 Test: Abarth 500e, schorpioen onder hoogspanning

Test: Abarth 500e, schorpioen onder hoogspanning

Het merk met de schorpioen gaat elektrisch op basis van de Fiat 500e, maar geeft het model wel een extra portie pepers. We proeven van het pittige recept op de weg en op het circuit.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
5 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 56.181
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 25.990
2021
7.100 km