Testen

BMW 740Le xDrive: beredeneerde luxe

Plug-inhybrides zijn aan een heuse opmars bezig in het luxesegment. Niet alleen kolossale SUV’s zoals de BMW X5, Audi Q7 en Volvo XC90 gaan massaal aan de stekker, ook luxeberlines zoals de Mercedes S500e L en deze BMW 740Le. Dat maakt hen fiscaal interessant. Maar zijn ze ook interessant voor je verbruik?
  • Bervoets Wim
  • 03 april 2017
  • BMW
2,5
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 5,0
    Comfort
  • 5,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 2,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 5,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Plaats aan boord
  • Technologisch hoogstandje
  • Uitstekend rijcomfort
  • Verbruik
  • Gadgetgehalte
  • Klank viercilinder
  • Uiteindelijke prijs met opties

Dit is natuurlijk niet BMW’s eerste experiment met hybrides. De Duitsers hebben er zelfs een heuse afdeling voor: iPerformance. Die knutselden met de ervaring die de Beiers opdeden met de i3 en i8 al heel wat in elkaar: de 225xe Active Tourer en de 330e bijvoorbeeld, maar eveneens de X5 40e. Daar hoort nu dus ook deze BMW 740e bij. Die is er als korte versie en in een lange uitvoering, die we hier testten.

Wat haalt deze 7-Reeks dan uit de i3 of i8?

Vooral heel wat knowhow: hoe de combinatie tussen de verbrandings- en de elektromotor moet werken bijvoorbeeld, maar ook de manieren waarop de batterij kan worden opgeladen, en zelfs het gebruik van plastic dat met koolstofvezel werd versterkt doorheen de auto om het gewicht van deze limousine binnen de perken te houden.

Waaruit bestaat de aandrijflijn?

In de eerste plaats een 83 kW en 113 pk sterke elektromotor uiteraard. Die produceert al meteen van bij het indrukken van het gaspedaal zijn maximumvermogen van 250 Nm, en is gekoppeld aan een 9 kWh sterke lithium-ionbatterij die je aan een gewoon stopcontact in een viertal uur oplaadt of zelfs al rijdend kunt bijladen. De klassieke verbrandingsmotor is er in de vorm van een tweeliter viercilinder.

Een tweeliter in een 7-Reeks, is dat niet wat weinig?

Dat valt bijzonder goed mee. BMW schoof de laatste jaren zijn klassieke atmosferische zescilinders immers aan de kant voor drukgevoede viercilinders. Hoewel die wat aan karakter inboeten, stellen hun prestaties niet teleur. En dat is in deze 740Le niet anders: hij produceert 258 pk en 400 Nm, en samen met de elektromotor levert dat een gecombineerd vermogen op van 326 pk en 500 Nm. Evenveel pk’s als de 740i dus, wat meteen het cijfer “40” in zijn naam verklaart.

Hoe doet die motor het in de praktijk?

Zoals gezegd: niet onaardig. BMW geeft een 0-100-tijd op van 5,3 seconden en een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u. De acceleraties zijn dus atletisch, net als de hernemingen, dankzij de uiterst alerte achttrapsautomaat. Het samenspel tussen de elektro- en de verbrandingsmotor verloopt harmonieus, en de benzinemotor is goed gedempt. Alleen wanneer je hem echt aanspreekt of de batterij leeg is, klinkt de “proletarische” viercilinderklank door het luxueuze interieur.

Hoe werkt de hybride aandrijflijn?

Dat bepaal je zelf via de eDrive-knop op de middenconsole. Standaard vertrek je in “Auto eDrive”, waarbij de benzinemotor pas bijspringt vanaf 80 km/u of het gaspedaal echt stevig indrukt. “Max eDrive” zorgt voor een zuiver elektrische aandrijving. Dat lukt tot 140 km/u en je geraakt er een kleine 50 kilometer ver mee. Met “Battery Control” kan je de batterij al rijdend desgewenst volledig terug opladen.

Rijdt hij ook als een echte BMW?

Natuurlijk – als je in het achterhoofd houdt dat je met een 5,24 meter lange en twee ton zware machine onderweg bent. De xDrive-vierwielaandrijving biedt daarbij wat gemoedsrust, en in de optielijst kan je eventueel ook nog items zoals vierwielsturing aanvinken. Maar BMW voorziet standaard luchtvering. Die zorgt niet alleen voor prinsheerlijk comfort aan boord, maar maakt ook duidelijk dat de beste plaatsen in deze 7-Reeks zich op de achterbank bevinden.

Hoe zit het met de luxe?

Met BMW’s vlaggenschip, de optielijst en een goedgevulde portefeuille kun je natuurlijk all out gaan: van een panoramisch glazen dak met ingewerkte sfeerverlichting over massagezetels en veelvuldig elektrisch verstelbare zetels achteraan tot een Bowers & Wilkins-geluidsinstallatie. Bovendien zijn er nog heel wat items die voor het eerst werden geïntroduceerd op de 7-Reeks en die nu verder doorsijpelen naar de 5-Reeks en de rest van het gamma.

Zo is er de “Gesture Control”-bediening voor het infotainmentsysteem via gebaren en de “Display Key”, die informatie zoals het rijbereik weergeeft op een sleutel, maar ook als afstandsbediening dient om je auto te parkeren zonder dat je zelf aan boord zit. High-tech, zeker, maar sommige van die items, zoals de gebarenbediening, hebben een hoog gadgetgehalte en zijn niet allemaal even onmisbaar.

Hoeveel kost hij?

De BMW 740e met korte wielbasis begint vanaf € 98.200. De lange versie kost dan weer € 105.870. Wil je de lange versie met xDrive-vierwielaandrijving, dan betaal je € 109.320. Maar dit is natuurlijk het topmodel van BMW: als je hem als een echt vlaggenschip wilt uitrusten, mag je daar makkelijk een slordige € 15.000 bijtellen.

Voor de 740Le xDrive geeft BMW een gemiddeld verbruik op van 2,1 l/100 km. Bij langere afstanden onhaalbaar in de praktijk natuurlijk, maar ons gemiddelde van 7,2 l/100 km vonden wij meer dan behoorlijk voor een twee ton zware en meer dan vijf meter lange limousine. Woon je niet al te ver van je werk en kan je op beide plekken opladen, dan is het natuurlijk perfect mogelijk om geen druppel benzine te verbruiken.

Besluit?

De BMW 740Le xDrive is met zijn viercilinder misschien niet meest prestigieuze 7-Reeks , maar fiscaal en qua verbruik wel de interessantste. Maar een slimme auto vergt een slimme aanpak: weten wanneer je elektrisch wil rijden en regelmatig opladen zijn dus noodzakelijk om het volle potentieel ervan te benutten. Gelukkig biedt BMW daar heel wat apps en hulpmiddelen voor.

BMW

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km