Testen

Audi A3 Sportback e-tron: morgen mag beginnen

Audi is koploper inzake technologie maar begon stilaan een achterstand op te lopen op zijn concurrenten wat hybride motoren betreft. Het antwoord is deze A3 e-tron, die de weg toont voor de toekomst van het merk. En het ziet er veelbelovend uit.

  • Piette François
  • 23 februari 2015
  • Audi
2,4
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 5,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 2,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Connectiemogelijkheden
  • Geslaagde werking hybridesysteem
  • Prestaties
  • Voldoende elektrische autonomie
  • Beperkt koffervolume
  • Forse prijs
  • Niet geschikt voor iedereen
  • Standaarduitrusting

In tegenstelling tot de weinige hybride Audi’s die tot nu toe gebouwd werden, heeft deze A3 e-tron plug-intechnologie. Dat betekent dat de batterij aan het stopcontact opgeladen kan worden. Het doel is uiteraard om het rijbereik te vergroten in de volledig elektrische modus en zo het totale brandstofverbruik te verminderen. Audi spreekt over 1,5 l/100 km en een CO2-uitstoot van 35 g/km. Maar dat is de theorie.

Hoe werkt het?

Concreet vinden we een 1.4 TSI benzine onder de motorkap, met een vermogen van 150 pk en zo’n 250 Nm koppel. Een beetje mager? Tussen de benzinemotor en de S-Tronic-transmissie (automaat met dubbele koppeling) ligt nog een kleine elektromotor die het totale vermogen opvoert tot 204 pk en het koppel tot 350 Nm. Dat wordt uitsluitend naar de voorwielen gestuurd.

Rijmodi

Op het instrumentenbord verschijnt een kleine EV-knop waarmee je kunt kiezen tussen 4 rijmodi: EV om helemaal elektrisch te rijden (de standaardinstelling als de batterijen genoeg opgeladen zijn), Hybrid Auto als normale hybride modus die wisselt tussen de twee motoren voor optimale zuinigheid, Hybrid Hold om het niveau van de batterij te behouden en tot slot Hybrid Charge om de batterij al rijdend op te laden met de verbrandingsmotor.

Een ritje in de stad

Met volledig opgeladen batterijen (3u45 op een klassiek stopcontact of 2u15 op een industrieel stopcontact) bereikt de A3 e-tron een autonomie van ongeveer 40 km. Dat wordt iets meer als je in de stad rijdt met een ei onder het gaspedaal en zonder klimaatregeling of veel minder als je een zware voet hebt en uitsluitend op snelle wegen rijdt. In elk geval voldoet de autonomie ruimschoots voor de meeste pendelaars. Het is trouwens mogelijk om de temperatuur van het interieur te programmeren met je smartphone.

Frappant in de EV-modus is de stilte die heerst in de auto. In de stad moet je ook opletten dat je geen voetgangers verzamelt op de motorkap. Hij rijdt als een spook door de stad, je hoort alleen de wrijving van de banden over het asfalt. Achter het stuur verveel je je zeker niet: het koppel is beschikbaar bij vertrek en kan de banden doen gieren en achterliggers afschudden die nog met hun pruttelende diesels rondrijden.

Topprestaties

In de hybride modus zijn de prestaties zoals verwacht: 350 Nm koppel is niet niks en bij elke ‘herlancering’ krijgt de kleine 1.4 TSI een duw van de elektromotor. Gezien de prijs en de technologie mocht Audi misschien nog wat verder gaan en een quattro-transmissie ontwikkelen die voor meer grip zou zorgen. Op de stabiliteit valt niets aan te merken en de A3 verliest als e-tron niets van zijn wendbaarheid.

Dagelijks gebruik

Niet iedereen heeft het ideale profiel om met deze e-tron te rijden. Van kapitaal belang is dat je de mogelijkheid hebt om de batterijen thuis op te laden. Woon je op minder dan 25 km van je werkplaats, dan zullen enkele druppels benzine per dag volstaan. Kun je de auto opladen op het werk, dan is het zelfs perfect en verbruik je helemaal geen brandstof.

Vertrek je op vakantie, dan neemt de benzinemotor de taak over. Het verbruik loopt dan op tot ongeveer 6 à 7 l/100 km. Dat is logisch: hoe langer je rijdt zonder de  batterijen op te laden, hoe meer de verbrandingsmotor wordt aangewend en hoe hoger het verbruik. Op een afstand van 100 km is het mogelijk om tussen 4,5 en 5  te verbranden. De A3 e-tron is wel veelzijdig en je hebt geen last van range anxiety zoals in een volledig elektrische wagen.

Minder plaats, hogere prijs

Voor dit model moet je wel enkele toegevingen doen. De grootste is … de kofferruimte met een beperkt volume van 280 liter door de oplaadkabels, die je nodig hebt om te laden op de plaats van bestemming.

En dan is er nog de prijs vanaf 37.600 euro. Je krijgt hem dus niet cadeau. Om je een idee te geven: voeg 2.000 euro toe en je krijgt een S3 met 300 pk, vierwielaandrijving en betere uitrusting. Het is de meerprijs van ecologie …  De grootste rivaal van de e-tron is ongetwijfeld de VW Golf GTE, met identieke aandrijving en vanaf 38.170 euro. Iets duurder dus, maar je krijgt een specifiek uiterlijk en meer uitrusting.

Fiscaal is er helaas geen aanmoediging, behalve dat je in Vlaanderen geen BIV betaalt. Bedrijven kunnen wel hun voordeel doen (aftrekbaarheid, verbruik als er infrastructuur aanwezig is, beperkt VAA, …) maar voor particulieren is het een bewuste, groene aankoop.

Conclusie

De A3 e-tron richt zich niet tot iedereen. Wie veel op de snelweg rijdt of in de stad woont zonder garage, zal dit een dure aankoop vinden zonder meerwaarde tegenover een A3 diesel of benzine. Maar als de puzzel past, is de e-tron een aanrader. Zijn spitstechnologie werkt zacht in de stad, presteert goed daarbuiten en zorgt voor een aangenaam gebruikscomfort. Dat maakt de A3 e-tron aantrekkelijk. Andere auto’s lijken plots tot een ander tijdperk te behoren. De prijs blijft hoog, maar heb geduld want deze technologie staat nog aan het begin. En ziet er veelbelovend uit. 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Newspress.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km