Testen

Apart geval

Subura is een apart merk. Ze hebben supporters, echte fans, dank zij de puike prestaties in de rally wereld. Maar het is ook een constructeur die wel eens over de schreef gaat, zelf met de "geciviliseerde" versies zoals de 2.0R en de WRX.
  • Piette François
  • 27 april 2006
  • Subaru
Voor- en nadelen
  • Boeiend
  • Comfort
  • Gebruiksgemak
  • Stuurbekrachtiging
  • Wegligging
  • Gebruikskost
  • Geen zesde versnelling (wrx)
  • Standaard uitrusting
  • Vaste achterbank
Subaru houdt zich aan de tradities: de boxer en de integrale symmetrische transmissie met drie differentiëlen. Dat is een boeiende manier om een auto echt te beleven. De Impreza bestaat in drie versies: de eerder brave 2.0R, de iets gespierdere WRX, en de sportieve WRX STi. We hebben de eerste twee mogen testen. Restyling De meest opmerkelijke verandering van deze laatste uitgave is de vorm van de koplampen. Een meer typerend radiatorrooster “nieuwe generatie Subaru”, moderniseert deze berline. Enkele aanpassingen zijn ook terug te vinden aan de motorkap. Het nieuw design moet vooral de aërodynamica positief beïnvloeden. Tegelijk werd van de gelegenheid gebruik gemaakt om de mechaniek ook de nodige aanpassingen toe te brengen. 2.0R De 2.0R kreeg een nieuwe motor. Hij wordt vanaf nu uitgerust met het nieuwe Subaru Boxer motorblok van 2.0 liter inhoud, en 160 pk. Deze atmosferische viercilinder van 1994 cm³ doet beroep op 4 kleppen per cilinder. Wetend dat de basis versie van de vorige generatie goed was voor 125 pk, worden de extra 35 paarden met open armen ontvangen. Hoe beïnvloedt dat de prestaties? Rustig Naast het vermogen van 118kW aan 6400 tr/min, zorgt de Impreza 2.0R voor een koppel van 186 Nm aan 3200 tr/min. Uiteindelijk zorgt dit voor een dynamische berline, maar niet echt sportief. Ondanks het mooie geluid van de motor, zijn we bijna teleurgesteld. Om van 0 tot 100 km/u te geraken heeft hij immers 10 seconden nodig. Wat de topsnelheid betreft, haalt hij 210 km/u. De 2.0R is uitgerust met een handgeschakelde versnellingsbak met vijf, korte, versnellingen. Deze versnellingsbak is aangenaam precies. Een viervoudige automaat zou mogelijk zijn. Slokop Het chassis van de Impreza berust op een degelijke en klasrijke ophanging. Voor dit model is dat een gewoonte, al vele generaties lang. We hebben dus te maken met een auto die zich van bulten en gaten in de weg maar weinig aantrekt. Het sturen is precies, en de wegligging blijft, onder alle omstandigheden, sereen. Passionele keuze Wat ouderwets, en met een eerder beperkte standaard uitrusting, blijkt deze versie enkel weggelegd voor de liefhebbers van Subaru. Ondanks zijn aangeboren talent, een uitzonderlijke wegligging, een robuust chassis, comfort en een onberispelijke afwerking, komt het allemaal een beetje ouderwets over. Ook is er geen neerklapbare achterbank. Daar bovenop het feit dat er ook geen dieselversie beschikbaar is. Subaru is er in geslaagd om het verbruik van de boxer motor in bedwang te houden, toch moet gerekend worden op een gemiddeld verbruik van 9 liter, volgens Subaru. WRX Passie is noodzakelijk om zich door de WRX te laten verleiden. Het is zo goed als een geciviliseerde versie van een rallywagen. Hij is ook minder opvallend, en heeft een discretere achterspoiler dan de STi. Onder de motorkap zit een turbo geladen motor van 2457 cm³, goed voor 230 pk aan 5600 tr/min, met een koppel van 320 Nm aan 3600 tr/min. En dat verandert alles… Onverstoorbaar De piloot, we kunnen het hier niet gewoon hebben over de bestuurder, heeft voor zich de alomtegenwoordige opening in de motorkap. Geen twee kilometer zijn nodig, om te constateren dat het hier om een sportieve auto gaat. Alleen al de versnellingsbak is de moeite waard. Wat de sprint betreft heeft hij 7 seconden nodig om van 0 tot 100 km/u te geraken, en haalt 230 km/u in topsnelheid. Aan de toegelaten snelheid is het geluid van de motor aanvaardbaar, wanneer de turbo wordt ingeschakeld doet deze Impreza het dichts bijgelegen vlieghaven heel wat concurrentie aan. Glissement limité Na de parking van de invoerder te hebben verlaten zitten we al snel aan lange bochten die naar de snelweg leiden. Het wegdek lag er een beetje nat bij, en al snel merken we op dat we te maken hebben met een pittige auto. Dankzij de efficiënte stuurbekrachtiging krijgen we de WRX gemakkelijk in de rechte lijn na wat ondersturen bij het ingaan van de bocht. Vanaf dat moment wordt het duidelijk dat hij het bochtenwerk met explosieve snelheid aankan. Als het wegdek er echt glad bijligt, zal met ondersturen rekening moeten gehouden worden, maar dit wordt gemakkelijk gecontroleerd door de evenwichtige verdeling van het koppel, 50/50, op de twee assen. Bij het uitkomen van een bocht is wat gecontroleerd oversturen geen probleem. tude de la conduite. Braver Als je niet alleen bent, of de passagiers zijn geen fans van een sportief ritje, kan het allemaal ook braafjes gebeuren door het karakter van deze WRX te anticiperen. Het gaat allemaal gedwee en rustig, als je de pilootambities achterwege kan laten. Een subtiele kunst, waarbij Subaru er in slaagt om een rally auto en het dagelijks gebruik te combineren. Bovendien wordt de gevoelige rug degelijk ondersteund en verwend met sportzetels. De oren daarentegen, moeten rekening houden met een alomtegenwoordige mechanische melodie. Men is fan of niet, het is niet moeilijker dan dat. Steeds meer Met zijn chassis behoudt de WRX resoluut zijn band met de rally versie. Nog meer dan met de 2.0R. Het resultaat is dat deze WRX zich nog minder zorgen maakt om de gaten en bulten in de weg. Ongetwijfeld een voordeel op onze alles behalve perfecte wegen en snelwegen. Maar, net zoals voor de 2.0R hadden we graag een ietwat moderner interieur gezien. De afwerking is verzorgd en kwalitatief, maar er zit niet echt leven in. De standaarduitrusting is ook geen sterk punt van deze Japanner. En nog altijd geen neerklapbare achterbank. Oups Spijtig genoeg hebben de ingenieurs van Subaru de zesde versnelling achterwege gelaten. Dit zal de eigenaar ongetwijfeld aan de portefeuille voelen, met de huidige prijs van de benzine, en een verbruik dat geregeld de 12 liter overschrijdt (10.3 liter gemiddeld zijn de officiële cijfers) zal het pijn doen. Ook de taksen niet vergeten natuurlijk. We hadden het er eerder al over, het Subaru cliënteel is eerst en vooral een fanclub. De Subaru Impreza kan het dagelijkse werk aangenaam aan, en is zelf verkrijgbaar in een break versie. © Olivier Duquesne & Eric Spitzer | Photos WRX : Vroom.be

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Source ©: Subaru.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km