Testen

Audi A3 Sedan 2.0 TDI: tegen de stroom

Een kofferbak aan een compacte auto kleven, is niet altijd een geslaagde operatie. Herinner je de Peugeot 306, Renault Mégane of Mazda 3, die allemaal over het hoofd werden gezien door klanten die meer gehecht waren aan de klassieke hatchback met kofferklep. Maar wat als Audi met een sedan uitpakt?

  • Piette François
  • 16 december 2013
  • Audi
Voor- en nadelen

      De Audi A3 lijkt wel een matroesjka, het aantal varianten groeit zo sterk dat we ze niet meer kunnen tellen: driedeurs, Sportback, Cabriolet, S3 en (de auto van deze test) nu ook Sedan. Die laatste is ongetwijfeld de origineelste, in die zin dat Audi voor het eerst een koffer aan de A3 plakt. Een charmeoperatie vooral voor Zuid-Europa en groeilanden, maar minder van belang bij ons: Noord-Europeanen verkiezen de meer praktische vijfde deur. Audi houdt echter meer dan één troef achter de hand.   

      Bijna een A4

      Het toeval wil dat een A4 berline in gelijkaardig grijs zich naast onze testwagen parkeerde. Het is niet gemakkelijk om die twee uit elkaar te houden. De A3 Sedan klimt in het gamma en is bijna 15 cm langer dan de A3 Sportback. Met een lengte van 4.456 meter blijft hij wel nog op respectabele afstand van de A4, zo’n 25 cm.

      Pittige stijl

      Qua stijl blijft Audi zichzelf herhalen, maar we klagen niet: de A3 Sedan heeft allures. Zijn dynamische geest vindt hier zelfs een beter evenwicht dankzij de drie volumes van het koetswerk. Je ziet er eerder een stijlvolle variant in, dan een model dat de groeimarkten tevreden moet stellen. De afwerking is overigens schitterend.

      Opgelet voor het hoofd

      Terwijl de koffer een mooi volume haalt, is de ruimte achterin beperkt door de dalende daklijn. De benen hebben genoeg ‘ademruimte’, maar wie groter is dan 1,80 meter moet het hoofd buigen in een oncomfortabele positie. Voorin is er geen probleem en vinden we de uitstekende zitpositie van Audi, geschikt voor alle groottes.

      Twee diesels

      Onder de kap stelt Audi twee dieselmotoren voor: de aloude 1.6 TDI en 2.0 TDI, die respectievelijk 105 en 150 pk ontwikkelen. Voor de liefhebbers van fiscale aftrekbaarheid kan dat laatste vermogen ook verminderd worden tot 136 pk. In benzine deze Audi beschikbaar met vier vermogens, van 125 tot 300 pk voor de S3 Sedan.

      De perfecte wereld?

      Geen verrassing achter het stuur, daar vinden we de goede gewoontes van het huis: een nauwkeurig en doeltreffend onderstel, een redelijk tolerante schokdemping (geholpen door de banden met hoge flanken) en een bovengemiddelde geluiddemping. De A3 Sedan blijft een kwaliteitsproduct, met veel zorg gebouwd en van nature bestemd voor lange reizen. Dankzij de nauwkeurige besturing kun je er echter ook de zweep op leggen.

      Onder de kap is de 2.0 TDI een opmerkelijke bondgenoot. Laat je niet misleiden door het vermogen (136 of 150 pk), in beide gevallen ontwikkelt hij hetzelfde koppel (320 Nm). Een zeer geschikte motor voor de A3: het hoge koppel maakt het mogelijk om snel te schakelen en niet meer aan de pook te moeten denken. Een iets kortere spreiding had de hernemingen wel nog een boost gegeven. Voor wie liever schakellui rijdt, staat uiteraard de S-Tronic nog in de catalogus.

      Prijzen

      Niet alleen het volume, ook de prijs neemt toe. Tegenover een A3 Sportback met identieke uitrusting en motor, kost de A3 Sedan 1.650 euro extra. Ander slecht nieuws is dat de uitrusting nog altijd niet overeenstemt met het prijsniveau. Ter illustratie: ons testmodel (dat nochtans niet extravagant was en zelfs niet volledig bekleed met leder) kostte meer dan 38.000 euro.

      Je bespaart wel op het verbruik, met een gemeten gemiddelde van 5,6 l/100 km. Een uitstekende waarde vooral gezien het koppel van de 2.0 TDI, dat vraagt om gebruikt te worden.

      Conclusie

      Liefhebbers van berlines met uitstraling zullen zeker verleid worden door dit nieuwe model. De A3 Sedan oogt pittig en dynamisch, op dat vlak overtuigt hij moeiteloos. Wat als je het plaatje echter iets ruimer bekijkt? Voor 1.650 euro minder heb je ook een A3 Sportback vijfdeurs die praktischer is en meer ruimte biedt achterin, met identieke rijeigenschappen. Wie zich die vraag stelt, weet wat te kiezen.

      Meer lezen over:

      Over de auteur: Piette François
      Foto's ©: François Piette.

      Aanbevolen tests voor jou

      Meer tests
      3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

      Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

      Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

      3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

      Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

      De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

      4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

      Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

      De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

      3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

      Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

      Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

      Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

      Meer nieuwe auto's

      Diesel, Manueel

      € 32.584

      Benzine, Automaat

      € 27.547

      Benzine, Manueel

      € 21.500

      Benzine, Manueel

      € 23.748

      Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

      Meer tweedehands auto's

      Benzine, Automaat

      € 28.995
      2011
      65.000 km
      € 52.900
      2021
      1.500 km
      € 52.990
      2019
      105.433 km

      Benzine, Automaat

      € 23.500
      2020
      30.212 km