Testen

Audi TT TDI: de PlayStation-generatie

De TT is moderner dan ooit. Van de digitale instrumenten tot de messcherpe lijn, hij staat symbool voor wat trendy is. Blijft de vraag of hij sportieve status ook kan bevestigen op de weg.

  • Piette François
  • 02 januari 2015
  • Audi
Voor- en nadelen
  • Interieur en afwerking zeer verzorgd
  • Moderne multimediatechnologie
  • Wendbaar weggedrag
  • Zuinige en krachtige motor
  • Automaat en quattro (voorlopig?) niet beschikbaar met tdi
  • Ergonomie multimediasysteem
  • Plaatsen achterin bijna onbruikbaar
  • Vele en dure opties

Dit is de derde generatie van de TT. Alles is nieuw, van de aluminium koetswerkpanelen tot het MQB-platform (gedeeld met de Audi A3, VW Golf, Seat Leon, …) en het interieur dat geïnspireerd lijkt door de cockpit van een ruimteschip. Kortom, de TT start helemaal opnieuw.

Over schoonheid valt te discussiëren

In de loop der generaties verloor de TT geleidelijk zijn sportieve en wilde allures. De huidige generatie is hoekiger en heeft scherpe lijnen die bij mij goed op het netvlies vallen, maar niet iedereen is unaniem. Over smaken en kleuren …

Sciencefiction

De grote verandering zie je direct in het interieur. Het eerste wat in het oog spring is … soberheid. De nette boordplank zonder multimediascherm, de afwezigheid van tellers en het beperkte aantal knoppen breken radicaal met de vorige TT. Maar waar zit die technologie dan? Het volstaat om het contact in te schakelen en je krijgt het antwoord.

Op dat moment laat de TT alles zien. De klassieke instrumenten vlogen in de prullenmand en werden vervangen door een volledig digitale cluster met navigatie door Google, weer- en nieuwsapplicaties, radio, multimedia, … Het word geflankeerd door een toerenteller en een snelheidsmeter die je naar wens kunt verkleinen. Het gigantische scherm van 12,3 duim bedien je met knoppen op het stuurwiel en een centrale draaiknop, aangevuld met een touchpad.

Goed idee?

Dat lijkt allemaal aantrekkelijk en zal liefhebbers van spitstechnologie verheugen, maar de ergonomie staat niet op het hoogste niveau. In het begin is het moeilijk om pakweg de navigatie te starten of de instellingen van de auto aan te passen. De passagier kan niet helpen, het scherm staat buiten zijn zicht. Een klein mobiel scherm in het midden zou niet misstaan. We zien wel enkele goede ideeën zoals knoppen van de klimaatregeling geïntegreerd in de (overigens zeer stijlvolle) luchtroosters.

Sfeer

We kunnen moeilijk ongevoelig blijven voor dit interieur met futuristische instrumenten en topafwerking. Er is ook echt sprake van comfort dankzij de voortreffelijke zetels en de nagenoeg perfecte rijpositie. Vergeet de plaatsen achterin, die dienen vooral om wat extra bagage te plaatsen. De koffer is trouwens groot genoeg voor een weekend met z’n tweetjes.

Hoe rijdt hij?

Onze dieselversie is niet de meest spetterende. Na vertrek vloekt het gekletter van de motor toch wat met de sportieve lijn. Gelukkig bestaat er een functie die zorgt voor een rauw geluid in het interieur tijdens acceleraties. Het klinkt een beetje kunstmatig, maar maskeert het weinig gracieuze gebrom.

Voor de rest niets dan lof: de 2.0 TDI is net als de meeste huidige diesel heel soepel, geeft zijn koppel van 380 Nm al heel laag in de toeren vrij en twijfelt niet om in de toeren te klimmen. Er zitten 184 paarden in de stal. Helaas is hij voorlopig alleen beschikbaar met voorwielaandrijving en manuele versnellingsbak. Die schakelt nochtans vrij van kritiek, met een nauwkeurige geleiding en goede spreiding van de zes versnellingen.

Levendig

De vorige TT (in de versie met voorwielaandrijving) gaf ons een uitstekende indruk qua weggedrag. De nieuwkomer ligt in dezelfde lijn: stabiel in het spoor en levendig wanneer je in een bocht van het gas gaat, met een beweeglijke achtertrein. Het blijft allemaal geleidelijk en zal piloten-in-spe veel plezier doen. De grip is nog veel beter dan vroeger. Ook goed nieuws is dat het comfort niet te lijden heeft onder de wegkwaliteiten, de schokdemping is perfect voor lange afstanden. Kortom, het is allemaal in orde.

Duur?

Met een prijs van 38.900 euro is de TT een duur speeltje, zeker omdat de lange optielijst je bandrekening snel leegt. Maar die prijs wordt deels gerechtvaardigd door de technologie, de prestaties en de onberispelijke afwerking. Gelukkig is de TDI zuinig aan de pomp, met in ons geval een gemiddeld verbruik van 6 l/100 km.

Conclusie

Natuurlijk zullen liefhebbers van technologie houden van de instrumenten, al zou een tweede scherm de duidelijkheid en ergonomie ten goede komen. De TT is een knap ontwerp; met finesse gebouwd en modern. Gelukkig komen ook sportievelingen nog altijd aan hun trekken, dankzij het leuke weggedrag en de motor vol vitamines.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette - Manufacturer.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km