Testen

Rijtest: Seat Ibiza 1.0 TGI, groen is ‘t gas

De Spaanse constructeur en Volkswagen-dochter Seat wil zich binnen de groep profileren als CNG-specialist. Deze Ibiza TGI wordt het milieuvriendelijke alternatief in het Spaanse B-segment.

  • Bervoets Wim
  • 16 augustus 2018
  • Seat
3,6
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 3,0
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Fiscaal interessant (Vlaanderen)
  • Rijbereik (brandstoftanks gecombineerd)
  • Zachter motorkarakter
  • Beperkt rijbereik op aardgas
  • Dekking CNG-netwerk (vooral Wallonië)
  • Kleinere koffer
  • Wat mindere prestaties

Het is de Spanjaarden menens. Naast deze Ibiza TGI is er ook een aardgasvariant van de kleine Mii, en zelfs de grotere Leon is verkrijgbaar met CNG. Dit jaar nog wil Seat zijn mateloos populaire SUV, de Arona, voorzien van een CNG-versie.

Over de voordelen hoeven we je niet veel meer te vertellen. De brandstof is schoner dan fossiele brandstoffen als benzine en diesel: een auto op CNG stoot minder CO2 en fijnstof uit. In Vlaanderen hoef je tot 2020 trouwens geen BIV of verkeersbelasting te betalen. Bovendien betaal je voor CNG aan de pomp beduidend minder. Als je een CNG-tankstation in de buurt hebt tenminste: vooral in het zuiden van ons land is het vaak zoeken naar een pomp.

De tekentafel

En dan is er nog de plaatsing van de reservoirs natuurlijk. Die in de Ibiza TGI kunnen 13 kilogram aan aardgas opslaan, en worden onder de koffer geïnstalleerd. Dat heeft natuurlijk zijn weerslag op de kofferruimte: in de TGI bedraagt die nog maar 262 liter, in de gewone Ibiza 355 liter.

Verder zie je eigenlijk geen verschil tussen een Ibiza op aardgas en die op benzine of diesel. Achter het tankklepje zit er naast de aansluiting voor het vulpistool voor benzine nog een extra aansluiting voor CNG. In het interieur toont het instrumentenpaneel hoeveel aardgas er nog in je reservoirs zit, naast het benzinepeil in de 40 liter grote benzinetank.

Dat betekent dat ook deze Ibiza TGI een klassieke Ibiza is, met een streng ogend interieur dat ondanks de harde plastics degelijk geassembleerd is. De binnenruimte van deze 4,06 meter lange Spanjaard is zeker voldoende voor twee volwassenen vooraan en twee achteraan, of je klapt de achterbank neer als je de kleinere kofferruimte wil vergroten.

De testbank

De Ibiza TGI vertrekt van de 1.0 TSI. De kleine driecilinder turbobenzine ziet door zijn ombouw naar aardgas 5 pk verdwijnen: zijn vermogen daalt van 95 naar 90 pk. Ook het koppel neemt af: van 175 naar 160 Nm. 0-100 km/u duurt daardoor 12,1 seconden in plaats van 10,9 seconden, de topsnelheid verliest amper 2 eenheden: 180 in plaats van 182 km/u.

Keerzijde van de medaille is dat de CNG-aanpassing het karakter van de driepitter verzacht en minder luidruchtig maakt. Tenzij je hem in de toeren jaagt natuurlijk, en dat moet je af en toe doen bij hernemingen en inhaalmaneuvers. De Ibiza stuurt nog steeds licht en enthousiast, maar niet echt speels. Het extra gewicht van de gastanks achteraan merk je wel bij zijwind: de neus voelt bij momenten licht aan.

En het verbruik? Seat geeft een gemiddelde op van 3,3 kg/100 km, wat je met een reservoir van 13 kilogram zo’n 394 kilometer ver moet brengen. In de praktijk noteerden we 4,8 kg/100 km, waardoor we na zo’n 270 kilometer weer aan de CNG-pomp stonden. Dat lijkt weinig, maar hoeft geen probleem te zijn: als de CNG-tank leeg is, schakelt de Ibiza TGI automatisch en naadloos over op de 40 liter grote benzinetank, en rijdt hij voort als een gewone 1.0 TSI. Met beide brandstoffen geraak je volgens Seat daardoor 1.194 kilometer ver. Maar wil je het maximum halen uit rijden op aardgas, dan moet je dus vaker gaan tanken.

De gadgets

Seat maakt zijn TGI beschikbaar voor bijna alle uitrustingsversies van de Ibiza. Dat betekent dat je je Spanjaard dus degelijk kunt uitrusten, met een aanrijdingswaarschuwing met noodremfunctie en voetgangerherkenning, vermoeidheidswaarschuwing, adaptieve snelheidsregelaar en achteruitrijcamera. Ook led-koplampen, automatische airco, digitale radio, navigatie en smartphone-integratie behoren tot de mogelijkheden.

De rekening

De Seat Ibiza TGI staat in de catalogus vanaf € 16.450. Vergeleken met de 1.0 TSI van 95 pk betaal je € 940 extra. Een meerprijs die te overwegen valt als je in Vlaanderen woont, gezien de lagere CO2-uitstoot (88 g/km tegenover 106 g/km), de fiscale voordelen en de lage prijs van CNG aan de pomp.

Het verdict

Ook in zijn CNG-versie blijft de Seat Ibiza een volwassen B-segmenter met een aantrekkelijke prijs en een gezond weggedrag. Wat de TGI inboet aan prestaties, maakt hij goed door een zachtere werking, ruimer rijbereik (met beide brandstoftanks gecombineerd) en een financieel interessant aanbod. Als je een CNG-pomp in de buurt hebt tenminste…

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km