Testen

the funky ludospace

Skoda, die zijn eerste stap buiten zijn vakgebied zet, namelijk in het segment van de "ludospace", stelt de Roomsterr voor, die meer stijl bezit dan zijn andere klasgenoten. Rivaal van de Citroën Berlingo, de Renault Kangoo en andere Fiat Doblo, stelt de Skoda hier een compleet verschillende stijl voor, maar die niettemin aantrekkelijk is. Bovenop het design, stelt Skoda een VW afwerking voor, alsook sobere maar doeltreffende motors. Dit alles tegen concurrerende prijzen… Een winnende samenstelling?
  • Piette François
  • 24 januari 2007
  • Skoda
Voor- en nadelen
  • Afwerking
  • Binnenruimte
  • Functioneel
  • Gezonde en sobere motor
  • Stijl
  • Wegligging
  • Geluidsdemping
  • Hinderlijke centrale armleuning
  • Uitrusting van de basisversie
Gezond en sober Drie benzine motors (1.2, 1.4, 1.6) alsook drie diesels worden voorgesteld in de Roomster. Waarbij de welbekende 1.9 TDI in voorkomt, maar in een variante met 105 pk en een aardige 3 cilinder. En alsook in twee verschillende krachten : 70 en 80 pk. Deze laatste bewapende onze testwagen. Zijn kleine cilinderinhoud (1.4) houdt zich niet in en bevrijdt niet alleen een voldoende kracht, maar ook een koppel van 195 Nm, héél aangenaam in het alledaagse gebruik. En bij gebruik, verrast deze blok ons door zijn levendigheid... met een rijklaar gewicht van 1,4 ton… Eens de wijzer van de toerentellen boven de 2.000 rpm staat, vliegt deze 3 cilinder naar de 3.750-4.000 rpm. Met vijf in de wagen zou hij logischerwijze in de problemen moeten geraken, maar de motor is sterk genoeg om zich zonder enig probleem in het verkeer in te schuiven. Zijn soberheid is ook één van zijn troeven, met een gemiddeld verbruik van 6,5 l. Een gemiddelde die op autosnelwegen naar 6 liters kan terugvallen. Uiteindelijk zou enkel zijn brommende toon tijdens het versnellen hinderen. De doos, met vijf versnellingen, is gemakkelijk en handig, zelfs al ligt de midden armsteun soms in de weg bij het manoeuvreren. Aan de weg vastgeplakt Uiterst nauwkeurig, heeft deze Roomster geen enkele verrassing in petto voor de bestuurdig wat betreft het weggedrag. Beweeglijk en handig, deze ludospace sluipt zich zonder probleem in het stadsverkeer. Op kronkelige wegen, zal de bestuurder er zelfs plezier aan vinden, dankzij een goede geijkte stuurinrichting en het precieze voorstel. Men moet toegeven dat ons exemplaar voorzien was van grote velgen (16-duimse 205/45) die dit vasthoudend weggedrag verleende. Daarentegen, worden zo’n lage wielen zelden aangewezen indien men wilt genieten van een rijkelijk comfort. De Roomster leest met grote zorg alle oneffenheden van het wegdek af en geeft zijn rapport aan de wervels van zijn inzittende. Niets is hier buitengewoon, alles is hier stevig maar zonder daarvoor dor te zijn, typisch Volkswagen in feite. De binnenruimte is volmaakt, zowel vooraan als achteraan. Bovendien, laat de intelligentie van deze Skoda toe om de middenste achterzetel eruit te halen... en hier heeft men een 4-plaats ! De gezelligheid is aanwezig achteraan en zelfs vooraan…indien de optie CD lader weerhouden wordt ! Want... deze werd juist voor de scheenbenen geplaatst van de voorpassagier. Genoeg om de reis op te fleuren, zeken indien de bestuurder zich vergist in zijn cd’s wanneer een liftster op de zetel in kwestie zit... De koffer is indrukwekkend en verdraagt de verhuis van een studio, zonder een spier te vertrekken. De afwerking is onberispelijk, de keuze van de materialen is van kwaliteit, en de herschikking verdraagt geen kritiek. Niet duur, maar let op de opties Een Roomster is reeds beschikbaar tegen 11.990 €. Hier spreekt men van een versie "GO" voorzien van een driecilinder benzine van 1,2 l. De geteste diesel 1.4 TDI van 80 pk wordt verkocht aan de prijs van 15.040 € in een basisversie, "Classic". Dit ziet er goedkoop uit indien men hem vergelijkt met zijn concurrerende modellen zoals de Citroën Berlingo HDi 75 pk (15.980 €) en de Fiat Doblo JTD (15.440 €). Maar de uitrusting van deze versie is nogal beperkt : de boordcomputer is rondweg onbeschikbaar, de airco is in optie voor 1.000 € en de radio CD aan 320 €. Voor meer comfort moet men zich keren naar de versie Ambiente, vastgesteld aan 16.490 € en die de boordcomputer biedt, de (manuele) airconditioning, de elektrische achteruitkijkspiegels, de in hoogte regelbare bestuurderszetel, antimistlichten, ... Het hoogtepunt is de Elegance, die de automatische airco aanbiedt, de bekleding half leder/half stof, de metalen velgen, ... Maar dit alles heeft een prijskaartje, namelijk 18.290 €… Besluit Onder een afwijkende lijn bevindt zich een werkelijk handig voertuig, praktisch en speels, die zowel de bestuurder als de passagiers zou moeten verheugen. Naast deze gebruikshandigheid voegt men een indrukwekkend rijplezier. De kleine 1.4 TDI van 80 pk hoeft ruimschoots en enkel onder een zware vracht zal hij zich laten horen... Bovendien aan aantrekkelijke prijzen voorgesteld, vraagt men zich af wat deze Roomster zal beletten onze wegen te veroveren.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer, François Piette. Source ©: Skoda.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km