Testen

Belgisch omhulsel, Duits binnenwerk en Spaanse passie

Bijna één op twee verkochte Seats is een Ibiza ! Het is dus duidelijk dat, voor de Spaanse constructeur, de Ibiza een erg belangrijk model is. De vernieuwing van een dergelijk model dient dus erg serieus aangepakt te worden, terwijl de verbinding met de vorige versie beter behouden blijft. “Never change a winning team” dus en dat was wat onze landgenoot Luc Donkerwolke, die het tekenpotlood hanteerde, in het achterhoofd diende te houden en hij wist een erg goed resultaat neer te zetten. De gespierde en dynamische carrosserie valt op door enkele bijzondere lijnen en een imposante caruur.
  • Piette François
  • 19 mei 2008
  • Seat
Voor- en nadelen
  • Aangename stuurinrichting
  • Afwerkingskwaliteit
  • Knap interieur
  • Lijn
  • Soberheid
  • Luidruchtige 1.9 tdi
  • Momenteel nog geen automaat of geen 6-bak

Kwaliteit als leidraad

De nieuwe Ibiza wordt exclusief in Martorell gebouwd en Seat gaat er prat op dat de nieuwe, kwestie afwerking en stevigheid, minstens zo goed is als zijn teutoonse broeders. En het mag gezegd worden, zowel binnenin als vanbuiten zit de Ibiza erg goed in elkaar en is de afwerking werkelijk top.

De uitrustingslijst nam een serieuze sprong voorwaarts en vanaf nu krijgt de Ibiza standaard bi-xenonverlichting met AFS, parkinghulp achteraan, Bleutoothverbinding in de radio en een pregeïnstalleerde steun voor een draagbare GPS.

Motorisatie

Bij de lancering voorziet Seat drie benzinemotoren, maar slechts één diesel. Bij de benzineslurpers vinden we een driecilinder van 70 pk, een 1.4 van 85 pk en een 1.6 van 105 pk. De enige diesel is de 105 pk sterke 1.9 TDI, maar Seat kondigt de komst van een 1.4 TDI van 80 pk en een 1.9 TDI van 90 pk al aan.

Binnenin

Tegenover de vorige versie, is de Ibiza binnenin wat gegroeid. Maar ook de bagageruimte nam met 25 liter toe en bedraagt nu 292 liter. Buiten dat de kwaliteit van het gekozen materialen toenam, merken we ook nog dat de bestuurderszetel nu aangenaam laag kan afgesteld worden. Met zijn naar de bestuurder gerichte instrumentenbord en zijn grote ronde tellers, ziet het dashbord er behoorlijk sportief uit.

Weggedrag

Onder de mooie koets verbergt zich een nieuw platform. De wielbasis en de sporen groeiden wat, zodat de Ibiza nu wat breder en vaster op zijn wielen staat. Het doel was om de wagen een gezond en toch levendig weggedrag te bezorgen en daar zijn ze bij Seat erg goed in geslaagd. Het ESP krijgt er een “Hill Assist” bij, dat starten op een helling tot een lachertje omvormt. Nadat je het rempedaal hebt gelost, houdt de rem je nog twee seconden vast. Ronden we af door nog even mee te geven dat de Ibiza tegenover zijn voorganger, lichter en stijver is geworden.

Rij-indrukken

De eerste versie die we mogen testen is de 1.4 benzine van 85 pk. Deze motor lijkt een mooi compromis te vormen. Hij is levendig, klimt snel in de toeren, maar blijft daarbij toch discreet en sober. Wel komt hij in de lage toeren wat koppel tekort en als het wat vlotter vooruit moet gaan, kan je maar beter even een versnelling lager schakelen. Van te weinig koppel heeft de 1.9 TDI natuurlijk geen last, maar die mocht daarentegen wat minder rumoerig zijn.

De stuurpositie is erg goed en bevordert het comfort aan boord wel degelijk. De demping werd oordeelkundig bestudeerd, maar bereikt toch nog niet het niveau van de uiterst scherp sturende Peugeot 207. De wegligging is efficiënt en gezond, maar biedt zoals gezegd, toch niet dezelfde levendigheid als die van een 207.
Toch is het goed leven in deze knappe spanjaard. Met zijn perfecte ergonomie vallen alle bedieningen als het ware in de hand en de bediening ervan is erg intuïtief. Hoewel de interieurruimte erop vooruitgaat, zullen volwassenen het toch moeilijk hebben om een langere reis op de achterbank uit te houden. De Ibiza blijft in eerste instantie dus vooral een compacte wagen.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Video ©: Manufacturer, François Piette. Source ©: Seat.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km