Testen

Een maat groter

Hoewel de vorm en de afmetingen zoals een berline zijn, is Seat erin geslaagd om de Altea nog ruimer te maken. Bestemd voor gezinnen met grotere kinderen en die niet alleen een creditkaart in hun bagage meenemen…
  • Piette François
  • 25 maart 2007
  • Seat
Voor- en nadelen
  • Concurrerende tarieven
  • Koffer
  • Krachtige motor
  • Rijkelijke ruimte
  • Vrijgevige uitrusting
  • Wegligging
  • Afwerking
  • Geen 3de rij zetels achteraan beschikbaar
  • Te licht servostuur bij lage snelheid
  • ¾de zichtbaarheid achteraan
Algemene stijl Onmiddellijk herkenbare Seat, verschilt de stijl zich uiteindelijk niet echt van de andere producten van het merk. De bewerking van het achterdeel onderscheidt zich toch iets van de klassieke Altea, met hertekende achterlichten. Voor de rest, werd de auto verlengd : 18,7 centimeters om precies te zijn. Qua zichtbaarheid is het correct, met een uitzondering voor de ¾de achteraan, waar de brede stijl het zicht ietsje versperd. Beproefde motors Hier is alles reeds bekend ! De motors werden rechtstreeks ontleend aan de VAG groep : twee benzine motors (1.6 l 102 pk en de 2 liters FSI 150 pk) en drie diesels (1.9 TDI 105 pk en 2.0 TDI 140 of 170 pk) werden voorzien. Ons testmodel werd voorzien van de versie die zonder twijfel de beste verkopen zal maken in onze streken, zijnde de 1.9 TDI. Onveranderd, hij ontwikkelt 105 pk en 250 Nm aan 1.900 rpm. Geen twijfel, deze motor hoeft hier volkomen aan zijn taak, getuigend van een zekere zachtheid en pittigheid die hem wel bekend zijn. Qua verbruik, zijn er geen wonderen, indien men de massa en de ruimte van een voertuig vergroot, kan men er moeilijk een kameel van maken. Behalve hier, met een gemengd verbruik van 6,7 liters slaat deze Seat er zich goed doorheen. De 5-doos verdraagt geen kritiek en is gemakkelijk en héél soepel. Veilig en geruststellend De grootste troef van deze Altea XL, tegenover zijn concurrenten die meer als monovolumes getypeerd worden, is zijn zwaartekracht, die zich op een matige hoogte bevindt. Er is hier alleen maar voordeel aan verbonden, en zeker voor het weggedrag, die zich in elke situatie lenig en veilig vertoont. In het uiterste geval wordt de Seat ondersturig. De stuurbekrachtiging is een ideale medeplichtige van dit geruststellende gedrag, al ondervindt men een zekere lichtheid bij lage snelheid. Gemakkelijk met vijf… En, waarom niet met zeven ? De grootste eigenschap van deze Altea XL, is zonder twijfel de binnenruimte : simpelweg volkomen, zowel vooraan als achteraan en is dus echt indrukwekkend. Deze bijkomende beschikbare ruimte deelt actief mee in het comfort bij verre reizen. En waarom verduiveld, geen derde rij, zoals dit zo vaak het geval is ? Zeker met een dergelijke koffer, hier mankeert geen plaats. Met deze XL badge, wint de Altea 123 liters, om tot een totaal van 532 liters te komen, alles behalve dat... De lange reizen worden een specialiteit van deze Seat, want bovenop zijn kofferinhoud, zijn ruimte en zijn zuinigheid, biedt de Altea XL het comfort en de geluidsdemping er bovenop. Qua afwerking voelt men duidelijk dat men hier met de VAG groep te maken heeft en de doelwitten zijn niet dezelfde als bij Audi. De plastieken delen zijn hard en de aanpassingen ervan zijn soms wisselvallig. Uiteindelijk, met zo’n koffer kan men ruim zien qua bagage, maar men vindt het toch spijtig dat de achterbank enkel volledig dichtklapt, wat van de laadvloer twee delen maakt... Net zoals een Golf Plus… maar ruimer ! Met twintig centimeters meer dan de Golf Plus, stelt Seat hier dus duidelijk ook een ruimere koffer voor (532 liters tegen amper 395 liters voor de VW !). Daarentegen waar een gelijksoortigheid bestaat is in de toegepaste prijzen : beiden voorzien van de 1.9 TDI van 105 pk, wordt de Golf voorgesteld aan 19.780 € in de Trendline versie en de Seat aan 19.990 € in de Reference versie. Men kan er dus uit afleiden dat de Spaanse meer biedt voor hetzelfde geld... Al heeft de Golf een hogere verkoopwaarde en is beter afgewerkt... Men spreekt hier in ieder geval over een kwestie van smaak... In de versie Reference, biedt de Seat standaard de airconditioning, de radio CD/MP3, de sensor voor bandendrukte, de snelheidsregelaar, de boordcomputer, de vier elektrische ruiten, de elektrische en neerklapbare achteruitkijkspiegels, en de TCS (ESP bij Seat) aan. Voor 1.400 € meer, in de versie « Stylance » biedt hij acht luidsprekers i.p.v. zes, een multifunctioneel stuur, een regen- en lichtsensor, automatische airco, metalen velgen, antimistlichten ... Kortom, een pakket uitrustingen voor een nogal gematigde bijkomende kost. Bovendien, beschikte onze testversie van een zwarte metaalkleur Black Magic aan 411 €, getinte achterruiten aan 151 € en uiteindelijk, de parking distance control achteraan voor 260 €. Besluit Ongetwijfeld dat Seat hier een interessant alternatief voorstelt voor de traditionele monovolumes. Met dezelfde vorm en hetzelfde gedrag als bij een berline, biedt deze Altea XL in het algemeen ruimte voor. Zelfs de prestatievermogens van de kleinste diesel motor (met toch 105 pk) zijn verbazend ! Dit alles aan een concurrerende prijs en geleverd met een volledige uitrusting ! Wat zou men meer kunnen vragen ? Zeven plaatsen misschien…

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette. Source ©: Seat.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km