Testen

Audi A1 Sportback 1.4 TFSI: dappere kleine Belg

Audi knapt de kleine A1 op met een facelift. In het midden van zijn carrière krijgt hij nieuwe technologie, vooral onder de motorkap. Dit is onze mening over de versie met 1.4 TFSI.

  • Piette François
  • 21 april 2015
  • Audi
2,1
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 2,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Personalisatieprogramma
  • Presentatie en afwerking
  • Prestaties van de 1.4 tfsi
  • Zeer laag verbruik
  • Binnenruimte en koffer
  • Hoge prijs
  • Hogere prijs
  • Talrijke en dure opties
  • Te discrete facelift?

De esthetische aanpassingen zijn eerder bescheiden, want Audi beperkt zich tot enkele kleine veranderingen aan de voor- en achterkant. Het meest zichtbare deel van deze facelift zijn wellicht de koplampen, al zagen we die al eerder bij de sportieve S1. Die aanpassingen maken de kleine A1 2 cm langer, maar dat heeft geen enkel effect op de interieur- en kofferruimte.

Overal klein

De A1 blijft net onder de grens van 4 meter en heeft dus compacte afmetingen. Dat merk je helaas vooral binnenin. Onze Sportback-versie met vijf deuren verandert daar weinig aan:  de toegang tot de achterste plaatsen en de ruimte achterin blijft krap. Zelfde vaststelling bij een blik op de kofferruimte: het volume is beperkt, maar de vorm is regelmatig en je kunt moduleren met de dubbele vloer en de achterbank die in twee delen neerklapt.

Premiumafwerking

Terug naar de plaatsen voorin. De A1 is klein, maar het blijft een Audi. De afwerking is dus vrij van kritiek en je vindt bijna overal zachte plastics. De chroomafwerking van de bedieningsknoppen zorgt ook voor een mooi effect. Jammer dat je in zo’n omgeving geen moderner navigatiesysteem vindt. De lay-out ziet er verouderd uit.

Het personalisatieprogramma is uitgebreid en je kunt de kleuren van de boordplank afstemmen op de deurpanelen, de ventilatiemonden en de zetels. Let wel op dat het geen kitsch wordt, zoals ons testexemplaar met een afwerking in een soort paars van een pruim die zijn beste tijd gehad heeft.

Vinnig

Onder de motorkap vinden we de bekende 1.4 TFSI in een variant met 125 pk en 200 Nm koppel. Deze motor is beschikbaar met een S-Tronic-automaat of een handgeschakelde zesbak en zet prestaties van een kleine sportieveling neer. Hij is heel soepel, tekent present vanaf de laagste toerentallen en herneemt goed. Je moet niet boven 5.000 tr/min klimmen, daar geeft hij niet meer thuis. Maar voorts is de motor erg vinnig.

Kleine velgen, grote effecten

Grote velgen en lage banden zijn in de mode. Maar waarom zou je die kiezen? Op voorwaarde dat je een kleine velgenmaat kiest, rijdt de A1 comfortabel. Bovendien wordt het geluid goed gedempt. De motor laat zich alleen horen onder belasting.

Prijs

Aan de pomp werden we verbaasd door de beperkte dorst van de A1: 6,5 l/100 km gemiddeld, op een gemengd parcours autowegen/snelwegen en met een vlot tempo. Maar op economisch vlak is het niet allemaal zo positief. Deze A1 1.4 TFSI is beschikbaar vanaf 19.850 euro en wordt ook verkocht als Design of Sport, telkens voor 21.400 euro. Dat is de basis, want de opties voegen gemakkelijk nog een paar duizend euro toe.

Conclusie

Onze zijn discrete en smaakvolle uiterlijk verbergt de A1 1.4 TFSI de prestaties van een kleine bom op wielen. Maar we moeten nog zien of de échte nieuwigheid van deze facelift, de 1.0 TFSI met driecilinder, de meer homogene keuze is. Binnenkort een afspraak op Vroom voor een test met die versie. 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km