Testen

Audi A6 Avant 2.0 TDI 190: zuinig in eerste klasse

Om de stijlevolutie van deze Audi A6 te zien, heb je geen vergrootglas maar een microscoop nodig. Maar zoals wel vaker zit het beste vanbinnen.

  • Piette François
  • 06 mei 2015
  • Audi
2,8
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 5,0
    Comfort
  • 5,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 5,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Aangename en zuinige motor
  • Binnenruimte en koffervolume
  • Ernstige auto, afwerking
  • Superieur comfort
  • Zekere wegligging
  • 5de plaats te vermijden
  • Gevoelloze besturing
  • Prijs van de opties
  • Standaarduitrusting

Zowel bij BMW (5-Serie) als Mercedes (E-Klasse) wordt de concurrentie een dagje ouder. Des te beter voor Audi, dat met een facelift zijn A6 bij de tijd houdt. Hij behoudt zijn sobere elegantie en is uitgerust met nieuwe lichtblokken voor en achter, hertekende bumpers en een aangepaste grille. Geen revolutie, want Jan Modaal ziet wellicht niet eens het verschil.

Onder de kap

Onderhuids is de evolutie beter merkbaar. Alle motoren voldoen nu aan de Euro 6-uitstootnorm en sommige kregen ook meer vermogen en koppel. De meeste Belgische klanten, die vooral pragmatisch en rationeel kiezen, gaan wellicht voor de 2.0 TDI met 136, 150 of 190 pk. In elk geval biedt Audi (als optie) een S Tronic-automaat met dubbele koppeling.

Enkele cijfers

In dit geval wordt de grote A6 Avant (4,95 meter lang!) aangedreven door de 2.0 TDI in een variant met 190 pk en 400 Nm. Misschien lach je met de cilinderinhoud voor zo’n grote auto, maar deze cijfers liegen niet. Je hebt geen V6 nodig om meer dan 220 km/u te rijden op de Autobahn. Het voordeel van deze formule is dat het officiële verbruik beperkt blijft tot 4,4 l/100 km, of 115 g CO2/km in onze testwagen met S Tronic.

Interieur

De Audi-wereld staat niet bepaald bekend om zijn bruisende kant, maar heeft een reputatie op het vlak van kwaliteitsvolle afwerking. Een stevige assemblage, overal zachte materialen, metaalinzetstukken: de A6 ontvangt zijn passagiers in eerste klasse. Door met de opties te spelen kun je het interieur omtoveren in een klassiek paleis of een trendy shop, jouw portefeuille beslist.

De ruimte is vorstelijk. Gelukkig, gezien de lengte van vijf meter. Je stelt je wel beter tevreden met vier personen binnenin (inclusief bestuurder), de middelste plaats op de achterbank is eerder een noodzitje. De kofferruimte zal allerhande doe-het-zelvers plezieren en is bovendien goed moduleerbaar.

Stil en belachelijk zuinig

De 2.0 TDI is een opmerkelijke motor. Hij is uitstekend ingekapseld onder de motorkap van deze grote Audi waardoor hij altijd in stilte functioneert. Hij klinkt zeer discreet en doet je helemaal vergeten dat hij ‘maar’ vier cilinders heeft. Zijn vinnigheid en kracht voldoen ruimschoots. Met de uitstekende en razendsnelle S Tronic vormt hij een magisch duo. Punch, elegante manieren en … het verbruik van een kameel.

Bij lange afstanden zakte ons gemiddelde verbruik onder 6 l/100 km. Gemiddeld moet je rekenen op 6,5 l/100 km op een parcours dan snel-, gewestwegen en stadswegen combineert.  

Comfort van eerste klasse

Een onberispelijke zitpositie, een goed afgestelde schokdemping, een verzorgd interieur, stilte: de A6 Avant verwent zijn passagiers. Die kunnen zich ontspannen met het uitstekende multimediasysteem, dat twee keer sneller zou werken dan het vorige. Het bevat een internetverbinding en apps zoals nieuws, weer en toeristische informatie. Het is één van de beste in zijn soort.

Dynamisch rijden?

De A6 Avant weet hoe hij moet omspringen met een zware rechtervoet. Het geheel is erg doeltreffend, verteert putten en beperkt koetswerkbewegingen tot het minimum. Lange bochten zijn de specialiteit van dit model, dat zo stabiel rijdt als een rots. In krappere bochten moet je de voortrein goed plaatsen. Alleen de besturing met kunstmatig gevoel verstoort het plaatje lichtjes. Maar dat is het lot van veel recente auto’s.

Prijs

Met een basisprijs van 45.900 euro is een A6 Avant 2.0 TDI 190 S Tronic niet bepaald goedkoop. Het tegendeel had ons verbaasd … Weet echter dat BMW voor een 520Da Touring met gelijk vermogen 47.340 euro vraagt. En met de optielijst dreigt jouw bankrekening nog meer te lijden, want de standaarduitrusting mocht ruimer zijn. Een oud zeer.

Conclusie

De A6 Avant is niet meer van de jongste, maar zijn concurrenten zijn evenmin kakelvers. Hij toont dat hij nog veel troeven heeft. Zijn rijcomfort is absoluut opmerkelijk en de TDI 190 werkt aangenaam, vinnig en zuinig. En bovendien in alle stilte. Deze facelift herinnert ons eraan dat deze A6 één van de meesterwerken van dit segment is.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km