Testen

De kleine deugniet

Bij de presentatie van de vijfdeurs, mikte Seat al sterk op het dynamisme. Met de komst van de driedeurs wordt die sportiviteit nog meer benadrukt. Met zijn DSG-bak met zeven gangen, wordt de Ibiza alleszins de meest hippe van zijn segment. Het is te hopen dat zijn dynamisme niet door de functionaliteit wordt weggedrukt.
  • Piette François
  • 05 juli 2008
  • Seat
Voor- en nadelen
  • Afwerkingskwaliteit
  • Leuk weggedrag
  • Uitstekende dsg 7
  • Instap achterin
  • Luide en vibrerende tdi

Presentatie

Stijl

Bij Seat wouden ze dat de Ibiza SportCoupé, kortweg SC, zich meer van de vijfdeurs zou onderscheiden dan bij het vorige model. Tegenover de vijfdeurs zijn de lijnen gestrekter en puurder. Maar van achteren gezien blijven toch enkele kenmerken bewaard, zoals de uitsnijding van de achteruit, de stijl van de achterlichten of nog de uitstulping van de achtervleugels. Onze landgenoot Luc Donckerwolke beheerst zijn pen nog altijd meesterlijk  en zette een erg verleidelijke lijn neer .

Motor

De Ibiza SC krijgt dezelfde motoren als zijn broertje met vijf deuren, wat neerkomt op vijf verschillende exemplaren. Toch wordt er nog een 1.4 verwacht, net als enkele volbloedmechanieken voor de FR en de Cupra. De Ibiza Ecomotive krijgt zoals steeds de 1.4 TDI en het lagere gewicht van de nieuweling maakt het mogelijk dat de emissie tot 97 gr/km beperkt blijft. Bij de presentatie van dit nieuwe model werd ook de DSG-bak met 7 versnellingen voorgesteld, die exclusief op de 1.6 benzine van 105 pk te verkrijgen is. Verder is er nog keuze tussen de 1.2 van 70 pk en een 1.4 met 80 paardjes, allen in benzineversie. Bij de diesels vinden we een 1.4 van 80 pk en de 1.9 in 90 pk en 105 pk versie.

Uitrusting

Ook hier vinden we geen noemenswaardige verschillen met de vijfdeurs. Afhankelijk van de versie zien we standaard of op de optielijst  ESP met helling-starthulp, de Bleutoothverbinding, de voorinstallatie van de GPS, parkingassistance en de Bi-Xenonverlichting met adaptieve spiegels verschijnen. Spijtig genoeg waren de prijslijsten nog niet beschikbaar. Daarvoor moeten we nog tot het einde van de maand juli wachten.

Op de weg

Eens aan boord worden we door de uitstekende ergonomie, de prima afwerking en de uitgekiende opstelling van de instrumenten verwend. De interieurruimte is voldoende, maar logischerwijze moeten er achteraan enkele centimeters ingeboet worden. De instap naar achteren is behoorlijk acrobatisch geworden, terwijl je achterin wegens de kleine ruitjes en het beperkte zicht, niet al te claustrofobisch mag zijn.

Starten dan maar. De 1.6 ontwaakt met een allesbehalve sportief geluid. De DSG-bak daarentegen is zoals steeds erg aangenaam in gebruik, met zijn bliksemsnelle overgangen en de erg geslaagde en logisch werkende automatische modus. Enkel de sport-mode heeft ons wat ontgoocheld, omdat tijdens erg sportief gebruik hij soms de pedalen even kwijt was. Eigenaardig genoeg schakelt de bak tijdens remmanoeuvres niet terug. Blijft dus nog de  manuele stand die zoals steeds erg prettig in gebruik is, maar je moet wel de lepels aan het stuur missen en schakelen gebeurt door een klassieke pook die ook nog eens op de verkeerde manier werkt (trekken om af te schakelen en duwen om op te schakelen).

Tenslotte testten we nog de 1.9 TDI van 90 pk. Die is voldoende krachtig om in het huidige verkeer vlot mee te glijden en hij herneemt makkelijk en soepel vanuit de lage toeren. Wie betere prestaties en meer rijplezier zoekt, moet bij de 105 pk te rade gaan. Diel heeft wel een groot nadeel: zijn, zeker bij koudstart, ruwe, luide en onaangenaam klinkende  motor!

Wat ook de versie of de gekozen ophanging is (comfort of sport), de wegligging is steeds voorbeeldig gezond, terwijl de koets steeds mooi vlak blijft en de auto toch behoorlijk levendig is. De stuurinrichting is erg precies en laat je toe om bochten mooi aan te snijden, terwijl de uitstekende motriciteit je snel weer op snelheid laat komen. De achtertrein is erg stabiel en volgt trouw de ingeslagen weg. Op bochtige wegen toont de Ibiza SC zich zeker en efficiënt, maar ook zeker erg plezierig om rijden. Het rijcomfort blijft steeds erg behoorlijk en bij momenten heb je zelfs het idee dat hij de oneffenheden beter wegwerkt als zijn Franse rivalen (Peugeot 207 en Renault Clio).

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Video ©: Manufacturer, François Piette. Source ©: Seat.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km