Testen

emoción

De Leon is ongetwijfeld origineel, en onderscheidt zich van de "banale auto". Het huidige Seat gamma geeft de indruk dat alle modellen hetzelfde design hebben, maar uit dat gamma bezit de Leon ongetwijfeld het meest eigen en uniek karakter. Een knappe look, maar waarschijnlijk denkt niet iedereen daar zo over. Het sportieve design komt overeen met zijn motor, alvast voor onze FR uit deze test. Uitgerust met een 2.0 l turbo benzinemotor, alom tegenwoordig bij de VW Groep, is hij een voorbeeld van homogeïniteit.
  • Piette François
  • 06 december 2006
  • Seat
Voor- en nadelen
  • Lijn
  • Motor/versnellingsbak
  • Priis
  • Rijpositie
  • Verbruik
  • Wegligging
  • Bescherming koetswerk
  • Goedkoop plastic
  • Ophanging
  • Zichtbaarheid 3/4 achteraan
Beschikbaar Met zijn modern ontwerp, geniet deze motor meer en meer bekendheid bij de journalisten! Hij zit trouwens onder de motorkap van de Audi A3, A4 en A6, de TT, Seat Leon, Altea, Skoda Octavia, VW Golf, Jetta, EOS en Passat. Dat is héél wat en bewijst de goede aanleg van deze motor. Met 229 km/u en een sprint van 0 tot 100 in 7.3 seconden is dit een levendige Leon. Deze 2.0 liter is uitgerust met een turbo en is goed voor 200 pk aan 5.000 tr/min en 280 Nm koppel tussen 1.800 en 5.000 tr/min. De beschikbaarheid van het koppel is indrukwekkend, en de motor reageert op het minste bevel met een bevangen, maar geraffineerd geronk. Hoog in de toeren gaan levert geen extra vermogen op, wel gebrul binnenin. Bij dagelijks gebruik volstaat het om tussen de 2.000 en 5.000 toeren per minuut te blijven hangen. Daar komt nog eens bij dat deze motor erg sober is. Een ritje op de snelweg, aan legale snelheden, vergt niet meer dan 9 l/100 km. Het gemiddelde verbruik ligt tussen de 10.5 en 11.5 liter voor 100 kilometer. Helemaal niet slecht voor een motor van 200 pk. Dankzij een tankinhoud van 55 liter heeft hij een mooie autonomie van om en bij de 500 km, tenzij de bestuurder teveel met de rode zone flirt. Nog even vermelden dat Seat het gebruik van Super 98 aanbeveelt. De zesvoudige en handgeschakelde versnellingsbak is netjes afgesteld, en de ergonomische versnellingspook laat moeiteloos schakelen toe. Vrijgevig, misschien wel plezierig, maar strak ! Over 200 pk beschikken onder de motorkap is één zaak, al dat geweld op de baan overzetten is een andere. Hier komen we tot de vaststelling dat de Leon daar geen problemen mee heeft, het voortrein vangt zonder zuchten alle pk’s op. Bovenop een heel goede motoriek toont hij zich ook vinnig op bochtige wegen. De Leon heeft een natuurlijke aanleg om te gaan ondersturen. Het sturen verloopt precies en voelt uitstekend aan. Tot slot, als toetje, kan de ESP, die standaard wordt geleverd, uitgeschakeld worden en geeft aan de bestuurder extra vrijheid. Alles perfect in een perfecte wereld dus? Niet helemaal. Daar waar de wegligging zich vrijgevig toont, is dat niet het geval wat het comfort betreft. De minste oneffenheid op de weg voel je meteen in de wervels, wat op onze wegen spijtig genoeg dagelijkse kost is. Dit is ongetwijfeld te wijten aan een te strakke (sport) ophanging, sportzetels en 225/40 banden van 18 duim, die zitten op de standaard geleverde lichtmetalen velgen van 18 duim. Die banden zorgen trouwens voor wat lawaai op de snelweg. Verder is de geluidsdemping geslaagd met een discrete motor. Voor vier volwassenen is er voldoende plaats in de Leon. Dat is niet echt zo bij de kofferinhoud, 341 liter, met een redelijk hoge laaddrempel. De zichtbaarheid, vooral driekwart achteraan, is ook niet optimaal. Tot slot, een sterk punt nog voor de Leon, is de zijpositie. De standaard geleverde zetels bieden een uitstekende laterale steun. Dat gebeurt niet vaak en verdient een vermelding, zelf de groten onder ons kunnen de zetels naar believen en met succes regelen. Koopje ! Met een prijskaartje van 24.290 € is de Seat Leon FR meer dan 1.000 € goedkoper dan zijn broer, de Golf GTI, uiteraard ziet het gebruikte plastic er wat minder goed uit, cheap in sommige gevallen (centrale console), maar de uitrusting is niet beperkt. Standaard is deze Leon uitgerust met cruise control, automatische airco met twee zones, 18 duim lichtmetalen velgen, MP3 radio met 8 luidsprekers, multifunctioneel stuurwiel, boordcomputer en de ESP. Spijtig genoeg zijn opties zoals het leder, park assist, automatische ruitenwissers, … niet beschikbaar. Onder de beschikbare opties onthouden we de GPS (2.583 € in kleur met Bluetooth, 1.136 € in monochroom), directionele bi-xénon koplampen (942 €), metaalkleur (411 € of 195 € voor het "emoción" rood van onze testwagen) Conclusie Met een aantrekkelijke prijs verleidt de Leon door zijn dynamisme, zijn uitrusting en zijn soepele en sobere motor. Een uitstekende zaak voor wil genieten van een sportwagen, zonder daarvoor zijn functionaliteit op te zeggen. Er kan gekozen worden voor de 500 € duurdere dieselmotor, uitgerust met een 2.0 liter en 170 pk, maar daardoor verliest hij (een beetje) aan prestaties, en (veel) aan verfijning. De Seat Leon is een homogene wagen, en doet ons al watertanden om de Cupra van 240 pk uit te proberen!

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer, François Piette. Source ©: Seat.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km